• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Rasta vid kyrkor

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
När vi är på rullande fot och skall stanna och rasta gör vi det gärna på kyrkoparkeringar.
Dels för att där är det alltid lugnt, de ligger ofta vackert belägna och det är lätt att stanna om man åker utmed småvägarna som annars har få rastplatser.
Sen är det mycket svensk historia som ramlar över en på köpet...
Senast kyrkan var Sankta Maria kyrka som liger mellan Doverstorp och Risinge i närheten av Finspång. Kyrkan grundlades under senare hälften av 1100-talet och är mest känd för sina mycket omfattande medeltida tak- och väggmålningar i original. De tillhör de mest unika medeltidsmålningarna i norra Europa.

Bosse

Bilagor

• DSCN1806.JPG
    DSCN1806.JPG
    4,6 MB · Visningar: 3
  • DSCN1807.JPG
    DSCN1807.JPG
    5,1 MB · Visningar: 0
  • DSCN1804.JPG
    DSCN1804.JPG
    4,8 MB · Visningar: 0
  • DSCN1810.JPG
    DSCN1810.JPG
    4,1 MB · Visningar: 4
F

F.d. 53198

Guest
Sv: Rasta vid kyrkor

I iGo Primo kan man välja Sök Platser / Samhälle / Gudstjänstlokal. Fungerar som en lista över ett finmaskigt nät av möjliga övernattningsställen, ofta vackert belägna med en lugn omgivning. Nattetid har parkeringarna mycket begränsad beläggning så man tar knappast någons plats.

Rimlig hyfs krävs naturligtvis, från högljudda grillpartyn, gråvattentömning och liknande avrådes.

/ Erik

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Jag brukar också ibland bo vid kyrkor, men man måste vara lite extra försiktig vid de kyrkor som har aktiva begravningsplan.

Jag har mitt hus vid Svedvi Kyrka som samtidigt är Hallstahammars begravningsplats. Eftersom jag även har ett taxibolag som kör färdtjänst, har vi ibland märkt på de äldre som är besökande, att de tar illa vid sig när det står husbilar där man är lite för turistig. Tex: sitter och solar, ungar som stojjar m.m.. Speciellt om det råkar stå flera husbilar där samtidigt.

Sunt förnuft och respekt för området och de besökande så är nog allt ok.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

I iGo Primo kan man välja Sök Platser / Samhälle / Gudstjänstlokal. Fungerar som en lista över ett finmaskigt nät av möjliga övernattningsställen, ofta vackert belägna med en lugn omgivning. Nattetid har parkeringarna mycket begränsad beläggning så man tar knappast någons plats.
/ Erik

IGO innehåller en mängd olika intressepunkter (POI) inte bara gudstjänstlokaler utan också kyrkogårdar med tillhörande parkeringar. De enda intressepunkter som fattas är ställplatser för husbilar, detta har jag påpekat för iGO som förhoppningsvis tar med dem inom snar framtid.

image.jpg
Kyrkogårdar i min närhet enl. iGO

F

F.d. 52920

Guest

Frugan är för skrockfull för att sova över vid en kyrka :twitcy:

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Vi skulle nog aldrig stanna för natten på en kyrkoparkering... ens i nödfall.
Har inget med skrock eller spökerier att göra utan av ren hänsyn till de som besöker kyrkogården eller bor i närheten. Det handlar om att rasta och insupa lite historia för oss.
Ställplats för natten finns överallt för den som har lite koll och fantasi.
Har använt den här sajten ibland... KYRKOKARTAN.SE • Sveriges främsta kyrko-sajt

Bosse

F

F.d. 1033

Guest

Vi trodde också att det var bra att stanna vid kyrkor, lugnt och säkert, så vi stannade för natten vid kyrkan i Gammelsvenskbyn i Ukraina.
Visst var det lugnt och vi sov gott, men stolar och bord var borta när vi vaknade Inte ens vår vakthund hade märkt något.

F

F.d. 25203

Guest

Jag har svårt att tro att någon tar illa vid sig för att de står några husbilar nära kyrkan, För turistiskt och glatt???? Då får de nog sluta med dop och bröllop med. Jag har ofta stått vid kyrkor och aldrig upplevt några problem. Och vatten tar man inte bara sådär, men man kan ju fråga kyrkvaktmästarn.

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Jag har svårt att tro att någon tar illa vid sig för att de står några husbilar nära kyrkan, För turistiskt och glatt???? Då får de nog sluta med dop och bröllop med. Jag har ofta stått vid kyrkor och aldrig upplevt några problem. Och vatten tar man inte bara sådär, men man kan ju fråga kyrkvaktmästarn.

Vi bara påpeka att kyrkan har inte haft någon synpunkt. Det var de äldre färdtjänst resenärerna som besökte sina respektives gravar som inte uppskattade att man campade (markis, bord och stolar) inom 10-15 meter från graven.

En gravplats ska ge möjlighet för de sörjande att ostörda besöka platsen. Sköter man det snyggt är det inget problem. Men är man gäst på någon annans område får man anpassa sig.

Claes 105

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2025

Visst var det lugnt och vi sov gott, men stolar och bord var borta när vi vaknade Inte ens vår vakthund hade märkt något. Slut citat.

Just såna attiraljer man INTE bör använda på någon parkering, i synnerhet inte vid en kyrkoparkering.

Det är detta beteende som får folk att tycka att man "campar" o inte bara parkerar.

Som vanligt min personliga åsikt.

Hejs

Claes 105

Toppen