• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Regler på detta forum

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025
Att det många gånger ska vara så svårt att hålla sig till ämnet på trådarna i forumet. Seriösa frågeställningar tenderar ibland att sluta i någon form av pajkastning. Har man en gång skrivit ett inlägg och presenterat sin åsikt eller lämnat sin information, behöver man ju inte upprepa sin inlaga fler gånger, bara för att någon annan tycker något annat eller har någon annan information. Sanningen i inlägget blir ju inte mer, bara för att man upprepar samma sak igen. När tråden så har spårat ur så mycket att det kommer till personangrepp, så är det riktigt illa. Har man en personrelaterad åsikt eller information kan man väl istället använda sig av ett personligt meddelande till den det berör.

Dessa enkla regler kan bidraga till att trådarna blir mer relevanta och lättlästa. Det är i alla fall min åsikt.

Johan Kinneryd

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Regler på detta forum

Har man en personrelaterad åsikt eller information kan man väl istället använda sig av ett personligt meddelande till den det berör.
Johan Kinneryd

Detta praktiseras i stor utsträckning. Jag får ofta förfrågningar via personligt meddelande för att vederbörande vill undvika tjafs. Ibland är dock frågorna av allmän karaktär och skulle passa bättre som inlägg.

Att trådarna spårar ur och inte alls stämmer med rubriken har jag lärt mig leva med.

Dj Freddy

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2025

Ibland önskar man att man som trådstartare också var admin för "sin" tråd så att man själv kan radera de inlägg som är åt H-vete ;)

Kanske vore något att pröva iaf, då kan man ju själv ta bort den info som inte har med saken att göra. Forumet och trådarna skulle då bli mer lättlästa och informativa. Och de som vill glänsa o tjafsa kan starta en tråd om just det.

/Freddy

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Ibland önskar man att man som trådstartare också var admin för "sin" tråd så att man själv kan radera de inlägg som är åt H-vete ;)

Kanske vore något att pröva iaf, då kan man ju själv ta bort den info som inte har med saken att göra. Forumet och trådarna skulle då bli mer lättlästa och informativa. Och de som vill glänsa o tjafsa kan starta en tråd om just det.
/Freddy

Det kallas censur och bidrar bara till tysta all debatt.

Det håller Putin på med, frågan är hur länge han lyckas.

Dj Freddy

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2025

Knappast censur..

När vuxna individer inte kan hålla sig till givna regler, så får man ju underlätta för dem som faktiskt inte vill leka i bollhavet med de andra barnen. Utan faktiskt vill ha fakta och att en tråd handlar om det den är ämnad för.

Vill man ha debatt kan man starta en egen tråd och göra det där, således helt fritt utan censur.

/Freddy

M

Mona/Henka

Guest

Kan förstå att det ibland är lite irriterat att det dyker upp inlägg som inte hör till tråden eller lite egna tankar om fakta.
Men frågan är vill vi ha levande forum där alla vågar skriva även om det inte blir helt korrekta stavat eller formulerat och kanske lite missförstånd eller enbart en tanke.
Vi är ju så otroligt många Medlemmar och Intresserad.
Visst är det så att vi vill att så många som möjligt ska bli aktiva på forumet? Eller är det enbart tänkt till proffs som vet exakt hur man uttrycker sig och har vana att skriva.
Jag kan också tycka att det ibland blir lite rörigt i en tråd.
Men hellre det än att reglerna blir så strikta att det blir stelt och ingen vågar skriva här.
För tänk om jag skriver något som någon anser att det inte passar här eller stavar eller formulera mig så att någon missförstå det jag skriver eller glömmer mig att och skriver på fel tråd, Så det är bäst att jag låter blir och yttra mig.
Så vill inte jag att det ska bli här för då kommer den att bli så stel och tråkig och kommer att missa många som är här och läser tror jag. Finns många tråkiga och stela forum redan.
Jag fastnade för detta forum just för att den är lättsamma och personligt och otroligt mycket hjälpsamma personer i detta forum.
Tyvärr blev det lite långt, men hoppas ändå att de passar här i denna tråd.
Mona

HBK Web

HBK Webb
Kommun
Stockholm

Uppe till höger i varje inlägg finns en knapp "Rapportera inlägget".

Om man upplevera att ett inlägg bryter av från ämnet så går det bra att rapportera detta så webadm kan lägga det i en egen tråd. Gäller även för inlägg som bryter mot stadgar och forumregler. Endast styrelsen och webadm kan ta del av rapporten.

OBS! Rapport från Företagsforum delges även företaget som själv är moderator i sina trådar.

