• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Regnar in i ventil

Joelk

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
35399
Medlemskap
2024
Hej Undrar om förslag på åtgärd då det regnar in i ventil enl. bild?
 

Bilagor

  • Takventil.jpg
    Takventil.jpg
    137,6 KB · Visningar: 83
  • Takventil inifrån.jpg
    Takventil inifrån.jpg
    174,9 KB · Visningar: 85

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.824
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan Joelk, regnar det in så det kommer in i slangen ner till värmaren så att alltså vattnet kommer in där avgaserna skall ut, det brukar faktiskt inte vara något större problem vad jag vet för så har de skorstenarna sett ut jättelänge. Lite kan nog komma in men det brukar nog komma i slangen och gå obemärkt förbi. Det går ju att limma dit en lite större tallrik uppepå men det gör ju ingen skillnad när man åker.
Jag såg en skorsten på en bil som hade en bockat plåt limmad ovanpå. kanske fem cm. bredare än den runda och nedvinklad någon dm. på "framsidan" som en spoiler ner framför öppningen.....

(Eller sitter bara skorstenen kvar där uppe (och värmaren är borttagen) och inte är ansluten till något?? I så fall vore det nog bättre att ta bort den och sätta dit en ventil i stället, kanske en med solcells fläkt i så det blir lite sug när solen skiner.)
Ventillation med fläkt.JPG

Eller läcker det så det blir blött i innertaket på bilen så inte tätningsgummit tätar mellan taket och skorstenen, som är problemet.
Det ser ut som inte låsningsringens klämskruv är åtdragen.
Det skulle kanske räcka med att dra fast ringen mera och sedan dra åt skruven.
Men bäst är nog att lossa ringen och dra upp skorstenen och lägga på lite butyltätning både mellan taket och gummiringen och uppkant mellan gummiringen och skorstenen samt stoppa ner skorstenen och dra ringem lite lagom så kladdet jäser ut lite runt gummiringen.

Jag tycker att tätningen runt antennmasten ser lite sliten ut också, du bör nog gno av den med typ en stålborste och lägga på lite mera kladd. Men inte butyltätning där som aldrig torkar och bara skall sitta klämd, utan något polymerlim som torkar till gummikonsistens.
Finns mest i stora patroner men CASCO Marin & Teknik finns i mindre tuber på bl.a. Clas Ohlson om du tycker att en patron med ex. TEC7 som också finns hos Clas O. blir för mycket.... Men det kan vara bra att ha till lite div. när man har en husbil. Finns vit, svart och transparent.

Du kan använda TEC till skorstenen också, men det är lim/tätning och kan vara svårt att sedan få bort gummiringen hel.

Men som sagt används den endast till ventilation så byt ut den i stället, för det är en skorsten till värmare.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen