• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Renault 2.5 dci motor

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2025
Hej
Jag skulle gärna vilja höra om ni har erfarenheter av Renault:s 2.5dci 150hk. motor ?
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Renault 2.5 dci motor

Hej
Vi har haft en Knaus Sun Ti 650 med den motorn fast i 120 pållars versionen, skitfin motor med en jämn och fin effektkurva. I samband med köpet av ovan nämnda husbil så provkörde vi även en likadan bil fast i 150 hk version. Personligen så gillade jag motorkaraktären bättre i den effektsvagare versionen. Det är ju samma motor fast olika programvaror. Kraften kom lite mera abrupt i 150 hk versionen, tyckte iaf jag. Mera flack momentkurva i 120 hk motorn!
Fast detta är ju bara en körkänsla från min sida utan vetenskapliga belägg.

Anders
 
F

F.d. 53162

Guest
Sv: Renault 2.5 dci motor

Vi hade den motorn i vår förra bil och jag var mycket nöjd med den. Pigg och snabb att komma upp i fart och tog backarna bra om det inte var väldigt brant förstås. Dessutom gick den under 0,9 lit/mil för det mesta.
 
F

F.d. 25057

Guest
Sv: Renault 2.5 dci motor

Hej vi hade den i vår förra bil Adria 660 sl 2,5L på 146hk hade den 4år och ca 3000mil den gick mkt bra och billig på diesel 0,9 ca i 110 fart :spinny:
 

Home-car

HBK Medlem
Inlägg
132
Kommun
Västerås
HBK-Nr
857
Medlemskap
2025
Sv: Renault 2.5 dci motor

Hej!

Vi är inne på vår andra Renault med 2,5 dCi 150. Den första var en Home-car delintegrerad från 2007. Det var bra fart i den. Det var inga problem att marcha i 130 på motorvägarna i Tyskland och Frankrike. Den var även hyfsat snål på diesel.

Nu har vi en Adria Vision med samma motor. Det är en helintegrerad bil. Det innebär mer luftmotstånd och även högre totalvikt. Den är pigg i de lägre hastigheterna, men en aning trött i de högre farterna. Den här motorn sotar mer. Den första bilen hade partikelfilter. Det saknar den här. Förbrukningen är också högre. Ligger ofta mellan 1,1 - 1,2 l/mil. Den förra var 0,2 /mil snålare.

Mvh

Home-car
 
Toppen