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Jag har i en annan tråd föreslagit att man ska sammanfatta "debatten" i sista inlägget så att man där kan läsa vad som "gäller". Trots allt blir debattörena överens i de flesta trådarna. Där kan även den som ställt en fråga berätta resultatet av all hjälp man fått - gick det bra eller inte. Då blir själva debatten en "källförteckning". Vill man sen inte ha mer tjafs efter sammanfattningen så är det bara att stänga den tråden själv. Finns goda exempel på detta.

(Inlägg som är utanför ämnet kan man rapportera och då försvinner de.) Ups, det blev visst kaka på kaka. Så visst kan man ha en viss "kontroll" på sin tråd.

F

F.d. 2944

Guest

En av anledningarna till upprepningar som du beskriver i första inlägget är gemensamt för det här forumet och många andra.
När någon gör ett inlägg tar han/hon sig inte tid att läsa tråden från början.
Man svarar på ett inlägg som ligger några platser upp från slutet utan att ha en susning om vad som skrivits på tidigare sidor.

Det här tror jag tyvärr är något vi får leva med, människan är lat men samtidigt ivrig. Har sett beteendet sedan jag hamnade på nätet 1997.

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Att kontrollera trådarna tror jag inte på.

Man kan också fråga sig varför man startar en tråd i ett ämne på ett öppet forum om man nu ändå inte vill ha en dialog med andra eller höra andras åsikter och erfarenheter.
Öppnar man dörren för 7000 pers så blir det grus på mattan oavsett vad man säger. Det går ju inte att välja vilka man släpper in och alla har ju sin uppfattning om vad ”hålla sig till ämnet” är..

Jag tycker många av de s.k. urspårade trådarna är rätt intressanta och roliga att läsa så länge de åtminstone i någon form fortfarande kretsar runt något ämne och inte glider över i att börja handla om att tråden spårat ur och ev. dåligt uppträdande.

Så länge vi kan hålla oss från rena personangrepp så tycker jag det är rätt ok som det är. Som läsare har man ju också ett eget ansvar och även full frihet att hoppa över det som inte passar.

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Fördelen att använda sig av moderatorer är att de (oftast) är en del av de vanliga användarna på forumet således delaktiga i många av diskussionerna och lättare kan styra diskussionerna tillbaka in på "banan". När man rapporterar en post OT (Off Topic) så ska den vara rejält OT. Att skicka ett PM till en moderator kan då vara en bättre lösning då han/hon smidigt kan styra in tråden på rätt spår igen utan någon blir förnärmad.
Beroende på storlek på forumen ansvarar ofta vissa moderatorer för vissa avdelningar, oftast där deras huvudintresse (och där de oftast postar) ligger.

Att radera poster är ett väldigt stort ingrepp på ett forum och bör undvikas, i de fall redigering av posten (t.ex borttagning av svordom, otillåten länk) inte räcker bör den raderade posten sparas (regel när jag får bestämma) om en diskussion senare skulle uppkomma om moderatorns opartiskhet.

Peter (Admin och moderator på ett forum med 73006 medlemmar) :)

Senast ändrad:
F

F.d. 2944

Guest

Peter
Just så fungerar det i alla andra forum jag är delaktig i, 6 stycken.
Admin i ett och moderator i två.
Delar fullt ut din uppfattning!!!

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025

Jag håller med de flesta i denna tråd och tackar för alla synpunkter och lämnad information om fakta, som jag inte riktigt hade koll på, särskilt inlägget från Peter (wolw66). Det finns system att hantera de problem som jag berört! Jag håller fullständigt med om att vissa inlägg som, ibland på ett skämtsamt sätt, med glimten i ögat, kan få en tråd som har "surnat till" att få nytt liv. Liknande inlägg kan även ha funktionen "att döda" en hopplös tråd som kommit snett. Jag har alltså inget emot denna typ av inlägg, bara de är skrivna med lite "finkänsla". Någon censur vill jag inte heller ha, dock skall texten uppfylla vissa "renlighetskrav".

Johan Kinneryd

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Nu tycker jag att det börjar lukta lite sur öststat.
Censur, alla skall göra likadan, modereras mm mm. Vem är satt att döma vad som är rätt o riktigt???
Detta är ju inget kollektiv utan vi är ju fria människor antar och hoppas jag. Det finns alltid folk som faller ur mönstret men är ju kamrater ändå, eller faller mellan stolarna som någon tokig politiker skulle säga.
Har skrivit detta tidigare och som jag fick lära mig som litet barn - att ta vara på mig själv, göra rätt för mig och behandla andra människor som jag själv vill bli bemött och behandlad.
Hur mycket regler som helst kan diskuteras här utan att det blir någon förändring det blir bara en massa trams skrivet på detta trevliga forum.
Låt oss alla vara människor och individer med fel o brister, vi får nog acceptera varandra i alla fall.
Säg vänligt till den som inte följer normala regler i tal, skrift eller beteende, det skadar ju inte för det kan ju vara så att man inte riktigt vet hur man skall göra saker o ting så att det faller alla på läppen.
Alla vi som skriver i denna tråd - är vi så bra och felfria i alla lägen???? Tror inte det.
Trevlig helg till er alla
Hälsningar Bror

Senast ändrad:
F

F.d. 10432

Guest

Det Mona skriver i inlägg 6 i denna tråd tycker jag hör till det viktigaste jag läst här. Läs gärna om det!

Om vi ska ha ett levande forum måste det vara ok att uttrycka sig lite klumpigt, kanske stava lite fel, göra ett och annat meningsbyggnadsfel.....

Vi borde försöka skapa en stämning som är välkomnande och inkluderande och som gör att så många som möjligt av våra över 7000 medlemmar och bortåt
20 000 övriga intressenter deltar med egna inlägg.

Det innebär inte att jag vill undertrycka en fri diskussion, tvärtom. Det är självklart att vi har olika uppfatttningar. Det är bara genom en fri diskussion som vi kan utvecklas.

Men det handlar också om att lyssna och lära av sina meddebattörer. Att inte avfärda andra utan kanske ta tillvara det som är bra i andras yttranden och bygga vidare på det. Ibland kan man också konstatera att man har en annan inställning är någon tidigare debattör. Det kan man göra utan att försöka ta heder och ära av vederbörande.

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Nu tycker jag att det börjar lukta lite sur öststat.
...................
Det som jag tror trådskaparen var ute efter, om jag får göra en liknelse? Tänk att du ska hålla ett föredrag om batteriladdning, och så helt plötsligt börjar någon prata fotboll med stolsgrannen på ena sidan, efter en stund hoppar den andra stolsgrannen in i fotbollsdiskussionen. Allt medan du försöker hålla ett föredrag och diskussion med de andra runt bordet om batteriladdning.

Då skulle det inte kallas censur om någon sa åt dom att vänta med fotbollsdiskussionen till efter mötet eller att gå in i ett annat rum och prata fotboll om föredraget inte var intressant.

My 2¢

Peter :)

F

F.d. 55451

Guest

Orolig för skadan av personliga angrepp har redan förstört för mycket.
Ska det fortsätta?
Göra något produktivt. !
---------------------------------

Bekymret for at skaderne af personlige angreb allerede har ødelagt for meget.
Skal det fortsætte ?
Gør noget effektivt !

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Är inläggen i trådarna utbyte av fakta, eller är det social kommunikation? Är det föredrag eller en form av samtal? Eller är det en blandning av alltihopa där vi helt enkelt drar olika slutsatser om vilket det är?

Jag vet inte. Men helt klart är att vi alla måste både skriva och läsa förnuftigt! Vi måste ta ansvar för både det vi förmedlar och det vi tolkar! För en sak kan vi alltid vara säkra på. Inget av det blir exakt som det är menat.

Krister N

Ce-eN

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
632
Medlemskap
2026

Hej Har läst alla inläggen i denna tråd. Många bra inlägg får jag säga. Men, jag har svårt att ta till mig allt. Vad göra? Jo, jag gör som vanligt! En tråd som jag är intressrad av läser jag till den spårar ur. Sen klickar jag väck den. Jag väntar till samma ämne som jag var intresserad av kommer upp igen. Läser så mycket jag finner är intressant och sen när den spårar ur, då klickar jag väck den. Så håller jag på tills jag får så mycket inf. att jag är nöjd. Alla trådar upprepar sig till slut. Det gäller bara att vara kall så får man veta till sist vad man var ute efter. Jag har ju gott om tid. Jag är ju pensionär!
Hälsn. Ce-eN

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Orolig för skadan av personliga angrepp har redan förstört för mycket.
Ska det fortsätta?
Göra något produktivt. !
---------------------------------

Bekymret for at skaderne af personlige angreb allerede har ødelagt for meget.
Skal det fortsætte ?
Gør noget effektivt !

Jag är kanske dum i huvet men jag ser nästan aldrig personliga angrepp. Jag ser olika tolkningar, konflikter pga brister i kommunikation, känsloyttringar, olika värderingar, varierande kompetens, olika synsätt, mm. Tror faktiskt det är väldigt ovanligt att någon medvetet försöker såra någon annan.

Krister N

Toppen