• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Rapido hjälp!!!

F

F.d. 55440

Guest
Här står inte så mycket om just Rapido bilar, SNÄLLA HJÄLP MIG!
Vi står i färd att köpa en Rapido 9087 DF 2007, är det någon som vet något om denna bil eller om Rapido generellt så mottages all information med tacksamhet.

Många tack på förhand, Lasse

F

F.d. 2692

Guest
Sv: Rapido hjälp!!!

Har precis köpt en och gjorde min första tur i helgen. För att inte fylla hela sidan får du gärna ringa mig.

Kan dock säga att vi är jättenöjda hittills. Visserligen strejkade 12-volts pumpen till värmen (vattenburen), men det är Aldes fel och den kommer att bytas ut mot den nyare modellen (garantin täcker detta). Hade Hymer förut och tycker att kvaliteten på snickeri är bättre i Rapido.

Belar

FD HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023

Vi kör nu vår tredje Rapido och det har inte varit något allvarligt fel på någon av dem. Den nya har visserligen några småsaker som ska fixas till på garantin, men det känns som om kvalitén ligger över medel. Kanske därför det inte skriv så mycket...
/Bertil

F

F.d. 55256

Guest

Har en Rapido 924F 2005. Har kört ca 6000 mil med den (gått ca 1500 vid köpet). Detta är vår tredje bil. Är mycket nöjda med den, inredningen är av mycket hög kvalitet, tyget i soffor/stolar är fortfarande mycket fräscht. Träinredningen är bland de absolut bästa på marknaden. Alla gångjärn/handtag fungerar som de gjort från början. Bilen är mycket tyst i inredningen vad gäller skrammel eller oljud. Vägljudet är onödigt högt men har tänkt att komplettera med extra innerskärmar men det har inte blivit av. Enda åtgärden som vi gjort som man tycker vara klart från början är att vi bytt fjädrar fram. Har bytt generator, den gamla pajade i Österrike ifjol. En sak som har gjort mig besviken är ledningsdragning och slangdragning under det välgjorda inredningssnickeriet. Där ser det ut som de flesta andra bilar jag kollat, ganska rörigt, dåligt uppmärkt svårt att hitta fel om det skulle uppstå. I stort sett tycker jag att kvalitén på Rapido ligger klart inom topp 3 om man jämför med övriga märken. Lågprissortimentets utrustning i bodelen är inte i närheten av den gedigna inredningen i Rapido. Gillar ni bilens layout och att den känns rätt, köp den. Ni kommer inte att ångra er.
Ove.G

Rapido9097

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
10424
Medlemskap
2025

Hej Har en 9097 och är mycket nöjd, som tidigare inlägg skriver så är kvaliteten mycket hög på allt i bilen. Har åkt 600 mil på semestern via Polen och ned till Italien utan några som helst problem.

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

Har en Rapido 9066DF Alde 2010 och efter snart 2 år och 4000 mil året runt så kan vi bara instämma. Mysfaktorn är hög och den gedigna träinredningen samt komforten i sängarna adderar till upplevelsen.

arnew

HBK Medlem
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025

Batteriinstallationen var inget vidare på min 7097.

Bilagor

• batt1.jpg
    batt1.jpg
    56,7 KB · Visningar: 26

Mita o Stig

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1105
Medlemskap
2025

hej
Vi har en Rapido F7098 och haft den i 4 år och är supernöjda med den.

Du får gärna ringa om det är ngt du undrar över.

Hälsning Stig

F

F.d. 55256

Guest

Batteriinstallationen var inget vidare på min 7097.

Riktigt så illa är det inte i vår bil,men det är tråkigt i ett så för övrigt välgjort bygge, inte ser till att kabeldragningen är lite mer genomtänkt. Kanske franska elinstallatörer inte ser på saken på samma sätt som vi. Det funkar som det ska och de kanske tycker att det räcker. Men tyvärr är det ganska lika illa på de bilar jag har kikat under skalet på.
Ove.G

arnew

HBK Medlem
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025

Jag gjorde om kablarna, det blev typ båtinstallation, jag skall bara komplettera med ett skydd över säkringen.

Bilagor

• batt3.jpg
    batt3.jpg
    45,3 KB · Visningar: 23
F

F.d. 50042

Guest

Grattis JanneEkan! Vilken modell köpte Du?

Vi är inne på vår andra Rapido, den nya är en 990 MHW 2011. Har kört 1.200 mil i Sverige och ner till Bretagne. Är helnöjda, bilen går tyst, inredning i toppenklass.

Bosse

F

F.d. 2692

Guest

Grattis JanneEkan! Vilken modell köpte Du?

Vi är inne på vår andra Rapido, den nya är en 990 MHW 2011. Har kört 1.200 mil i Sverige och ner till Bretagne. Är helnöjda, bilen går tyst, inredning i toppenklass.

Bosse

Det blev en Rapido 9087 DF, årsmodell 2007. Är mycket nöjd, sittgruppen är helt underbar.

Håkan o Britt

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2025

hej jag är inne på min andra rapido, har nu en 7065+ 2010 och är helnöjd, enda felet har varit luckan för tv skåpet lossade,så jag limmade en trävinkel bakom luckan,så nu sitter den som berget , mvh håkan

Senast ändrad:

Claes 105

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2025

Har precis köpt en och gjorde min första tur i helgen. För att inte fylla hela sidan får du gärna ringa mig.

Kan dock säga att vi är jättenöjda hittills. Visserligen strejkade 12-volts pumpen till värmen (vattenburen), men det är Aldes fel och den kommer att bytas ut mot den nyare modellen (garantin täcker detta). Hade Hymer förut och tycker att kvaliteten på snickeri är bättre i Rapido.

Tur att ni känner er nöjda med bilen, för det känns som jag kanske "påverkade" er en aning när vi tillsammans kollade på den hos BiÖ.
Kör försiktigt o lycka till önskar Claes 105 med fru.

F

F.d. 50036

Guest

Rapido!?

Åker själv Bürstner och tidigare Dethleffs och jag tror att alla bilar är i behov av lite anpassning, alltid är det något som det sparats in på (ofta värme systemet).

Köpte min först husbil (en Dethleffs) av PR-Husbilar i Sollebrunn, ett kanon gäng som säljer nya Rapido. De har lite svårt att ta att jag bytte märke, men jag gillar stora alkovbilar och de har inte Rapido. Men PR de har bra service till sina kunder!

Tror att du tyggt o lugnt kan handla på en firma typ PR, vill du ha lite äventyr så kan du importera själv. Köper du av en större firma är det lika tryggt som i Sverige!

Lycka till önskar Torbjörn, titta i första hand på din plånbok och inte på handlarens (den är välfylld ändå)!

Senast redigerad av en moderator:

hans p

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
782
Medlemskap
2024

Här står inte så mycket om just Rapido bilar, SNÄLLA HJÄLP MIG!
Vi står i färd att köpa en Rapido 9087 DF 2007, är det någon som vet något om denna bil eller om Rapido generellt så mottages all information med tacksamhet.

Många tack på förhand, Lasse
kolla just eldragningen på franska bilar de brukar dra det som de själva vill alltså olika på olika bilar

Toppen