Hittade detta:Fel på bilen efter köp av bilhandlare
Ibland blir inte bilköpet som du har tänkt dig. Har du köpt bilen av en bilhandlare gäller konsumentköplagens regler. Nya bilar har ofta garantier som ger ett större skydd.
Tänk på det här
Konsumentköplagen ger dig rätt att reklamera upp till tre år efter att du mottagit bilen.
Du har rätt till ersättning för dina kostnader i samband med en reklamation.
Upptäckta fel efter du köpt bilen
Konsumentköplagen styr vad som kan betraktas som fel på bilen. Det som avtalades när bilen köptes har stor betydelse. Fel som visar sig inom sex månader efter att du tagit emot bilen ska anses ha funnits vid köpet, om inte säljaren kan motbevisa det.
Mer om konsumentköplagen
Befintligt skick
Skrivelsen ”bilen säljs i befintligt skick” används ofta av säljare. Om bilen med hänsyn till pris, ålder och körsträcka visar sig vara i sämre skick än du hade anledning att räkna med, anses den felaktig. Villkor som ”bilen säljs i befintligt skick” innebär alltså inte att säljaren blir fri från allt ansvar gällande bilens skick.
Reklamera bilen
Reklamationstiden är tre år, enligt konsumentköplagen. Under den tiden kan du reklamera upptäckta fel till säljaren inom skälig tid. Reklamera så fort som möjligt när du upptäcker fel. Reklamerar du inom två månader från att du har upptäckt felet, räknas det som inom skälig tid.
Reklamera skriftligt
Får du inte respons från säljaren på ditt klagomål ska du reklamera skriftligt via mail eller brev. Behåll en kopia av reklamationen, det är bra att kunna visa upp i efterhand när du reklamerat och vad du har klagat på. Det kan vara bra att skicka reklamationen som rekommenderat brev vilket innebär att det skickas som 1:a-klassbrev.
Reparera inte själv
Upptäcker du ett fel på bilen har säljaren rätt att åtgärda felet. Åtgärden ska ske utan uppskov och inom rimlig tid, kostnadsfritt och utan att orsaka problem för dig. I undantagsfall då det är svårt att komma i kontakt med säljaren kan du reparera bilen på annan verkstad, men försök alltid få kontakt med säljaren först.
Håll inne betalning
Har du köpt bilen på kredit kan du vända dig både till säljaren och till den som gett dig krediten. Konsumentkreditlagen ger dig möjlighet att hålla inne betalningar till kreditgivaren om säljaren inte går med på att åtgärda felet. Du får bara hålla inne den summa som åtgärden beräknas kosta. Tänk på att om det visar sig att reklamationen var ogrundad kan du bli skyldig att betala dröjsmålsränta till kreditgivaren om du hållit inne betalningen.
Dina rättigheter
Är det fel på bilen har du rätt att kräva att säljaren rättar till felet eller levererar en likvärdig bil utan kostnad.
Skadestånd vid fel eller sen leverans
Drabbas du av kostnader för att det är fel på bilen eller om bilen har levererats för sent kan du begära skadestånd. Skadeståndet måste vara rimligt i jämförelse med bilens pris och du måste kunna bevisa dina kostnader med exempelvis kvitton.
Säljarens kontrollansvar
Om säljaren ska gå fri från skadestånd måste hen uppfylla ett kontrollansvar, alltså visa att det var utom säljarens kontroll att påverka förseningen eller felet på bilen. Om felet eller förseningen beror på någon som säljaren har anlitat måste även den personen också uppfylla kraven för att säljaren inte ska bli skyldig till skadestånd.
Köparens skyldigheter
Om bilens fel innebär att du blir utan bil under en period är det en bra idé att diskutera med säljaren hur ni ska lösa problemet. Du kanske kan låna en bil tillfälligt, alternativt hyra. Tänk bara på att begränsa dina kostnader. Lånebilen behöver inte vara gratis. Säljaren har rätt att ta betalt av dig för motsvarande normal värdeminskning, servicekostnad per körd mil samt bränslekostnad.
Tvist med bilhandlaren
I en tvist kan det vara bra att få ett utlåtande från en tredje part som tittat på bilen och gjort en teknisk bedömning. Hos Bilprovningen kan du göra en bildiagnos och få ett intyg på vad som är fel.
