• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Registreringsstatistik

S

Sören-6830

Guest
En fråga tidigare i forumet var om privatimporter fanns med i HRF:s statistik.
Skrev dit och frågade och fick följande svar:

"De registreringssiffror HRF redovisar (gäller både husvagnar och husbilar) omfattar alla nyregistrerade fordon av de 3 senaste årsmodellerna - således även de privatimporterade".

Lars Brandström

HBK Medlem
Kommun
Gagnef
HBK-Nr
3455
Medlemskap
2025
Sv: Registreringsstatistik

Det verkar vara en något tvivelaktig statestik , jag saknar till ex. tredje största märket Dethleffs importerat av Caravan Nord ApS (importcentral) baserat i Danmark med
8,7 % av marknaden .:confused:

Hälsningar Lars

J

Jarn

Guest

Jag har sett denna statistik över husbilsregistreringar i Europa, dock ej märkesindelad.

Bilagor

• Europa_Reisemobil_Neuzulassungen_2011_2012.jpg
    Europa_Reisemobil_Neuzulassungen_2011_2012.jpg
    143 KB · Visningar: 61

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Detta visar bara nybilar. Till dessa siffror skall man nog också lägga en troligen ganska stor begagnatimport. Antalet husbilar växer så det knakar och vi behöver snart många fler ställplatser. Det skulle vara kul att få siffror över de senaste fem årens begagnatimport av husbilar.

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

2012 rullade i Europa (både nya och begagnade HB) ca 1,5 miljoner fordon. Drar vi bort nyregistrerade 73 520, då borde det bli drygt 1,4 miljoner begagnade. Rätta mig gärna om jag har tänkt fel!

Bilagor

• europazul_E.7.2.12.2012.pdf
    47,4 KB · Visningar: 42
Senast ändrad:

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Sammanställning för Europa ser märklig ut, map att;

¤ 2011+2012 registrerades sammanlagt 5.050 nya husbilar i Norge enligt ovanstående smst
¤ då den totala Europastatistiken adderas så har Norge ändå fortfarande bara totalt 5.700 husbilar (dvs nästan hela flottan av husbilar i Norge är ny)?

Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Ja, det låter märkligt! Något liknande är det med Österrike fast åt andra hållet (nästan 20 000 begagnade bilar)...

Senast ändrad:

Jannemickel

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2025

Tar om frågan igen....
Är det någon som sett statistik per fabrikat för t.ex. Tyskland o Frankrike ?
// Janne

J

Jarn

Guest

Tar om frågan igen....
Är det någon som sett statistik per fabrikat för t.ex. Tyskland o Frankrike ?
// Janne

Det är inte så lätt att hitta. Åtminstone i Tyskland är det så vid registreringen, där anger man bara basfordonet, t.ex. Fiat, Ford, M-B etc.
Så söker man på registrerade husbilsmärken i Tyskland, så får man bara veta att Fiat är etta.

Toppen