• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Registreringsbevis och poliser utanför Sverige

Kullen19

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
10670
Medlemskap
2025
Hejsan,
En mycket god vän och närstående till oss har precis vägt upp sin husbil från en totalvikt på 3.500 kg till 3.650 kg. I denna process så sitter hen med två regbevis med de två olika vikterna.....
Då de liksom vi tänker åka till Kroatien i sommar så kom vi in på behovet av vinigrett i rutan alt. Go-Box genom Österrike...
Då våra vänner är lite mer "riskbenägna" än vi, som knappt går mot röd gubbe, så tyckte de att det är ju lysande, kör med vinigrett på rutan och blir man stoppad så visa upp det gamla reg.beviset och skulle samma sak hända i Sverige så har man ju det korrekta och man kan handla 150 kg mer i godisbutiken på väg hem. Är också en fördel med tanke på hur böter för övervikt beräknas i Sverige och i Europa.

Som vän av ordning och föredetta ordningsman i klassen så säger jag: så kan man väl inte göra, det är ju olagligt....
Och våra luriga vänner säger: skit i det, fungerar ju....

Vad säger husbilsklubbsjuryn? :cool:

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Registreringsbevis och poliser utanför Sverige

I dagens datoriserade samhälle skulle jag nog inte våga köra den bluffen. Åker man dit blir det nog ganska otrevligt och dyrt. Det är ju bedrägeri och på toppen smiter man från vägavgiften. Bara att smita från vägavgiften i österike kostar multum och ett bedrägeri på toppen vågar jag inte tänka på vad det skulle kosta. Avrådes bestämt.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hejsan, jag måste nog erkänna att även fast jag har rätt "bred" syn på vissa dumma lagar och förordningar ibland så .........
Men att först väga upp husbilen och sedan vilja ha fördelarna med den lätta vikten på vägar, broar, i tunnlar m.m.
Nej, de kostnaderna skulle nog ha tagits med före uppvägning på minusidan i ekvationen "väga upp eller inte".
På plussidan hamnar väl bara 150kg, det mesta för övrigt blir dyrare och besvärligare så beslutet kanske var fel. Men då får man väl "svälja, lida och betala" tycker jag.

M.v.h. JANKRO.

Åsa o Stefan

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11082
Medlemskap
2025

För att undvika missförstånd o bli bötfälld som "bluffare" vet jag att:

-När bilen vägdes upp så borde en ny vagnsskylt utfärdad av HB-tillverkaren monterats i besiktningsmannen närvaro.
Vagnsskylten på utsidan är bland det första polisen i Österrike tittar på.

-Fusk m Vignette vs. GoBox reglerna i Österrike belönas med grova bötesbelopp på flera tusen € och sannolikt avbruten resa tills böterna betalts.

-Blanda inte ihop de tyska reglerna med de österrikiska gällande totalvikter o överlast.

Riskbenägen är ett uttryck Du nämner om Din bekant, ett annat är dumhet!

/Stefan

C.o.L

HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
912
Medlemskap
2027

Det som kan kosta mer en det smakar är om han åker på en vägning.
Träffade en tysk som vägt upp sin bil enbart för han blivit vägd i Österrike där han mestadels var på semester och blivit bötfälld för övervikt kommer inte ihåg summan men det var riktigt stora pengar. :wideeyed:

Master

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2025

Tänk på att man i Österrike kan kontrollera uppgifterna mot svenska bilregistret. :)

Alla eu länders polis kan utbyta uppgifter ur sina körkorts och vägtrafikregister. Administrationen av detta sköts av Interpol. Det är en manuell hantering där man skickar en begäran. Svaret kan dröja från några timmar upp till någon vecka.

Jag känner inte till att något annat land kan göra en direktsökning i svenska vägtrafikregister. Man skulle väl kunna tänka sig att något land har intresse och köpt en tjänst typ "sök uppgift om fordon" på Transportstyrelsen.

Kenneth

Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

3500 kg grensen er østerikerene knallharde på, der er det ikke mer enn nøyaktigheten på vekten. Og de straffer for ulovlig kjøring - ikke for overvekt!

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025

Alla eu länders polis kan utbyta uppgifter ur sina körkorts och vägtrafikregister. Administrationen av detta sköts av Interpol. Det är en manuell hantering där man skickar en begäran. Svaret kan dröja från några timmar upp till någon vecka.

Jag känner inte till att något annat land kan göra en direktsökning i svenska vägtrafikregister.

Kenneth

Nja, kan du och jag göra fordonsfråga på Transportstyrelsen via internet så kan nog en lagom listig tysk polis göra det samma. :) Men kanske inte troligt, annat än om misstanke finns.

Men som sagt att de slår ett öga på bilens chassieskyltar är väl inte otänkbart.

Att "lura" ett färjebolag på några centimetrar är nog där gränsen går för mig.:p:

J

Jarn

Guest

Jag brukar också följa lagar och förordningar, men just denna bestämmelse om GoBox för husbilar över 3,5 ton känner jag inte för.
Österrike gör det väldigt lätt för sig och gömmer sig bakom miljöaspekten när man säger att husbilar över 3,5 t skall ha GoBox liksom större lastbilar, detta av hänsyn till miljön.
I stället kör då husbilar småvägar med mera trafikbelastningar av genomfartstrafik i mindre byar, det kan ju inte vara miljövänligt precis.

En 3,5 t husbil från 90 talet släpper ju ut betydligt mer miljöfarliga ämnen än en helt ny husbil med Euro 5+ motor som väger 4,t.
Ändå skall den nya straffbeskattas....
Likaså kan du köra med en gammal personbil med en stor husvagn efter, även denna släpper ut mer , men behöver ingen Box.

Jag har blivit stoppad i kontroll med en 4,0 t husbil. Då hade jag ingen Box utan en Vignette. Den kvinnliga polisen tittade lite runt på bilen, sedan vinkade hon glatt mig vidare.....

F

F.d. 29910

Guest

Då hadde jag nog hellre skitit i att väga upp bilen och kört med lite övervikt i stället!

Moralfråga! :wideeyed:

Har man betalat för att väga upp bilen kan man ju lika gärna betala lite extra för att köra med den i resp. land

/Malbeck

Hymer

HBK Medlem
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2025

Eftersom tråden börjar med en resa genom Österrike, så skulle jag nog vilja säga att den österrikiska polisen är nog den sista man ska bråka med. De vet sin makt och lägger banne mig inte fingrarna emellan om någon försöker sig på att köra med dem
Staffan

KOKKAKI

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
9452
Medlemskap
2025

Kör icke betalvägar genom Österike. För resa till Kroatien starta i Kiefersfelden. G-Box kostar 33:-/mil

B

BernthåInger

Guest

Hej.
Som förstagångs resenär med husbil genom Europa var köper man en GoBox innan man kör in i Österrike och vad kostar det totalt, husbil 3650 kg. Och måste vi ha en GoBox.
Skall till Kroatien.

BernthåInger

Toppen