• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Rapido 7099 F, vill ha tips

tommycoach

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
10971
Medlemskap
2025
Hej!
Här kommer lite frågor från en som är grön när det gäller husbilar. Är inne på att köpa min första husbil och fattat väldigt starkt tycke för en bil som heter Rapido 7099F.
Har lite undran till Er veteraner ;) på detta forum som har några mils erfarenhet.

Denna kanske viktigaste undran jag har, är hur denna bil är vintertid? Är det någon som har erfarenhet och nyttjat en bil som denna vintertid. Har hört lite att gråvattentanken bl.a att den inte är isolerad och att den då lätt fryser ihop vid lite kyla. Vad har ni för erfarenhet av detta.

Så jag tar gärna emot alla info om denna typ av husbil i synnerhet hur den är vintertid.

Tackar på förhand.

Ann-Sofie & Lennart

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
644
Medlemskap
2025
Sv: Rapido 7099 F, vill ha tips

Hej
Vi har en 7099F+, 2010 års modell. Vi har inte använt den i riktig vinterkyla, däremot under sen höst och tidig vår. Gråvattentanken har någon form av uppvärmning så någon risk för att den fryser skall det inte va. Vi har inte haft några problem då det varit ca - 10.

Hälsningar
Lennart

I

Inger-Lisbeth

Guest

Svara på din fråga är egentligen inte så svårt. DE ALLRA flesta husbilar en svag punkt i form av utsläppet av gråvattnet. Javisst,Tanken är uppvärmd MEN INTE röret som förbinder tanken med ventilen, där om man skall vara helsäker lägga en 220v el kabel som uppvärmning, men då måsta man ha 220v tillgängligt, så lätt är det inte. Men Allt går ju att fixa.
Lycka till
:yes:

B

Bosse & IngaLill

Guest

Hej
Själv har jag kört Rapido dom sista 6 åren. Beräffande din fråga om funktion på vintern måste jag tillstå att så värst kallt får det inte bli för att inte känna kallras från väggar och hörn, detta beror på att de flesta Rapido har Truma värmare (varmluft),, om din Rapido har vattenburen värme är det betydligt bättre. Beträffande avloppet är det riktigt att tanken har värme men det hjälper föga då tappröret lätt fryser igen så du kan inte tömma den utan att ha värme på tappröret, detta gäller de flesta husbilar och är inte ett problem enbart på Rapido. I övrigt är Rapido en riktigt bra husbil väl värd att rekomendera-
Hälsningar
Bosse
PS lycka till med ert husbilsval.

paffw

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2028

Hej om du skall använda bilen på vintern och använda vatten så skall avtappnings kranen vara i varmt utrymme. Har sett en massa främst husvagnar men också husbilar med ämbar under gråvatten röret så de kör med öppen kran
Ha de Paffw

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Hej
Själv har jag kört Rapido dom sista 6 åren. Beräffande din fråga om funktion på vintern måste jag tillstå att så värst kallt får det inte bli för att inte känna kallras från väggar och hörn, detta beror på att de flesta Rapido har Truma värmare (varmluft),, om din Rapido har vattenburen värme är det betydligt bättre. Beträffande avloppet är det riktigt att tanken har värme men det hjälper föga då tappröret lätt fryser igen så du kan inte tömma den utan att ha värme på tappröret, detta gäller de flesta husbilar och är inte ett problem enbart på Rapido. I övrigt är Rapido en riktigt bra husbil väl värd att rekomendera-
Hälsningar
Bosse
PS lycka till med ert husbilsval.

Kallraset kommer inte av vilket värmesystem som är installerat, utan hur det är installerat. kombinerat med ordentlig isolering i väggarna, eventuellt kombinerat med skivor med luftspalt emellan på insidan är det inga problem. :)

Toppen