• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Rattväxel i Fiat ducato -90 bensinare

tklev

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
34793
Medlemskap
2024
Har en Fiat ducato-90 bensinare! Rattväxel.
Är väldigt trögväxlad i synnerhet på 1:an. Måste ibland ta i med båda händerna
Bytte olja i fjol men ingen skillnad! Vad är felet? Någon som vet!
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.629
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, de kan bjuda lite motstånd beroende på flera faktorer, i en del hjälper det delvis med lite finare nyare oljor men det kan vara idé att börja med några mekaniska punkter så att allt ligger i bra läge för att växla.
Först bör man kolla bakre motor/växellådsfästet som kan se bra ut men ofta är t.o.m. trasigt.
Det sitter i bakkant på lådan, alltså inte det vid innerskärmen på förarsidan utan uppkant bakåt i bilen.
Om det är trasigt så ligger lådan lite felvriden och kan göra lite strul, det skadar inte att byta i vilket fall som helst.
Motorfäste bakre.JPG
Det finns två storlekar så kolla, du skall troligen ha det med minst genomgående bult.

Sedan skall man kolla... Du har troligen hardyskivan/gummiskivan som flexskarv på växelaxeln i motorrummet ovanför lådan som måste vara fast och ok. även om den skall flexa lite. Sedan sitter det en skruv genom "röret" och axeln nere vid lådan som brukar glappa men där skall det inte glappa alls.
Man kan också ta bort själva växelspaken och byta ut en stor O ring samt smörja upp lite där själva spaken rör sig.

Det kan även glappa och strula lite i hylsan där axeln går in i växellådan. Men plocka inte bort den utan info först.

Läs det här inlägget, en bit ner finns det lite om själva växelspaken m.m.
Länk.

Sedan kan det finnas lite strul inne i lådan i den tråden, men det kan vi länka till senare beroende på hur mycket du läser i länken.

M.v.h. JANKRO.
 

tklev

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
34793
Medlemskap
2024
Hej, de kan bjuda lite motstånd beroende på flera faktorer, i en del hjälper det delvis med lite finare nyare oljor men det kan vara idé att börja med några mekaniska punkter så att allt ligger i bra läge för att växla.
Först bör man kolla bakre motor/växellådsfästet som kan se bra ut men ofta är t.o.m. trasigt.
Det sitter i bakkant på lådan, alltså inte det vid innerskärmen på förarsidan utan uppkant bakåt i bilen.
Om det är trasigt så ligger lådan lite felvriden och kan göra lite strul, det skadar inte att byta i vilket fall som helst.
Visa bilaga 233472
Det finns två storlekar så kolla, du skall troligen ha det med minst genomgående bult.

Sedan skall man kolla... Du har troligen hardyskivan/gummiskivan som flexskarv på växelaxeln i motorrummet ovanför lådan som måste vara fast och ok. även om den skall flexa lite. Sedan sitter det en skruv genom "röret" och axeln nere vid lådan som brukar glappa men där skall det inte glappa alls.
Man kan också ta bort själva växelspaken och byta ut en stor O ring samt smörja upp lite där själva spaken rör sig.

Det kan även glappa och strula lite i hylsan där axeln går in i växellådan. Men plocka inte bort den utan info först.

Läs det här inlägget, en bit ner finns det lite om själva växelspaken m.m.
Länk.

Sedan kan det finnas lite strul inne i lådan i den tråden, men det kan vi länka till senare beroende på hur mycket du läser i länken.

