• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Regulator till solpanel.

F

F.d. 26261

Guest
Hej kompisar!
Finns det någon som kan ge mig förslag på en riktigt bra regulator.
Önskar en som jag kan ställa eller är förinställd på att inte leverera mer än 14.5v till batteri från regulator. Batteriet ska enligt expertis inte må bra av laddning med för höga värden, eller?.
Har idag regulator "Phocos" som jag uppmätt laddning till batteri på 15.1v.

Hls
Thomas

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2025
Sv: Regulator till solpanel.

Innan du byter regulator kolla med en annan voltmeter. Tyvärr är digitala multimetrar inte så exakta, provade alla mina (4 st) och ingen visade lika. En visade rätt mot en känd spänning efter att jag bytt batteri i den. Många har en tolerans +- 0,5% +- 2 siffror. Då är de alltså godkända som kalibrerade!
Så kolla gärna en gång till....

Conny J

F

F.d. 26261

Guest

Tyvärr visar bodelspanelen samma siffror på laddning till batteri.
Har du någon vetskap/uppfattning om Naps MaxPower?

//Thomas

F

F.d. 26261

Guest

Tack för info. Det finns mycket att välja på. Hoppas magkänslan hjälper en på rätt väg - trevlig blogg!

//Thomas

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Tänk på att om regulatorn har temperaturkompensering och batterierna står kallt kan en laddningsspänning på upp till ca 15V beroende på batterityp vara rätt. Det är t.ex. betydligt kallare under stolarna framme i de flesta bilar än i övriga bilen, liksom i dubbelgolv, eller allra värst där batterierna är nedsänkta i en låda i golvet. Detta gäller naturligtvis mest under de kalla årstiderna.

Toppen