• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Registeringsbesiktning

SunlightA72

HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
34076
Medlemskap
2024
Hejsan,

Dagen bjöd på en hel del mindre lyckade moment när jag hade bokat en uppvägning av husbilen från 3500kg-3650kg (max uppvägning som gick med vårt chassi)
Åkte glad i hågen tidigare från arbetet för att ta mig ca 4mil enkel för min bokade registeringsbesiktning som bokades via telefon hos bilprovningen då det inte gick att boka den förändringen online, hade en tid under tidig em och var där ca 20min innan.
På utsatt tid kommer en besiktningstekniker ut och frågar vad jag ville göra med husbilen, blir först lite ställd av frågan då jag bokat en viktförändring uppåt men han förklarar rätt omgående att han enbart kunde göra förändring neråt i vikt och att det bara var hans kollega som hade behörighet att regga uppåt...
Sagt och gjort så fick jag följa med in och efter en kort diskussion så började hans kollega som egentligen inte hade tid för min bil kika på förutsättningarna, efter några oklarheter i deras system så gick det hela igenom och bilen fick ny totalvikt.

Åkte hemåt och av en ren slump kollade jag mitt regnummer via transportstyrelsens hemsida och till min förvåning så stod det helt plötsligt att bilen hade körförbud från 230401 men var innan registeringsbesiktningen en period fram till 250331 (årsmodell 2022)

Om jag förstått så blir det besiktning varje år nu när den klassas som lastbil, någon som har någon erfarenhet av det?

Kunde iallafall inte boka en kontrollbesiktning hos bilprovningen ikväll då bilen är godkänd hos dom och i fel period, kanske övergår till rätt period under natten?

Surt iallafall då jag får besiktiga vid 2 tillfällen extra för 150kg extra lastvikt och kosta dessutom 1079:- hos bilprovningen.
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.776
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Hej,

Tyvärr inte.
Det brukar stå på metallskylten som finns på bilen. På alla våra Hymerbilar vi haft så har den suttit i kjolen till vänster om bodelsdörren. En del har den på förarsidans dörrstolpe. Den visar vad fabrikanten har lämnat för uppgifter på bilen, inte hur den typats i Sverige. Där finns uppgifter om maximal totalvikt, max tågvikt, max axeltryck 1:a axel, max axeltryck 2:a axel och samma på 3:e axel om det finns någon. På de två som typats som 3500 kg stod det 3850 kg på skylten men det är alltså registreringsbeviset som talar om typningen.
 

SunlightA72

HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
34076
Medlemskap
2024
Det brukar stå på metallskylten som finns på bilen. På alla våra Hymerbilar vi haft så har den suttit i kjolen till vänster om bodelsdörren. En del har den på förarsidans dörrstolpe. Den visar vad fabrikanten har lämnat för uppgifter på bilen, inte hur den typats i Sverige. Där finns uppgifter om maximal totalvikt, max tågvikt, max axeltryck 1:a axel, max axeltryck 2:a axel och samma på 3:e axel om det finns någon. På de två som typats som 3500 kg stod det 3850 kg på skylten men det är alltså registreringsbeviset som talar om typningen.
Ok, då vet jag vilken skylt du menar. Ska kika. Återkommer.
 

Flow

FD HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
30065
Medlemskap
2023
En trådrelaterad fråga: det finns fem bältade platser i husbilen installerat från fabrik, men enligt registreringsuppgifterna får den ha max tre passagerare. Vad göra?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.882
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Då kan en ny registreringsbesiktning till 4 passagerare fungera, du kan behöva ett intyg från husbilstillverkaren, samt det måste finnas tillräckligt med lastvikt.
 

SunlightA72

HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
34076
Medlemskap
2024
En trådrelaterad fråga: det finns fem bältade platser i husbilen installerat från fabrik, men enligt registreringsuppgifterna får den ha max tre passagerare. Vad göra?
Min bil vägde 3650 och var reggad för 5 passagerare när den köptes ny 2022 men eftersom jag då saknade C kort så lät jag återförsäljaren väga ner bilen till 3500 men då kunde man enbart få 3 passagerare vilken man kan tycka är konstig då det fortfarande är jag som förare som får ansvara för att bilen inte överstiger totavikten.

Borde vara så att jag får välja om jag vill ha mycket packning eller fler passagerare..

Däremot började bilprovningen ifrågasätta om den verkligen kunde få 5 passagerare då dom tyckte den vägde för lite trots att jag haft det innan och hade nytt intyg på att tillverkaren godkände det men det är en annan historia.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.882
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Min bil vägde 3650 och var reggad för 5 passagerare när den köptes ny 2022 men eftersom jag då saknade C kort så lät jag återförsäljaren väga ner bilen till 3500 men då kunde man enbart få 3 passagerare vilken man kan tycka är konstig då det fortfarande är jag som förare som får ansvara för att bilen inte överstiger totavikten.

Borde vara så att jag får välja om jag vill ha mycket packning eller fler passagerare..

Däremot började bilprovningen ifrågasätta om den verkligen kunde få 5 passagerare då dom tyckte den vägde för lite trots att jag haft det innan och hade nytt intyg på att tillverkaren godkände det men det är en annan historia.
Det finns bl.a. en regel som säger hur mycket minimum lastvikt det måste finnas i en husbil, regeln beräknar på antal passagerare och meter husbil, kanske har ni låg lastvikt.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.604
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Det finns bl.a. en regel som säger hur mycket minimum lastvikt det måste finnas i en husbil, regeln beräknar på antal passagerare och meter husbil, kanske har ni låg lastvikt.
Regeln är enkel:

Minimikravet är 10 kg/person och 10 kg/längdmeter.

I vissa länder vägs husbilarna i samband med den årliga besiktningen, och om lastkravet inte uppfylls skriver man ner antalet passagerare.

Pålle
 

SunlightA72

HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
34076
Medlemskap
2024
Bilen blev förra veckan godkänd UA på kontrollbesiktningen så får se det som att jag fick ett kvitto på att bilen är schysst att köra i sommar för dom 1100:- besiktningen kosta
 
Toppen