• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Rastplats med parkeringsförbud på natten

kjelln

HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
386
Medlemskap
2025
Hej
Väg E4 söder om Märsta skyltas på vägen om en rastplats vid Euro stopp. Det är bara det att där råder parkeringsförbud på natten. Detta observerade jag inte. Efter att ha läst inbetalningsavien såg jag bakom mig en P-skylt utan restriktioner om förbud. Är det fler som råkat ut för något liknande? Jag har klagat.

VAD SKALL EN RASTPLATS VARA TILLFÖR OM MAN INTE FÅR PARKER DÄR:

PS! P-vakten satte en lapp på ruta vid ett tiden på natten när vi befann oss i fordonet!!!!!!

F

F.d. 6238

Guest
Sv: Rastplats med parkeringsförbud på natten

En Rastplats är det nya namnet på Parkeringsavgift.

Nu kan det nog inte bli mycket dummare, / Kurt:confused::confused::confused::confused:

T.Rantzow

HBK Valberedning
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2025

Hej Kjell

Vi har diskuterat detta tidigare på forumet om parkeringsförbud på natten på en allmän rastplats.
Vad jag kan läsa ut så skall det föreligga mycket starka skäl till att sådant parkerings förbud skall bli beviljat och jag ställer mig mycket tveksam till att Länsstyrelsen har godkänt detta parkeringsförbud.
Notera att det är bara Länstyrelsen som kan häva allemansrätten.

Kan du inte ringa Länsstyrelsen och fråga anledningen till parkeringsförbudet på just denna rastplats.

- Det kan faktiskt finnas en orsak till förbudet, typ, mycket bus tidigare på platsen eller tillhåll för kriminell verksamhet etc.

PS: Detta är mycket intressant för oss alla.

Mvh Torbjörn

kjelln

HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
386
Medlemskap
2025

Tack Torbjörn

Jag framförde i min klagan just orimligheten i denna koppling, rastplats - parkeringsförbud.
Bla dessuton den bristfälliga skyltningen.
Jag inväntar svar på om parkeringsförbud verkligen skall råda på denna plats inom Eurostops område.
Efter detta svar kan det bli lämpligt att gå till länstyrelsen.

Mvh Kjell

Riviera

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2025

Eurostop kan göra precis som de vill. Ingen idé att överklaga. Bättre med en personlig köpboykot. På statlig eller kommunal mark kan man ta upp en diskussion.

Hälsningar

kjelln

HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
386
Medlemskap
2025

Upptäckte att mitt inlägg kom först igen därför fortsätter jag här.

Skrev ett brev och påpekade att jag inte var nöjd med deras nonchalanta svar på invändning mot kontrollavgiften.
"noterat Er invändning ....... fordonet var parkerad på plats med parkeringsförbud" sedan i stort sett inte mer, utan hot om tingsrätt om jag inte betalade.

Jag skrev ett ett brev på två A4 sidor där jag påpekade minst fem fel på deras skyltning av sin rastplats och att jag inte var ensam denna natt som övernattat på rastplatsen. Därpå anmärkte jag på att parkeringsvakten gjort tre fel, inte kontrollerat skyltningen, jag stod parkerad framför en P-skylt utan restriktion, inte anget fordonets färg rätt och att han borde tagit kontakt med oss i husbilen när den nu var felparkerad hans uppgift borde vara att primärt förhindra felparkering och inte bara att skriva ut kontrollavgiftssedlar.

Jag har fått tillbaka kontrollavgiften.

Sedan spann jag vidare på vår strävan att få fler ställplatser i landet Både i min klagan och mitt tack brev.

"
Era rastplatser skulle kunna vara ett fint fönster för Eurostop att ge trafikanterna den vila och rast som de så väl behöver för att göra trafiken säkrare på våra vägar.
En färsk rapport från Statens Väg- och Transportforskningsinstitut visar att upp till av alla trafikolyckor kan bero på trötthet. Varför kan inte Europark bidra till trafiksäkerheten och upplåta rastplatsen (-er) även på natten. Eller finns det någon speciell anledning till att Europark inte vill vara med och minska trafikolyckorna på våra vägar
Från husbilsklubben har framförts fördelar när t ex rastplatserna ligger vid en stormarknad ger fördelar. Platsen ger då ett ypperligt tillfälle för husbilsfararna att inhandla de förnödenheter som behövs för den fortsatta färden.
Ute i Europa har dessa tillfällen tagits tillvara mer och mer.
Om Europark vill anordna en ställplats kommer dessa platser för övernattning med i alla husbilsklubbars listor i hela Europa och husbilarna söker sig ditt när kvällen kommer.
Under hela året trafikeras Sverige av 10 tusentals husbilar.
Tag gärna kontakt med de personer hos Husbilsklubben Som jobbar med dessa frågor.
( Husbilsklubben.se )
"
Arbetsgruppen inom klubben får gärna haka på min brevväxling med
EuroPark Svenska AB
Box 1050
751 40 Uppsala
Min senaste kontakt är N. Jansson.

/kjell

Senast ändrad:
F

F.d. 5110

Guest

Kjelln, vad är det du redigerat bort?

Jag tycker att det vore på sin plats att skriva något mer än ett "-" när man redigerar ett inlägg.

Mvh
Lasse

Tillagt:
Kom på att detta kan uppfattas som kritik - och det var inte meningen!
Jag var bara nyfiken på varför du Kjelln tagit bort ett inlägg - jag fann inget kontroversiellt i inlägget vid en snabb genomläsning.
Var bara nyfiken på fortsättningen varför Europark inte vill ha oss övernattande på deras parkeringsplatser...

Mvh
Lasse

P.S. Rättat stavfel...

Tillagt 12/12 0645:

Se där.... nu är detta inlägg inte aktuellt längre!
Kjelln:s inlägg som tidigare fanns mellan inlägg #7 och detta inlägg är bortraderat och finns inte mer.

Mvh
Lasse

Senast redigerad av en moderator:

kjelln

HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
386
Medlemskap
2025

hej LasseF

Det jag tänkt skriva i inlägget jag tog bort redigerade jag i stället in i mitt föra inlägg (jag såg att det gick att redigera).

EuroPark är inte villig att svara på frågor, Jag får nu se om jag får något svar mina synpunkter om behovet av rastplats/ställplats intill deras köpcentra. Hänvisade även till klubbens hemsida.

Dom svarade hellt kort "Md hänsyn till omständighetwr som Ni framfört anser vi det oskäligt att ta ut kontrollavgift. Ärendet avskrivs."

Dom förstod säkert på min invändning att jag att skulle ha fler möjligheter som dom skulle ha svårt att förklara.
Några förklaringar till sina avslag eller medgivande lämnar dom inte ifrån sig.
Det finns ett regelverk att följa och några av mina invändninga har stöd i detta regelverk om vill fördjupa sig i tolkningar där.

Mvh /kjell

F

F.d. 5110

Guest

Tackar, Kjelln!

Nu blev det lite klarare - man blir ju lite nyfiken när ett inlägg är så kort som "."

Jag vill i så liten utsträckning som möjligt ta in på campingar, betalar hellre för mig på ställplatser. Om avgiften är rimlig till servicen förståss!
Därför följer jag alla inlägg om ställplatser/parkeringar med stort intresse.

Tycker som Du att vi inte ska acceptera att bli måltavla för griniga markinnehavare i form av diverse egendefinierade regler för parkering/övernattning.

Mvh
Lasse

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

EuroPark - er det også i Sverige et selskap som drifter P-plasser for firmaer?
Den norske varianten sendte et gebyr i posten til meg for noen år siden. Jeg hadde stoppet på kundeparkeringen til en Statoil stasjon for å ta med en bekjent som var i nabobygget. Ventet i bilen i 3 min, men var ikke inne på butikken til Statoil, EuroPark sa at i og med jeg ikke var der som kunde så sto jeg ulovlig og økte gebyret fordi jeg klaget.

Siden det har jeg ikke benyttet Statoil i Norge hvis det finnes alternativ.

Ser jeg at det er et privat gebyrselskap som overvåker en P-plass så passer jeg på at jeg alltid står innenfor strekene og innenfor tidene som er skiltet - det er problematisk når de har en vesentlig del av sin inntekt fra gebyrene.

F

F.d. 11293

Guest

EuroPark, låter som något som är börsnoterat o då är dom inte snälla
:santa-2-icon:

Toppen