• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Reconda batteribank

Bengt & Lisa

HBK Medlem
Inlägg
113
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
21558
Medlemskap
2024
Hej har en fundering på min ctec laddare m200
Finns inställningen recond, kan jag använda denna inställning på min husbil när jag har två bodelsbatterier 105 ah ×2 + bilbatteri 110 ah
Allt sitter kopplat i bilen kan jag köra på recond läge?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, jag har recondat mina bodelsbatterier en gång varje vår i många år, fyra stycken, (som nu har gett upp efter många års trogen tjänst och inget att klaga på).
Men första gångerna så körde jag alla på en gång med min 25A Ctek, men tyckte och märkte att det inte var bra när batterierna blev äldre och kanske något av dem började bli sämre än de andra.
Så då började jag att koppla itur dem och recondade bara ett i taget, i mitt fall med en mindre 7A Ctek men kanske utan betydelse.
Men om något batteri även fast det funkar skapligt inte är helt friskt så märker man det för laddaren misslyckas med recondet på det batteriet.
Så utan att vara tvärsäker så skulle jag vilja föreslå att du kopplar loss alla batterier utan ett st. i taget och låter din laddare bara jobba med ett batteri i taget, och det går säkert bra med din stora laddare också i stället för min mindre extra laddare som jag använde.

M.v.h. JANKRO.

Ps. som Knut påpekar så kan det nog också vara idé att inte ens ha ett ensamt batteri inkopplat vid recond utan även koppla in laddaren på annat sätt utanför "systemet" på ett batteri i taget.
 
Toppen