F
F.d. 25228
Guest
Jag har fört in (så kallas det när man handlar inom EU) 3 husbilar och registreringsbesiktigat dem på 3 olika stationer av den goda gamla SBP. Den första, en Eura-mobil av årsmodell 1997, hade en totalvikt på 3 850 kg och bedömdes på station nr 1 som lastbil med totalvikt
3 500 kg!! Kostnad 1 880 kronor plus vägning 500 kronor = 2 380 kronor. Ingen frågade efter några intyg!!
Den andra med totalvikt 4 500 kg bedömdes på station nr 2 helt korrekt som personbil (klass 2), och kostade 1 380 + vägning 300 kronor = 1 680 kronor. Bilen är en Concorde, årsmodell
-96 med Fiat motor och Alko Maxi chassi. Trots att det med all säkerhet finns ett antal bilar med samma motor och samma chassi registrerade i landet krävdes det intyg på broms, buller, stöldskydd och avgassystem. Detta införskaffades från Fiat Sverige, som har det lägsta priset på sådana intyg jämfört med Dekra och TÜV, visades upp på samma station till en kostnad av 380 kronor för efterkontroll och saken var biff.
Bil nr 3, en Eura-mobil av årsmodell -98, Fiat motor och Alko Maxi chassi, totalvikt 4 000 kg, registreringsbesiktigades hos station nr 3 och bedömdes även denna som p-bil klass 2 till samma kostnad som bil nr 2, och även här krävde man intyg som för nr 2. Eftersom station nr 1 är några mil närmare visades intyget från Fiat upp där. Här krävde man dock ytterligare ett intyg på bromssystemet, med motiveringen att detta inte är original Fiat utan Alkos. Intyget köptes hos Alko Sverige, som dock inte tillhandahåller dessa själv utan det är en tredje part involverad. Kostnad 1 063 kronor. Vid efterkontrollen bedömdes bilen helt plötsligt vara en lastbil vilket innebar en kostnad av 750 kronor istället för 380.
För att få reda på vilka priser som egentligen var korrekta tog jag kontakt med SBP centralt.
Först via mail, som det utlovas svar på inom två arbetsdagar, men efter ett par veckor utan svar ringde jag dit. Tjänstemannen var mycket osäker på vilka priser som gällde, bläddrade frenetiskt i några papper och svarade till slut att efterkontrollen för lastbil skulle kosta 760 kronor. Mitt argument att bilarna i allt övrigt klassas som p-bilar förstod han överhuvudtaget inte utan tuggade envist att bilarna vägde ju över 3,5 ton! Basta!
Vad ska man säga? Att man ska skaffa dessa intyg trots att det finns åtskilliga i princip likadana bilar med avseende på motor och chassi (bromssystem., buller, avgaser och stöldskydd) och att man inom SBP inte tycks ha grepp om priserna för registreringsbesiktning och efterkontroll?
Vad har ni andra fått betala?
3 500 kg!! Kostnad 1 880 kronor plus vägning 500 kronor = 2 380 kronor. Ingen frågade efter några intyg!!
Den andra med totalvikt 4 500 kg bedömdes på station nr 2 helt korrekt som personbil (klass 2), och kostade 1 380 + vägning 300 kronor = 1 680 kronor. Bilen är en Concorde, årsmodell
-96 med Fiat motor och Alko Maxi chassi. Trots att det med all säkerhet finns ett antal bilar med samma motor och samma chassi registrerade i landet krävdes det intyg på broms, buller, stöldskydd och avgassystem. Detta införskaffades från Fiat Sverige, som har det lägsta priset på sådana intyg jämfört med Dekra och TÜV, visades upp på samma station till en kostnad av 380 kronor för efterkontroll och saken var biff.
Bil nr 3, en Eura-mobil av årsmodell -98, Fiat motor och Alko Maxi chassi, totalvikt 4 000 kg, registreringsbesiktigades hos station nr 3 och bedömdes även denna som p-bil klass 2 till samma kostnad som bil nr 2, och även här krävde man intyg som för nr 2. Eftersom station nr 1 är några mil närmare visades intyget från Fiat upp där. Här krävde man dock ytterligare ett intyg på bromssystemet, med motiveringen att detta inte är original Fiat utan Alkos. Intyget köptes hos Alko Sverige, som dock inte tillhandahåller dessa själv utan det är en tredje part involverad. Kostnad 1 063 kronor. Vid efterkontrollen bedömdes bilen helt plötsligt vara en lastbil vilket innebar en kostnad av 750 kronor istället för 380.
För att få reda på vilka priser som egentligen var korrekta tog jag kontakt med SBP centralt.
Först via mail, som det utlovas svar på inom två arbetsdagar, men efter ett par veckor utan svar ringde jag dit. Tjänstemannen var mycket osäker på vilka priser som gällde, bläddrade frenetiskt i några papper och svarade till slut att efterkontrollen för lastbil skulle kosta 760 kronor. Mitt argument att bilarna i allt övrigt klassas som p-bilar förstod han överhuvudtaget inte utan tuggade envist att bilarna vägde ju över 3,5 ton! Basta!
Vad ska man säga? Att man ska skaffa dessa intyg trots att det finns åtskilliga i princip likadana bilar med avseende på motor och chassi (bromssystem., buller, avgaser och stöldskydd) och att man inom SBP inte tycks ha grepp om priserna för registreringsbesiktning och efterkontroll?
Vad har ni andra fått betala?