• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Reducerad färskvattentank 20l

SunlightA72

HBK Medlem
Inlägg
125
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
34076
Medlemskap
2024
Hej,

Vi hämtade ut en Rapido 866f för någon vecka sedan och vi fick såklart en leveransgenomgång på allt det praktiska.

En av anledningarna att vi byte bil var att vi skulle kunna lasta mera och då kunna ha full vattentank vilket vi valt att prioritera bort tidigare till förmån av annan lastvikt.

Blev dock rätt fundersam när jag såg en dekal i garaget med en husbil med pil i färdriktning med öppen ventil till tanken och text 20l på, när jag sedan skummade igenom instruktionsboken insåg att jag modeller med den klisterlappen inte fick köras med vattenmängd på mer än 20l som lappen angav.

Min fundering är varför, är det pga trafiksäkerhet att tanken inte klarar vikt i förhållande till eventuell rörelse? Är det någon EU regel eller något annat kopplat till vattensystemet?
Kan man köra tex halv tank tro? Blir i vårt fall runt 60l vilket är mer rimligt om man stannar för natten.

Vid leverans nämndes inget om detta men man kanske inte vill prata högt om det då dom flesta säkert vill ha mer än 20l med sig då man inte alltid har tillgång till påfyllning vid tex fricamping.
 

coe

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2024
Begreppet "transportvatten" fanns väl inte för ett antal år sedan, eller?
Jag har den ganska bestämda åsikten att detta genomfördes för att tillverkarna lättare skulle komma undan dåliga lastvikter.
Vi har 50 liter som ingår (230 l totalt), fyller jag vattentanken har jag direkt använt 180kg av lastvikten.
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.907
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Jag har haft olika Hymerhusbilar. Den första och andra 3,5 ton. Övriga över 3,5 ton men alla har haft två lägen för tömning av färskvatten. Ett läge så det tömmer så det blir ca 20 liter kvar (sk körläge) och nästa tömmer helt. Jag frågade och fick svaret att tankarna inte är så säkra vid hård inbromsning eller krock. Det blir många 100 kg i rörelseenergi och det klarar inga husbilars tankar eller fästen. Inte kul att få en massa vatten i husbilen om olyckan är framme.
 

SunlightA72

HBK Medlem
Inlägg
125
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
34076
Medlemskap
2024
Har du kollat i instruktionsboken?
Det bör vara första stoppet vid funderingar.

Jag gjorde en snabb sökning, se nedan.


Visa bilaga 236599
Självklart har jag kollat den men den är verkligen inte solklar gällande om det är pga säkerhet, konstruktion eller ökad vikt som den finns. Med tanke på dekalens tydliga påpekande så kan jag bara tolka att den kan innebära alla mina funderingar. Hade det tex varit pga vikten borde det kanske stått något i stil med "om man kör med mer än 20l så påverkas lastvikten mot tjänstenvikt i körklart skick"

Kanske är jag som överanalyserar...
 

Bilagor

  • 20241021_212002.jpg
    20241021_212002.jpg
    136,2 KB · Visningar: 22
Toppen