M.v.h. JANKRO.
Tack för engagemanget! Eftersom jag inte är så tekniskt lagd som skulle behövas här undrar jag om det går att byta växellåda och om du har ngn aning om pris i s fall? Om inte detta går får jag väl försöka härda ut med det problemet som är
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.629
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej igen, ja det går naturligtvis att byta växellåda även om det är lite struligt.
Problemet är att det är inte lätt att hitta någon, och en begagnad kan vara sämre på annat sätt än den du har, för du måste ha en från en liknande bil/modell för det är lite olika utväxlingar i dem.
Det finns fabriksrenoverade att köpa även här i Sverige, eller att skicka efter.... Kommer inte ihåg just nu men priset är rätt kraftigt, men å andra sidan sett så tar de rätt bra betalt för en begagnad också.
Men kolla över förslagen i inlägget ovan först, för det behöver vara ok. även med en annan låda.
(Går backväxeln att lägga i utan att det "skrapar" på kuggen förresten...... För då kan det vara andra problem med koppling och stödlager m.m.)

M.v.h. JANKRO.
 

tklev

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
34793
Medlemskap
2024
Hej igen, ja det går naturligtvis att byta växellåda även om det är lite struligt.
Problemet är att det är inte lätt att hitta någon, och en begagnad kan vara sämre på annat sätt än den du har, för du måste ha en från en liknande bil/modell för det är lite olika utväxlingar i dem.
Det finns fabriksrenoverade att köpa även här i Sverige, eller att skicka efter.... Kommer inte ihåg just nu men priset är rätt kraftigt, men å andra sidan sett så tar de rätt bra betalt för en begagnad också.
Men kolla över förslagen i inlägget ovan först, för det behöver vara ok. även med en annan låda.
(Går backväxeln att lägga i utan att det "skrapar" på kuggen förresten...... För då kan det vara andra problem med koppling och stödlager m.m.)

M.v.h. JANKRO.
Tack! Ja backväxeln o övriga går bra!
 

BoP

HBK Medlem
Inlägg
65
Kommun
Västervik
HBK-Nr
29428
Medlemskap
2024
Tack för engagemanget! Eftersom jag inte är så tekniskt lagd som skulle behövas här undrar jag om det går att byta växellåda och om du har ngn aning om pris i s fall? Om inte detta går får jag väl försöka härda ut med det problemet som är
Kom mot fel knapp
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Tack! Ja backväxeln o övriga går bra!
En hel del bra information i länken. När det gäller oljemängden i växellådan tycker jag Jankros länk är bättre.

Dom har slutat att sälja utanför UK.


 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.629
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Tack för engagemanget! Eftersom jag inte är så tekniskt lagd som skulle behövas här undrar jag om det går att byta växellåda och om du har ngn aning om pris i s fall? Om inte detta går får jag väl försöka härda ut med det problemet som är
Hej igen, ja det går naturligtvis att byta växellåda även om det är lite struligt.
Problemet är att det är inte lätt att hitta någon, och en begagnad kan vara sämre ..........
-----------------------------------------
Vill bara klarlägga lite till.
De här glappen och växellådsfästet m.m. som behöver kollas och kanske behöver bytas hör ju inte till själva lådan och följer ju inte med en ny låda.
De behöver ju bytas även om man monterar en ny låda och det kan ju ev. vara till största delen de här yttre delarna som ställer till problemen för dig, så om du bara byter själva lådan så kanske det inte blir bra alla fall.

(Det vore som att byta en hel stor lamparmatur för att den inte lyser utan att kolla upp om strömbrytaren är hel först.)

M. mycket v. h. JANKRO.
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Har en Fiat ducato-90 bensinare! Rattväxel.
Är väldigt trögväxlad i synnerhet på 1:an. Måste ibland ta i med båda händerna
Bytte olja i fjol men ingen skillnad! Vad är felet? Någon som vet!
Det gäller nog att se om problemet kommer utifrån eller inifrån lådan förmodligen både och .
Jag bytte alla växellådsfästena den största skillnaden gjorde den bakre vid växellådan.
Jag gick igenom linkaget där skruven som håller ihop växellådan med armen som kommer uppifrån var halvvägs av och lös.
Det som gjorde att kärvningen försvann helt var ett medel som heter rvs som jag slog i via back kontakten på lådan.
Behöver man använda så mycket kraft så är det risk att något kommer gå sönder, man ska kunna växla med tumme och pekfinger!
 
Toppen