• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Rasist ???

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 17941

Guest
Grattis Kroatien. fotboll kan ni spela men inte uppträda vänligt mot turister !
För något år sedan körde vi ner till KRK i kroatien , en underbar plats, i ett fint vackert land .Vi har vänner i Amerika , Australien , Japan , Kina , Etiopien , Ryssland och i de flesta Europeska länder, ( defn inte för att skryta utan bara som bakgrund till min fråga ) min svärmor är född i Kina uppvuxen i Etiopien , i världen har vi själva rest väldigt mycket, men aldrig blivit så förödmjukade som denna resa till gamla öst Europa , vi körde ner via Polen , Ungern till Kroatien. I Kroatien blev vi bortkörda , efter att ha stannat fyra gånger på ytor som vi tycktes kunna använda till att stå och dricka kaffe eller bara läsa kartan på , bortvisade med hot om polis eller andra myndigheter , på ett obehagligt sätt , väl nere på stranden fick vi de sämsta platserna att stå på , längst från Medelhavet , Överhuvud taget ett dåligt bemötande ! Vi undrar vad vi gjort för ont ???? Vi tar emot massor av flyktingar från de här områdena och försöker ge dem ett bra bemötande här i Sverige på alla vis , pengar , sjukvård , bostad mm , så detta , inte underligt om man blir för....ad, landet är underbart men inte annpassat till den västerländsla kulturen och miljön , mer frikostighet tänkand borde krävas , . Detta är mitt, inte ditt , detta ska du ge f-n i , en mentalitet som inte går hem till oss nordbor MEN skillnaden hade varit om vi viljat stå över natten, stört dom men inte för 45 minuters kafferast - Detta borde ge Kroatien minst GULT kort , för uppträdande mot turister ! Är jag rasist när jag ställer krav på land som vill vara med i EU , delta i en uppbyggnad , där lika rättigheter och sociala normer ska gälla ?
Lasse :)

Senast redigerad av en moderator:

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm
Sv: Rasist ???

Det finns kroater och det finns kroater. De vi har träffat söder om KRK och ner till Dubrovnic har varit otroligt vänliga och hjälpsamma. Vi har fått stå på alla platser vi valt. Dom har tagit sina vespor och skaffat fram bröd, potatis, frukt och grönt utan att ta betalt för transporten. Har vi beställt 6 potatis så kommer dom med 10, för samma pris. Gratis att parkera på nätterna.

När vi kom till Gradac fanns det såklart inga parkeringsplatser. Då fick vi stå på ett hotells gästparkering. "Vad kostar det", frågade jag. Det tar vi sen blev svaret.:confused: När jag hämtade husbilen och skulle betala så var priset 0 kuna. Ja la 50 kuna på disken och tackade så mycket.

Jag har haft en himla tur i mina möten med kroater de senaste 17 åren.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Vi var i Kroatien, eller rättare sagt gamla Jugoslavien, första gången 1986. Sedan har det nog blivit ett tiotal resor till.

Ja, jag är nog beredd att tro att du är rasist. För maken till skitsnack om en hel nationalitet pga en incident, har jag aldrig varit med om. Det verkar som om du har svårt att ta seden dit man kommer. Vi åker dit, mycket pga befolkningen. Har du de problemen du beskriver i Kroatien, då är det frågan om du inte ska stanna hemma.

:-/rister

PS! Men du menar kanske att eftersom vi i all nåd tog emot flyktingar från ett av de grymmaste krigen i modern historia, kan vi bära oss åt som vi vill när vi kommer dit? Hoppas verkligen att jag missförstått dig!

S

Snurpan

Guest

Hej vi sitter här och planerar resa till Kroatien nu i sommar och jag tacksamt emot tips om vad man bör tänka på och hur Kroater vill bli bemötta och vad saker kostar villken resväg som är bäst osv bör tillägga att vår husbil är över 8m. Tack på förhand alla :wub:

Senast redigerad av en moderator:

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Hej vi sitter här och planerar resa till Kroatien nu i sommar och jag tacksamt emot tips om vad man bör tänka på och hur Kroater vill bli bemötta och vad saker kostar villken resväg som är bäst osv bör tillägga att vår husbil är över 8m. Tack på förhand alla :wub:
Du borde kanske fixa en egen tråd om detta? Eller sök i forumet där finns redan mycket info om Kroatien. :)

B

Byggare Bob

Guest

Vi var i Kroatien, eller rättare sagt gamla Jugoslavien, första gången 1986. Sedan har det nog blivit ett tiotal resor till.

Ja, jag är nog beredd att tro att du är rasist. För maken till skitsnack om en hel nationalitet pga en incident, har jag aldrig varit med om. Det verkar som om du har svårt att ta seden dit man kommer. Vi åker dit, mycket pga befolkningen. Har du de problemen du beskriver i Kroatien, då är det frågan om du inte ska stanna hemma.

