• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Regular/Indikering/Laddning/Solpanel

F

F.d. 13924

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: fiat
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 1,7 78hk
Årsmodell Chassie: 1992
Husbilsfabrikat: Dethleffs
Husbilsmodell: globetrotter
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1992
Ämnesområde: Elsystem
Hej ska regulatorn mellan solpanel o batteri indikera nåt? Gul, röd eller grön lampa om batteri laddar respektive är fulladdat. Jag har två sunwind på taket och alldeles nytt batteri. När jag installera nya batteriet så indikera ingen lampa på regulatorn. Men på instrumentpanelen tändes den gröna lampan. Varför jag undrar är för att förra sommaren när jag hade sämre fritidsbatteri så lös en gul, eller om det var grön lampa på regulatorn, jag minns inte nu vilken färg det var nu. Den lös emellanåt iaf. Vill veta att solpanelerna laddar om jag vill fricampa, utan att behöva packa ihop o åka några mil för att ladda batteriet. Tacksam för svar.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, det är svårt att säga vad regulatorn skall visa utan beskrivning för det finns säkert tjugo olika på marknaden. En del visar laddstatus på batteriet och en del visar när de laddar och andra indikerar bara att allt är o.k. Det man nog kan vara säker på är att när det finns lysdioder på den så skall absolut någon lysa om laddningen funkar. Om du inte har möjlighet eller kunskap att mäta på den så måste du försöka kolla ev. säkringar, kablar och kopplingar, för det låter absolut som något är galet.

Lycka till JANKRO.

Toppen