• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Refillable LPG 10kg

AnKa

HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
16139
Medlemskap
2024
Intressant fråga.

Här är ett annat fabrikat.
Safefill | Safe and easy to refill LPG Gas Cylinders

Firman LPGshop har jag handlat av, inga problem med dom.

Michael, Jag var i kontakt med LPG Shop och dom säljer både Safefill som du hänvisar till och sin egen flaska. Killen jag pratade med tyckte att jag borde köpa deras flaska (ca 1500sek billigare) Enl. honom samma flaska men mindre profit än välkända Safefill. Glömde fråga on Certifikat på denna flaska men det borde finnas loknande som den du bifogade här i tråden.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.179
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Denna har ingen separat påfyllning med avstängningsflotör
Den får bara fyllas av utbildad personal precis som en vnlig PK 10:a
/Thomas

Den har både övertrycksventil och flottör.

Som jag tolkar det får man inte fylla lös flaska på bensinstationer/depåer med LPG munstycke.
Det är nog detta som ligger bakom kravet att en tankbar gasolflaska skall vara fast monterad och ej lätt demonterbar.

Att fylla dessa lösa flaskor har nyligen gjorts lagligt i UK.
 

Thomas o Karin

HBK Medlem
Inlägg
778
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
6008
Medlemskap
2024
Den har både övertrycksventil och flottör.

Som jag tolkar det får man inte fylla lös flaska på bensinstationer/depåer med LPG munstycke.
Det är nog detta som ligger bakom kravet att en tankbar gasolflaska skall vara fast monterad och ej lätt demonterbar.

Att fylla dessa lösa flaskor har nyligen gjorts lagligt i UK.
Enligt Gasol i Malmö så anser Energigas Sverige att dessa flaskor är en gråzon, därför har dom slutat sälja dem
 
Toppen