• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Registreringsbesiktning importerad tysk husbil

F

F.d. 4460

Guest
Av en händelse blev vi med husbil, inköpt från vänner bosatta i Tyskland, alltså en tyskregistrerad husbil Fiat Euro Mobil diesel 1997 års modell i mycket fint skick. Husbilen är transporterad till Sverige och efter att ha skickat in och fått godkänt ansökan om ursprungskontroll återstår registreringsbesiktningen på bilprovningen. Men efter att ha googlat runt lite mer kvarstår frågor som dykt upp:
- Ska man behöva ett intyg från DEKRA (vad är detta?). Totalvikt på bilen 3850 kg.
- Behöver man visa ett CoC (Certificate of Conformity) på bilprovningen?
- Vågsedel? Var kan jag isf göra detta?

Någon som kan bistå? Tacksam för all info!
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Registreringsbesiktning importerad tysk husbil

Har den varit godkännd i tyskland så är det ok här också.
Undantag sidoblinkers i framskärmen som du måste sätta dit.
Det kan också vara problem chassinr som ofta sitter i en nitad skylt i tyskland, här måste nr stansas i en bärande del av ramen.
Annars tycker jag att du ringer upp bilprovningens tekniska avdelning som ger exakta råd. Numret minns jag inte, googla...
 
L

linde

Guest
Sv: Registreringsbesiktning importerad tysk husbil

Vid reg.bes av husbil över 3,5 ton krävs intyg på bromsar, stöldskydd, ljudnivå.
Vägning behövs ej, vikt står på de tyska papprena
Dekra fixar intyg, kostar 4-5000 kr
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.400
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Registreringsbesiktning importerad tysk husbil

Vid reg.bes av husbil över 3,5 ton krävs intyg på bromsar, stöldskydd, ljudnivå.
Vägning behövs ej, vikt står på de tyska papprena
Dekra fixar intyg, kostar 4-5000 kr

Lustigt för jag regbesiktiga min i mars (Halmstad) och jag behövde inga intyg på det. Däremot vägde de den.
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
916
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2025
Sv: Registreringsbesiktning importerad tysk husbil

Jag har idag testat att registreringsbesiktiga min bil till PB2 och 4100Kg

Det saknades dokument som jag nu väntar på från tillverkaren.. (Eura)
De har varit mycket hjälpsamma och hittils har det inte kostat mig något trots att de skickat papper och dokument från tyskland till mig.

Efter att pratat med Bilprovningens tekniskasupport så skulle mina papper vara ok och inget mer skulle behövas.

Dock krävde stationen i jönköping Intyg på: Bromsar, ljudnivå, stöldskydd och axelbelastningar.

Så jag hoppas nu på att de kommer snart från Eura så att jag kan avsluta min registrering snart.

/Freddy
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.860
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025
Sv: Registreringsbesiktning importerad tysk husbil

Lite av ett lotteri tydligen.

Jag fixade intyg från Dekra då det skall behövas på bilar över 3.500 kg. Kostade 4.000:- nånting.
Vid besiktningen behövde jag dock aldrig visa dem och jag var igenom hallen på 20 minuter inklusive vägning och kontrollbesiktning...
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.400
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Registreringsbesiktning importerad tysk husbil

Lite av ett lotteri tydligen.

Yepp låter som jag har haft samma tur. Frågan är vilken station som gör rätt ??? Iofs bra för mig denna gång, men inte för trovärdigheten hos SBP.
 
Senast ändrad:
J

Jarn

Guest
Sv: Registreringsbesiktning importerad tysk husbil

Kan det vara så at det har med bilens ålder att göra och om den är helbilsgodkänd eller ej?
 
F

F.d. 4460

Guest
Sv: Registreringsbesiktning importerad tysk husbil

Nu är det klart! Mycket riktigt krävde registreringsbesiktningen (med 6 v. väntetid) intyg på stöld, bromsar och buller från Eura mobil i Tyskland, då bilen är 1997 års modell och inte har ett CoC dokument (kom 1998). Detta trots att jag pratat med Bilprovnings tekniska avd. innan besiktningen och de sagt att inget behövdes...
Men med hjälp av Generalagenten i Sverige (Husvagns-expo i Bromölla) så hade jag dessa intyg inom en månads tid, till en kostnad av 5000 kr. När intygen var klara slutfördes registreringsbesiktningen (fick snabbare tid tack vare hjälpsam besiktningsman), den sedvanliga besiktningen och provtryckningen. Nu väntas bara de svenska skyltarna och så lite trevliga räkningar på skatt och försäkring. MEN, vi körde alltså hem husbilen från Tyskland i början av juli och beräknar kunna ta den i bruk med svenska plåtar/papper ungefär fyra månader senare. Så inte har det gått snabbt precis...
 