Ibland blir inte bilköpet som du har tänkt dig. Har du köpt bilen av en bilhandlare gäller konsumentköplagens regler. Nya bilar har ofta garantier som ger ett större skydd.
Tänk på det här
Konsumentköplagen ger dig rätt att reklamera upp till tre år efter att du mottagit bilen.
Du har rätt till ersättning för dina kostnader i samband med en reklamation.
Upptäckta fel efter du köpt bilen
Konsumentköplagen styr vad som kan betraktas som fel på bilen. Det som avtalades när bilen köptes har stor betydelse. Fel som visar sig inom sex månader efter att du tagit emot bilen ska anses ha funnits vid köpet, om inte säljaren kan motbevisa det.
Mer om konsumentköplagen
Befintligt skick
Skrivelsen ”bilen säljs i befintligt skick” används ofta av säljare. Om bilen med hänsyn till pris, ålder och körsträcka visar sig vara i sämre skick än du hade anledning att räkna med, anses den felaktig. Villkor som ”bilen säljs i befintligt skick” innebär alltså inte att säljaren blir fri från allt ansvar gällande bilens skick.
Reklamera bilen
Reklamationstiden är tre år, enligt konsumentköplagen. Under den tiden kan du reklamera upptäckta fel till säljaren inom skälig tid. Reklamera så fort som möjligt när du upptäcker fel. Reklamerar du inom två månader från att du har upptäckt felet, räknas det som inom skälig tid.
Reklamera skriftligt
Får du inte respons från säljaren på ditt klagomål ska du reklamera skriftligt via mail eller brev. Behåll en kopia av reklamationen, det är bra att kunna visa upp i efterhand när du reklamerat och vad du har klagat på. Det kan vara bra att skicka reklamationen som rekommenderat brev vilket innebär att det skickas som 1:a-klassbrev.
Reparera inte själv
Upptäcker du ett fel på bilen har säljaren rätt att åtgärda felet. Åtgärden ska ske utan uppskov och inom rimlig tid, kostnadsfritt och utan att orsaka problem för dig. I undantagsfall då det är svårt att komma i kontakt med säljaren kan du reparera bilen på annan verkstad, men försök alltid få kontakt med säljaren först.
Håll inne betalning
Har du köpt bilen på kredit kan du vända dig både till säljaren och till den som gett dig krediten. Konsumentkreditlagen ger dig möjlighet att hålla inne betalningar till kreditgivaren om säljaren inte går med på att åtgärda felet. Du får bara hålla inne den summa som åtgärden beräknas kosta. Tänk på att om det visar sig att reklamationen var ogrundad kan du bli skyldig att betala dröjsmålsränta till kreditgivaren om du hållit inne betalningen.
Dina rättigheter
Är det fel på bilen har du rätt att kräva att säljaren rättar till felet eller levererar en likvärdig bil utan kostnad.
Skadestånd vid fel eller sen leverans
Drabbas du av kostnader för att det är fel på bilen eller om bilen har levererats för sent kan du begära skadestånd. Skadeståndet måste vara rimligt i jämförelse med bilens pris och du måste kunna bevisa dina kostnader med exempelvis kvitton.
Säljarens kontrollansvar
Om säljaren ska gå fri från skadestånd måste hen uppfylla ett kontrollansvar, alltså visa att det var utom säljarens kontroll att påverka förseningen eller felet på bilen. Om felet eller förseningen beror på någon som säljaren har anlitat måste även den personen också uppfylla kraven för att säljaren inte ska bli skyldig till skadestånd.
Köparens skyldigheter
Om bilens fel innebär att du blir utan bil under en period är det en bra idé att diskutera med säljaren hur ni ska lösa problemet. Du kanske kan låna en bil tillfälligt, alternativt hyra. Tänk bara på att begränsa dina kostnader. Lånebilen behöver inte vara gratis. Säljaren har rätt att ta betalt av dig för motsvarande normal värdeminskning, servicekostnad per körd mil samt bränslekostnad.
Tvist med bilhandlaren
I en tvist kan det vara bra att få ett utlåtande från en tredje part som tittat på bilen och gjort en teknisk bedömning. Hos Bilprovningen kan du göra en bildiagnos och få ett intyg på vad som är fel.