:-/rister

PS! Men du menar kanske att eftersom vi i all nåd tog emot flyktingar från ett av de grymmaste krigen i modern historia, kan vi bära oss åt som vi vill när vi kommer dit? Hoppas verkligen att jag missförstått dig!
Tur att vi har sådana Riddare som dig Krister. :D Vi är säkert många som uppskattar dina inlägg inom de flesta områden med det långa pekfingret.:D Även om personen i fråga inte har en åsikt eller erfarenhet som helt överensstämmer med din är det väl lite onödigt att beskylla denne för att vara rasist, eller hur?:mad:

MayoWalle

FD HBK Medlem
Kommun
Årjäng
HBK-Nr
9342
Medlemskap
2023

Grattis Kroatien. fotboll kan ni spela men inte uppträda vänligt mot turister !
För något år sedan körde vi ner till KRK i kroatien , en underbar plats, i ett fint vackert land .Vi har vänner i Amerika , Australien , Japan , Kina , Etiopien , Ryssland och i de flesta Europeska länder, ( defn inte för att skryta utan bara som bakgrund till min fråga ) min svärmor är född i Kina uppvuxen i Etiopien , i världen har vi själva rest väldigt mycket, men aldrig blivit så förödmjukade som denna resa till gamla öst Europa , vi körde ner via Polen , Ungern till Kroatien. I Kroatien blev vi bortkörda , efter att ha stannat fyra gånger på ytor som vi tycktes kunna använda till att stå och dricka kaffe eller bara läsa kartan på , bortvisade med hot om polis eller andra myndigheter , på ett obehagligt sätt , väl nere på stranden fick vi de sämsta platserna att stå på , längst från Medelhavet , Överhuvud taget ett dåligt bemötande ! Vi undrar vad vi gjort för ont ???? Vi tar emot massor av flyktingar från de här områdena och försöker ge dem ett bra bemötande här i Sverige på alla vis , pengar , sjukvård , bostad mm , så detta , inte underligt om man blir för....ad, landet är underbart men inte annpassat till den västerländsla kulturen och miljön , mer frikostighet tänkand borde krävas , . Detta är mitt, inte ditt , detta ska du ge f-n i , en mentalitet som inte går hem till oss nordbor MEN skillnaden hade varit om vi viljat stå över natten, stört dom men inte för 45 minuters kafferast - Detta borde ge Kroatien minst GULT kort , för uppträdande mot turister ! Är jag rasist när jag ställer krav på land som vill vara med i EU , delta i en uppbyggnad , där lika rättigheter och sociala normer ska gälla ?
Lasse :)

Du var mig en rackare på att "slå ner" på andra människor!
Jag hade inte tänkt kommentera ditt löjligt barnsliga svar till mig där du kallade framstående värmlänningar för kriminella brottslingar, men nu måste jag ju för nu förstår jag nog vad du tycker om de flesta människor.
Sök dig till andra forum! Hoppas du vet vilka sorter av forum jag menar!

Hälsn. Walle

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Tur att vi har sådana Riddare som dig Krister. :D Vi är säkert många som uppskattar dina inlägg inom de flesta områden med det långa pekfingret.:D Även om personen i fråga inte har en åsikt eller erfarenhet som helt överensstämmer med din är det väl lite onödigt att beskylla denne för att vara rasist, eller hur?:mad:

Det var inte Krister som satte rubriken utan totte04 själv som undrar om man har rasistiska åsikter när man nedvärderar ett folk efter att ha blivit illa bemött vid något enstaka tillfälle.

Det vore illa om kroatierna kallar oss svenskar för rasister pga totte04:s inlägg.

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

???

F

F.d. 17941

Guest

Till Gudfader i Årjäng !
Att du inte kommenterade det inlägget på rätt plats , utan på den här tråden , tyder på att alla hästarna i stallet inteär på plas, detta är en liten provokation , ett litet gnabb , som vissa har en begränsning att förstå !
När det gäller den HÄR tråden Så har detta som hänt mig i Kroatien INTE bara hänt en gång utan FYRA var av en gång med en man på cykel som hotade oss med en stor skiftnyckel , han skulle slå på husbilen, nog BLEV JAG rädd. Övriga i familjen skräckslagna
OK Kroastierna har haft stora problem med krig och elände , men det rättfärdigar inte ett hotfullt betende mot vanliga människor, Självklart finns det Kroatir och Kroatier , vi hör och ser bara i den här tråden att det finns SVenskar och Svenskar , en del med glimten i ögat , andra ber en fara åt helvete ,härliga ord från klubbkamrater.
Jag är beredd på att människor har en avikande åsikt , vi är inte lika , tack och lov för det , men hyffs och ett vårdat språk borde vara självklart , humor är en sak men dumhet någonting helt annat.
Så innan någon annan kommer med iden om fullständig avrättning tackar jag för inlägget och avslutar den här tråden m med en sommar hälsning till klubbmedlemen borta i Årjäng, Kul att träffas !
Lasse

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen