• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Regler för ställplats

röris

HBK Medlem
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2025
Hej

Finns det någon här på forumet som vet vad det krävs för tillstånd för att annordna en ställplats?? Är det någon här som har råkat ut för problem eller blivit stoppad av någon myndighet när ni försökt att ställa iordning någon ställplats??
Vi har nu problem med ställplatsen i Marinan i Hörvik då det är två av grannarna som klagar och skall ha bort husbilarna vilket skulle vara förödande både för hamnföreningen och de husbilsägare som gärna besöker Hörvik.

MVH röris

Senast ändrad:
I

Iveco 35

Guest
Sv: Regler för ställplats

Hej Röris. Det är ju bedrövligt tråkigt nu när ni fått nya toaletter o duschar. Hur går det med restaurangen har du haft invigning på den. Föresten var jag först att duscha i det nya, även om inte varvattenberedaren hunnit värma upp. Mvh. Olle.

brogu

HBK Medlem
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2026

Ja det var ju en "granne" som med sin personbil blockerade en husbilsplats i söndags. Synd med sånt på en sådan fin ställplats. Eftersom vi inte behövde el stod vi med nosen ut mot hamnen och vattnet. En underbart njutbar kväll!
Man kan undra vad som driver dessa personer? Avundsjuka? Men det verkade som att ställplatsen används av de som har båtar i hamnen och det kan ju vara irriterande att trängas med husbilar.
Klara regler för både husbilar och parkerande båtägare kanske underlättar umgänget?
Vi åker gärna tillbaka dit och provar nya fiket!
Britt&Gunnar

PudelRäser

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4321
Medlemskap
2025

Perfekt... för Hörvik var en av sp vi tänkte besöka på vår resa runt sveriges kust

röris

HBK Medlem
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2025

Jag är nog fortfarande intresserad av om det är någon som har något svar på inlägg nr 1

röris

F

F.d. 10098

Guest

Stod för några dagar sedan på en ställplats på en äng 50 m från stranden norr om Ebetoft i Danmark. Den var avsedd för två husbilar (trots att det skulle fått plats 20) och faciliteterna bestod av ett bord med bänkar. Priset var 50 DKK och vatten kunde erhållas mot extra avgift. Det jag noterade var en skylt som angav att markägaren hade fått tillstånd till att anordna denna ställplats för två husbilar med hänvisning till en specifik lag. Det är av denna anledning jag tar upp denna tråd igen.
Om man vill anordna och driva en camping i Sverige erfordras bygglov samt flera andra tillstånd. Även för att anlägga en parkering krävs bygglov om det inte gäller en- eller tvåfamiljsfastighet och för fastighetens egna behov. Se t ex Bygglov för parkeringsplatser - Boverket.
Det är svårt att få bygglov om inte marken enligt detaljplan är avsedd för parkeringsändamål.
Det enklaste blir då att utnyttja en befintlig parkeringsplats (som man givetvis måste äga eller disponera). Exempelvis en befintlig parkeringsplats i anslutning till båtbrygga eller badplats där marken är privatägd eller ägs av samfällighet. Att utnyttja parkeringsplatser på den egna villatomten går däremot inte såvida inte besökarna kan betraktas som gäster hos fastighetsägaren. Det som är väsentligt är att det är fråga om parkering och inte camping, dvs inga förtält, markiser eller fester vid långbord. Elanslutning samt tillgång till vatten och avlopp borde ine vara något hinder. På en jordbruksfastighet bör man kunna utnyttja befintliga gårdsplaner utan tillstånd men troligen inte åkermark.
En annan aspekt är den skattemässiga för det fall avgift tas ut. Det enklaste borde vara att ställplatsen drivs av en ideell förening t ex en båt- eller idrottsförening.

Toppen