• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

regnvatten i coaxial-kabel från radioantenn

F

F.d. 13222

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,8 tdi
Årsmodell Chassie: 1999
Husbilsfabrikat: Burstner
Husbilsmodell: A535 Active
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1999
Ämnesområde: Elektronik
När det regnar kraftigt kommer regnvattnet på något sätt in innuti coax-kabeln från radioantennen. Kabeln har en skarv där den kommer ut ur antennröret inne i klädskåpet, så det är ju enkelt att fånga upp vattnet där (nu när vi vet att det läcker...). Men hur i all världen kommer vattnet in innuti coax-kabeln??? Jag tycker det ser tätt ut där uppe på taket vid infästningen till antennen. Radioantennen är ett vanligt svart antennspröt som sitter monterat på samma maströr som TV-antennen.

Någon som har haft något likande problem och har förslag på hur jag ska börja täta?

Nu väntar man otåligt på nästa kraftiga regn, så jag kan se om mitt första tätningsförsök lyckas. :wink:

Tacksam för svar! //jkorpegard

F

F.d. 21685

Guest
Byt kabel....hela längden:(, vatten i kabeln gör att impedansen blir fel, med dålig mottagning som följd.... Skarvar är av ondo.

//mats

Leif Karlsson

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1751
Medlemskap
2028
Kan vara kaplärverkan att det " sugs" in via ytterhöljet av kabelen. Täta kabelgenomförningen på taket med silocon eller med Unifix ( Det är som modell lera som vi rörläggare tätar runt wc stolar eller tvättställ Unifixen altså) Hoppas det löser sig .

Toppen