• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rask tur mot arktis!

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
En snabb tur upp till en by några mil norr om Jokkmokk (för köp av skoter) den gångna helgen. Rejält kallt under nätterna, under minus 30*C, men riktigt vackert vårvinterväder dagtid.
Inte mycket liv i markerna denna årstid. Det enda vi såg var ett par älgar, många renar och en och annan korp, förutom utterspår i snön vid ett par av älvarna.

Kraftigt snöfall och närapå storm när vi lämnade Storsjöbygden på lördag em varför jag hoppades på lite utmaning för vår expeditionsbil, men inga problem värda att uppmärksamma. Jag behövde inte ens koppla in lågväxlarna, men körde dock för säkerhets skull hela sträckan med fyrhjulsdriften inkopplad.

En fördel med resa denna tid är att nästan alla Vägverkets välutrustade rastplatser står tomma.

Här några bilder, först på bilen med släp tillkopplat:

för hbk 002 (Large).jpg
för hbk 001 (Large).jpg

Här har hustrun lite svårt att ta sig ur sängen när hon får höra att utetemperaturen ligger på -28,3 trots att solen gått upp måndag morgon vid rastplatsen vid polcirkeln, men vågar sig ändå ut efter lite tvekan:
för hbk 003 (Large).jpg
för hbk 006 (Large).jpg


Som avslutning några ovanligt kloka tamrenar (de flesta höll sig på vägbanan):

för hbk 008 (Large).jpg

aake
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Rask tur mot arktis!

Imponerande och en riktig bil tydligen med AWD det är grejer för den som är ute efter äventyret.
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Rask tur mot arktis!

Härliga bilder, var sjäv i trakterna nyss.
Blev du nöjd med skotern?
Ingen bild på den?

(Är själv ingen älskare av renar, för många av dessa vill vara framför mina fordon när jag kör......det gör jätteont att köra på en ren med MC.....och det blir skrot av hojen)
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Rask tur mot arktis!

Skotern blir nog bra och du skall ha tack för dina goda råd i ämnet! Ett litet bekymmer med den stora maskin du rekommenderat är dock att jag nu tvingas köpa ett bredare släp för att få plats med pulka och annat som krävs för trivsel på fisketurerna.

Några bilder på skotrar tänker jag inte lägga ut i detta forum om det inte råkar bli så att att några riktigt praktfulla rödingar hamnar på samma bild. Detta är dock ett mycket troligt scenario om jag tillåts spekulera om framtiden.

aake
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Rask tur mot arktis!

Visst är det en bred och fin skoter jag rekomenderade så nog kan släpet bli något trångt, det kostar att ligga på topp!
4T motorn är en pärla, du kommer inte att ågra köpet.
I alla fall inte innan du första gången kör fast med denna fullväxta maskin, problemet med kvalité är att det väger så mycket som det brukar heta.

Visade bilderna för frun och hon gillade verkligen er husbil.
"AWD och bekväm även i -28!, en sådan skulle vi ha!" var hennes komentar.

Inga bilder bara på skotern alltså men fina fiskar kommer vi att få se med skotern i bakgrunden, jag förstår.
Till sommaren kan jag kontra med att lägga in någon bild på de öringar som jag tänker få upp med min nyköpta Ambassadeur 1500C.
Rullen ska "ställas in"för 5-10g spinnare och enbart öringsfiske, jag är faktiskt mycket sugen på att testa den redan nu.
Ha det/ Alf
 
Toppen