• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Registrera i Estland?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2025
Följande text återfinns i en annons på Blocket

"om du vill slippa strul och framtida kostnader, råder jag dig att välja registrera husbilen i Estland. Där betalar du ingen vägskatt, besiktning är frivillig och försäkring är mycket förmånligare. Dessutom kan du köra med B2 körkort!
Jag hjälper till med registrering - naturligtvis får du ägarbevis i ditt namn!"

Är det någon kunnig på forumet som VET om det är lagligt att göra på detta vis?

Ett sätt att slippa broavgifter, trängselskatt etc?

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Sv: Registrera i Estland?

Huvudregeln i Sverige (och förmodligen även inom EU) är att bilen ska vara registrerad i det land där ägaren egentligen är bosatt. Om du bor i Sverige ska din bil därför vara registrerad i Sverige.

Upp till ett år kan dock den som är bosatt i Sverige (i de flesta fall) få köra en bil som är registrerad i annat land.

Sedan är ju frågan, om Estländsk lagstiftning tillåter att bilen registreras på person bosatt i annat land.

Värt att tänka på är, att bilen ifråga är registrerad i Tjeckien. Eftersom det är ett USA-fordon, är det inte alls säkert att det går att registrera i Sverige utan avsevärt besvär (och kanske även till avsevärda kostnader).

Senast ändrad:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Vet inte, men min egen erfarenhet är att det visst går att äga en bil registrerad i Sverige, trots att du inte är skriven i landet.

Har själv samtidigt ägt både personbil och husbil i Sverige trots utskriven ur riket sedan många år. Inga problem varken med myndigheter eller försäkringsbolag.

Däremot fick min dotter problem när hon flyttade tillbaka till Sverige och körde sin utlandsregistrerade bil lite för länge i Sverige.

Däremot det här aktuella fallet verkar underligt om man inte har någon anknytning till landet.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det er mange danske som har sin husbl registrert på en adress i Flensburg - en oppstillingsplass for husbiler. Husbilen parkeres der når den iikke benyttes, og besøk i Danmark er kun av kort varighet. Hva gjør en ikke for å slippe de enorme første registrerings skatter i Danmark (som er høyere enn de norske). Regner med at det er lov å ha en bil registrert i et hvilket som helst annet land på en adresse der, men det forutsetter at den nesten ikke benyttes i hjemlandet. Vet ikke, men regner med at Sverige har omtrent de samme frister som Danmark og noe mer liberalt enn Norge hvor det ikke er lov å kjøre et utenlandsregistrert kjøretøy uten i helt spesielle tilfeller. Det er der en liste over unntak fra forbudet.

habro

FD HBK Medlem
Kommun
Älvsbyn
HBK-Nr
7533
Medlemskap
2022

Den är förunderligt, denna girighet. Husbilar är inte speciellt billiga.. så nog finns pengar... men allt annat ska vara gratis. Fast det är kanske därför vi ser så många nya,dyra husbilar på våra vägar.? :(

habro

FD HBK Medlem
Kommun
Älvsbyn
HBK-Nr
7533
Medlemskap
2022

Ja, men är inte det girigt, du köper en husbil i Sverige, förmodligen för dyra pengar, sen.. ska allt vara gratis. Bor du i Sverige så sköt dina affärer därifrån, tycker jag. Min reflektion var bara att jag många gånger hör på vårt fina forum hur man på bästa sätt skall komma ifrån utgifter. Men om jag sårat dig med mitt svar ber jag om ursäkt för det. Har ingen aning om ifall ditt tillvägagångssätt är lagligt eller ej. Konstaterar bara att det är sådant stort intresse för att komma ifrån kostnaderna "runt" husbilsboendet. För köpet av d:eek: verkar inte bekymra så mycket. Som sagt..jag var nog ute på fel tråd för mitt inlägg. :)

Wallströmarna

HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
10403
Medlemskap
2027

Lagligt eller olagligt, tanken bakom måste väl vara att komma undan skett, besiktning å dyl. Annars hade väl aldrig frågan ställts överhuvudtaget.
>Blasse

golddigger

HBK Medlem
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2026

När miljönisserna ser till att min vägskatt hamnar på 10.000 kr pr år byter jag till husvagn.Och nu kommer alla dumma kommentarer!

F

F.d. 25023

Guest

Ja, men är inte det girigt, du köper en husbil i Sverige, förmodligen för dyra pengar, sen.. ska allt vara gratis. Bor du i Sverige så sköt dina affärer därifrån, tycker jag. Min reflektion var bara att jag många gånger hör på vårt fina forum hur man på bästa sätt skall komma ifrån utgifter. Men om jag sårat dig med mitt svar ber jag om ursäkt för det. Har ingen aning om ifall ditt tillvägagångssätt är lagligt eller ej. Konstaterar bara att det är sådant stort intresse för att komma ifrån kostnaderna "runt" husbilsboendet. För köpet av d:eek: verkar inte bekymra så mycket. Som sagt..jag var nog ute på fel tråd för mitt inlägg. :)

Girighet är inte samma sak som klok ekonomisk tänkande! Jag får väl än så länge fritt prioritera vad jag använder mina tillgångar/pengar efter skatt för.
För inte så länge sedan bestämde staten det till över 100% för vissa företagare. Vill du tillbaka till den tiden?

Om jag på något vis kan sänka mina kostnader, t.ex med att registrera min husbil i Estland, eller köpa utländska varor eller mat, köpa tjänster från privata bolag eller skatteskriva mig i Portugal, så gör jag det.

