• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Regelverket... Ford Excursion

F

F.d. 18256

Guest
Hejsan!
Ny på forumet i jakt på transportstyrelsens regelverk gällande husbilsregistrering.
Jag har en nyimporterad Ford Excursion diesel 2003 som jag har tänkt husbilsregistrera med så många passagerare som möjligt. Samtidigt vore det ju skönt om sambon också kan köra, så C- eller D-reggning är inte ett alternativ då hon enbart har BE-kort (utfärdat före -96 förståss). Min förhoppning är att regga den för 5 passagerare, hänga på en ordentlig krok som får dra vad som helst och sedan ut och se världen tillsammans med hela familjen.
Bilen är idag oreggad med plats för 7+1.
Vad kommer besiktningen kräva för att godkänna min dröm? Jag vill helst inte göra allt för stora ingrepp...

Är det en önskedröm eller måste jag C- eller D-regga bilen? Den väger ca 4700kg så B-reggning är uteslutet, alternativen är C-, D- eller PB2 om jag har förstått regelverket rätt?

F

F.d. 8641

Guest
Sv: Regelverket... Ford Excursion

Ta kontakt med Jarl Elowson i Västra Frölunda,
han är importör av us ford i sverige.
Jag köpte en Ford Tristar E350 av honom Tjänstevikt 3560 totalvikt 4200
och den var personbilr regad.

Storpontus

FD HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022

Det blir nog svårt.

För att ett fordon skall räknas som personbil klass 2 (=husbil) så måste det vara utrustat med sängplatser, fast kök och matförvaring, matbord m.m. som skiljer den från personbil klass 1 (alla vanliga bilar)

Tidigare var det så, och jag kan tänka mig att det gäller än, att du får max det passagerarantal som du har sängplatser till. Det fanns (finns?) minimått på dessa sängplatser.

Tror det blir svårt att bygga en husbilsinredning med plats för hela familjen även om din Ford är stor.

Huruvida den går att registrera som personbil klass 1 vet jag inte och som tidigare inlägg är nog Elowson rätt person att kolla detta med.
(kan nog ha bl.a. med avgasrening och sådant att göra)

Om du får den registrerad som personbil klass 1 behöver du inte göra några ombyggnader alls och din sambo får köra den på sitt körkort.
Däremot blir skatten betydligt högre.

M.v.h. Pontus

LasseG

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026

Jag reggade om en GMC Midas -76 på ca 3900kg från C till PB2 och ändrade därefter passagerare från 1 till 3 utan problem. Den var iof redan reggad i Sverige. Då gick dom på antal sittplatser så jag fick regga för 2 passagerare till om jag ville, men då minskar ju lastvikten. Det var väl ca 5-6 år sen.

Storpontus

FD HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022

Hej Lasse.

Det där måste du utveckla lite. låter intressant.

GMC Midas? en Van eller husbil på Vanchassie?

att den är gammal (76:a) kan möjligen spela in men...

Du registrerade den som PB2 för några år sen.
Hur många har du sängplats för.
De två extra passagerarna, hur sitter dom? stolar, bälten m.m.

Du säger att lastvikten minskade? passagerarna räknas ju normalt med i lastvikten d.v.s. totalvikt-tjänstevikt.
Det är klart att om man fyller bilen med folk så tar de en större del av lastvikten o det blir mindre kvar för annat.
Ändrad inredning tex stolar o så vidare höjer ju gärna tjänstevikten med påföljande minskning av lastvikt.

LasseG

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026

Hej Lasse.

Det där måste du utveckla lite. låter intressant.

GMC Midas? en Van eller husbil på Vanchassie?

att den är gammal (76:a) kan möjligen spela in men...

Du registrerade den som PB2 för några år sen.
Hur många har du sängplats för.
De två extra passagerarna, hur sitter dom? stolar, bälten m.m.

Du säger att lastvikten minskade? passagerarna räknas ju normalt med i lastvikten d.v.s. totalvikt-tjänstevikt.
Det är klart att om man fyller bilen med folk så tar de en större del av lastvikten o det blir mindre kvar för annat.
Ändrad inredning tex stolar o så vidare höjer ju gärna tjänstevikten med påföljande minskning av lastvikt.

En fabriksbyggd husbil på LB-chassi!
Det var alkov, bäddsoffa längst bak och bäddbar dinett, så med lite god vilja kunde man sova 6 pers i den. Passagerarna hamnade alltså 1st i framsätet och (max) 4st i dinetten med 2st soffor. Som du säger, fler passagerare = mindre last kvar. Sålde den efter två somrar och bytte upp oss! Den var helt ok att bo i, men lite väl knölig att åka långt med!

708506_0.jpg

Fler bilder: Bilder på en GMC Vandura Midas 190 från 1976 hos Annonsbörsen

Storpontus

FD HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022

Okej!

Förr registrades husbilar ofta bara med en passagerare trots att det fanns möjlighet att både sova och åka flera i dem.
Det gör att det finns en undantagsregel med bilar registrerade som lastbil med bostadsinrede registrerade före nåt visst år. I dessa för man ha fler passagerare än vad som står i regbeviset.

Troligen därför du fick välja antal passagerar vid omreg till PB2.

LasseG

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026

Okej!

Förr registrades husbilar ofta bara med en passagerare trots att det fanns möjlighet att både sova och åka flera i dem.
Det gör att det finns en undantagsregel med bilar registrerade som lastbil med bostadsinrede registrerade före nåt visst år. I dessa för man ha fler passagerare än vad som står i regbeviset.

Troligen därför du fick välja antal passagerar vid omreg till PB2.

Mja, jag ändrade passagerarantal året efter, inte i samband med omreggningen till PB2. Tänkte att det skulle bli enklare att sälja den om man fick åka fler än två i den! Det GÅR säkert att göra samtidigt dock.

Toppen