Senast redigerad av en moderator:

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
916
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2025
Sv: Registreringsbesiktning importerad tysk husbil

Nu har jag stött på nya problem :(

Dekra som utfärdar intyg för Buller, stäldskydd, bromsar mm
säger att de kan ordna dokumenten, men jag måste göra ett bromsprov då de ej kan intyga något om bromsarna...

Någon som vet mer hur man skall gå tillväga??

Bilen är en Mercedes 312D -1998
Bygget är en Euramobil 596LSS
Framaxel bytt till 1750Kg istället för orginal 1600Kg (står i tyska reg beviset)
Luftfjädring bak. orginal 2240Kg på bakaxel, enligt ny plåt 2540Kg

Någon som har en liknande bil?

Börjar fundera på att bosätta mig utanför Sverige så att man slipper sånt strul, som det är varje gång man vill göra något i det EU-anpassade Sverige.

Tack på Förhand :)

/Freddy

Ps.
Betalade medlemsavgiften i Tisdags, Väntar bara på få ett "nummer" ;)
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Registreringsbesiktning importerad tysk husbil

Är det någon som taktiskt "strippat " bilen för att få så stor lastförmåga som möjligt på pappret och på så sätt minska böterna vid framtida vägning med övervikt?
Se tidigare tråd om vägning av husbilar:
http://www.husbilsklubben.se/forums/t53422/

Hej!

Det behövs inte alltid en strippning av husbilen. Der kan vara fel från början.
Du kan se i tråden "Detta ingår i en husbils tjänstevikt" inlägg 3.
Vet inte om jag hade kunnat ändra det vid vägningen, nu är det för sent med inmonterade AC i bodelen och solpaneler.
Men tänkt på det i efterhand.
Min synpunkt på detta är att regelverket är fel.
Totalvikt är sann! Överlast är sann! Tjänstevikt och maxlast är godtyckligt satta i registreringsbevistet!
Regelverket måste ses över. Nu medför det av många skäl orättvisor och rättsosäkerhet.
Upp till kamp!


Roadglider
 
Senast redigerad av en moderator:

PJohan

HBK Medlem
Inlägg
79
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
3047
Medlemskap
2025
Sv: Registreringsbesiktning importerad tysk husbil

Jag följde ett gott råd från HBK när vi "vägde upp" vår redan överlastade Hymer. Fråga efter någon erfaren (ngn som sköter registreringsbesiktningar) tjänsteman på din besiktningsstation, håll dig till den här människan i vått och torrt, ring inte runt och fråga för du får säkert olika svar från experter högt och lågt. Vi fick en god kontakt, ett mycket trevligt bemötande och smärtfri hantering vid Bilprovningen i Högdalen - rekommenderas.
PJohan
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Registreringsbesiktning importerad tysk husbil

Jag följde ett gott råd från HBK när vi "vägde upp" vår redan överlastade Hymer. Fråga efter någon erfaren (ngn som sköter registreringsbesiktningar) tjänsteman på din besiktningsstation, håll dig till den här människan i vått och torrt, ring inte runt och fråga för du får säkert olika svar från experter högt och lågt. Vi fick en god kontakt, ett mycket trevligt bemötande och smärtfri hantering vid Bilprovningen i Högdalen - rekommenderas.
PJohan

Just det som är fel i lite vidare bemärkelse.
Ett exempel på hur en klok indivd ser felaktigheter i regelverket och åtgärdar det i ett ensklilt fall
Dessvärtre är inte alla av denna kalibern och detta medför osäkerhet inför lagen.
Så kan det inte vara!
En besiktningsman eller en polisman som gör så, konserverar felaktigheter i regelverket.
Kanske jag har fel i ditt fall, men regelverket måste vara entydigt.

Roadglider
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.174
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Sv: Registreringsbesiktning importerad tysk husbil

Inga problem alls det står vad som gäller i TSFS 2010:87 2 kap 21 § :

http://transportstyrelsen.se/Global/Regler/TSFS_svenska/TSFS 2010-87.pdf

ex:

21 § [FONT=Times New Roman,Times New Roman][FONT=Times New Roman,Times New Roman]Utländskt registreringsbevis eller motsvarande handling utfärdat för fordon som är eller har varit permanent registrerat och godkänt samt tagits i bruk i stat inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES) kan godtas för serietillverkade bilar i standardutförande, med totalvikt som inte överstiger 3 500 kg,
[/FONT]
[/FONT]
 
Toppen