Varför skall någon makt här hemma börja begränsa friheten att välja ännu mer än i dag. Valfrihet som jag tycker är den största faktorn i mänsklig utveckling? XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX Politik raderat/ HBK-web

Eller skall vi stänga gränserna helt? Eller vad skall vi stänga de för? Vi har ju goda exempel i Nord-Korea osv.

EU har hjälpt att sänka massor med våra kostnader för mat och allt, undrar om bilregistrering är ändå redan tillåtet inom EU, om inte hoppas det blir snart! Och det hoppas jag att klarnar i denna tråd.

Jyrki
,

Senast redigerad av en moderator:

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2025

Lagligt eller olagligt, tanken bakom måste väl vara att komma undan skett, besiktning å dyl. Annars hade väl aldrig frågan ställts överhuvudtaget.
>Blasse
Jag har inte någon tanke på att registrera något i Estland eller någon annanstans än i Sverige.
Jag ställde bara en enkel fråga om någon visste om detta var lagligt eller inte.
Det verkar inte vara någon som läst frågan som vet.

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Om det var tillåtet att registrera sitt fordon utomlands & bruka det obegränsat i Sverige så inställer sig vissa frågor. Har dom obligatorisk bilprovning i Estland så måste man åka dit & det blir dyrare än det dyraste alternativet i Sverige. Om Estland mot förmodan inte har någon besiktning så skulle ett sådant (kanske trafikfarligt) fordon framföras i Sverige till fara för andra. Fordonet kan heller inte försäkras i Sverige & i så fall hur gör man vid en eventuell skada som försäkringsbolaget vill skadebesiktiga eller värdera? Dom åker väl näppeligen hit & gör det. Min slutsats blir att en Estländsk registrering skulle kosta mer än det smakar. I övrigt är jag skeptisk till allt vad erbjudanden från Baltstaterna & övriga öststater heter.

Bennie:cool:

F

F.d. 55695

Guest

Girighet är inte samma sak som klok ekonomisk tänkande! Jag får väl än så länge fritt prioritera vad jag använder mina tillgångar/pengar efter skatt för.
För inte så länge sedan bestämde staten det till över 100% för vissa företagare. Vill du tillbaka till den tiden?

Om jag på något vis kan sänka mina kostnader, t.ex med att registrera min husbil i Estland, eller köpa utländska varor eller mat, köpa tjänster från privata bolag eller skatteskriva mig i Portugal, så gör jag det.

Varför skall någon makt här hemma börja begränsa friheten att välja ännu mer än i dag. Valfrihet som jag tycker är den största faktorn i mänsklig utveckling? XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX Politik raderat/ HBK-web

Eller skall vi stänga gränserna helt? Eller vad skall vi stänga de för? Vi har ju goda exempel i Nord-Korea osv.

EU har hjälpt att sänka massor med våra kostnader för mat och allt, undrar om bilregistrering är ändå redan tillåtet inom EU, om inte hoppas det blir snart! Och det hoppas jag att klarnar i denna tråd.

Jyrki
,

Nyligen var det en tråd kring frågeställningen om att tro respektive veta som jag visserligen förstod men ändå blev lite fundersam kring. I detta inlägg, liksom många andra, kommer här en lång rad antaganden som på inget sätt belyser fakta i den ursprungliga frågeställningen.

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX Politik raderat/ HBK-web

På vilket sätt för du den ursprungliga frågan närmare ett svar genom dina antaganden?

Finns det någon som kan komma med hårda fakta i frågeställningen utan att skapa politik av det hela vore jag tacksam. Är det enligt gällande svensk lagstiftning möjligt att registrera sin bil i främmande land eller är man hänvisad till att skattskriva sig det detta land för att det ska bli praktiskt möjligt? Jag lägger inga politiska värderingar i detta men undanber mig också allt för tydlig politisk propaganda i detta forum.

F

F.d. 53358

Guest

Nisse i Näsåker ställde en enkel fråga. Går det att registrera en bil i Estland. Ett enkelt svar borde vara JA eller NEJ. Här kommer det en massa komentarer att han är snål o girig. Han ville ha ett svar, men har inte fått det. Jag vet inte och kan inte svara. Om jag ställer en fråga, om månen är rund, så inte ska jag resa dit för det.

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

I stort sett den information vi lämnade i inlägg # 2.

Informationen säger; "Oavsett var du bor i EU ska din bil vara registrerad i det land där du vanligtvis bor eller där du är bosatt.
Det är normalt sett inte tillåtet att ha sin bil registrerad i ett land där man har en andrabostad eller fritidsbostad.

Det finns inga gemensamma EU-regler om fordonsregistrering. Vi redogör här för gällande praxis i flertalet medlemsländer."

Verkar logiskt, men mina egna erfarenheter från Sverige, som jag tidigare skrev, inte är den praxis som gäller här i landet.

När det gäller Spanien är jag helt säker på att det inte är nödvändigt att vara skriven och bosatt i landet. Det enda som behövs är ett s.k. N.I.E.-nummer, som är ett skattenummer för INTE permanent boende i landet.

Tack och lov finns det fortsatt lite olika varianter inom EU, trots att det kan vara förvirrande ibland.

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Tilllåter Estland att en utlänning svensk registrerar sin husbil i landet kan bilen köras i alla länder utan Sverige. Analogt med Dansken som av skatteskäl har husbilen registrerad och stående i Tyskland. De kan använda bilen i alla länder utom i deras eget land.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen