• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Registreringsbevis

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.869
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Att gula regbeviset finns tillgängligt styrker väl att den som annonserar ut bilen är rättmätig ägare.

Är det inte så att ifall man kommit över gula delen, rättmätigt eller inte, så är man ägare av fordonet. (?)

Jag minns för många år sedan (innan gula delen fanns) så damp ett brev ner i lådan från transportstyrelsen, de meddelade att jag inte längre var registrerad ägare av Cadillac Xxx xxx, märkligt tyckte jag då jag inte sålt den.
Ringde och berättade för transportstyrelsen att jag fortfarande var ägare av fordonet, det låg så fint nerpackat i kartonger i garaget (totalrenovering).
Jaha sa damen i andra änden,
då makulerar jag det ägarbytet,
så var den saken ur världen :twitcy:
 

Micke & Annika

HBK Web
Admin medlem
Inlägg
414
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
29444
Medlemskap
2024
De
Är det inte så att ifall man kommit över gula delen, rättmätigt eller inte, så är man ägare av fordonet. (?)

Jag minns för många år sedan (innan gula delen fanns) så damp ett brev ner i lådan från transportstyrelsen, de meddelade att jag inte längre var registrerad ägare av Cadillac Xxx xxx, märkligt tyckte jag då jag inte sålt den.
Ringde och berättade för transportstyrelsen att jag fortfarande var ägare av fordonet, det låg så fint nerpackat i kartonger i garaget (totalrenovering).
Jaha sa damen i andra änden,
då makulerar jag det ägarbytet,
så var den saken ur världen :twitcy:
Det var som lättare förr :yes:
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Är det inte så att ifall man kommit över gula delen, rättmätigt eller inte, så är man ägare av fordonet. (?)

Jag minns för många år sedan (innan gula delen fanns) så damp ett brev ner i lådan från transportstyrelsen, de meddelade att jag inte längre var registrerad ägare av Cadillac Xxx xxx, märkligt tyckte jag då jag inte sålt den.
Ringde och berättade för transportstyrelsen att jag fortfarande var ägare av fordonet, det låg så fint nerpackat i kartonger i garaget (totalrenovering).
Jaha sa damen i andra änden,
då makulerar jag det ägarbytet,
så var den saken ur världen :twitcy:
Nä. Du blir inte rättfärdig ägare bara för att du hittat, stulit eller på något annat sätt kommit över det.
Säljaren skickar in det, och säljaren skall skriva på. Fär spricker alla alternativ.
Däremot åker du på urkundsförfalskning & egenmäktigt förfarande skulle jag tro
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.869
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Nä. Du blir inte rättfärdig ägare bara för att du hittat, stulit eller på något annat sätt kommit över det.
Säljaren skickar in det, och säljaren skall skriva på. Fär spricker alla alternativ.
Däremot åker du på urkundsförfalskning & egenmäktigt förfarande skulle jag tro

Jag är inte så säker på det, idag går ett ägarbyte på några sekunder, det som krävs är gula delen, körkortsnumret och en smartphone, använder man sen några målvakter, typ tre ägarbyten, så tror jag det blir väldigt svårt att få tillbaka sitt fordon.
 
Toppen