• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Radion hackar!!!!

schmid

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Hej!

Jag har ett problem som jag inte blir klok på.
När vi åker i vår personbil och lyssnar på P4, så hackar radion.
Både musiken och talet.

Och nu till det verkligt mystiska......

Det är bara när vi lyssnar på sportradion som detta fenomen inträffar :confused:

Inte nåt annat program på P4!!!!

Aldrig hört detta fenomen på P1, som jag lyssnar en hel del på.

Alltså sportradion...... var är det som gör detta fenomen?

Sänder de på nåt speciellt sätt?
Känns som det är någon form av buffring som inte hänger med!

Men kan det vara min radio?

Eller är det nåt annat?

Någon annan som har noterat detta fenomen?:confused:

Ha det gott!

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025
Sv: Radion hackar!!!!

Hej!

Det finns ju olika typer av filter.

Ett exempel är dragspelsfilter som Sten Broman uppfann.
Du har troligen ett Sportfilter, men det verkar inte funka till 100% då du hör lite grann. Kanske dax att installera om det........:twitcy:

F

F.d. 53078

Guest

Det kan bero på mycket ofta har man numera digitala förbindelse mellan olika studios, direktsändningar och radiostationerna. Utvecklingen har gått framåt, men i vissa fall bakåt. Det låter som om det kanvara problem med länkarna mellan sportradion och sändarna. Du kan kolla det
basjordade videoslutstegets halvlogaritmiska amplitudbegränsningssystem.:twitcy:

schmid

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024

Jag bara älskar era komentarer..........:twitcy:

Men är det nån som har en vettig förklaring, detta gör mig snart tokig:oops:

Det här är är inte normalt.....

Är det nåt UFO jag har fått in i bilen eller...........:music-icon:

Ha det gott därute!!!:)

F

F.d. 25098

Guest

Hej.

Jag vet inte om jag upplever precis samma problem som dej, men min radio skiftar mellan två stationer på en viss sträcka med irriterande hakande som följd. Det är fakktiskt P4 det gäller och på ett visst ställe inne i skogen hoppar den från Radio Halland till Radio Jönköping och det är än värre dåde inte sänder samma program.

Pröva att ta bort eller blokera automatsökningen ( vet ej om det är RDS eller något annat kommando)

Mvh,,

Peter.

F

F.d. 18017

Guest

På min passat har jag integrerad radio från WV, den är sådär fin så den hela tiden söker efter en sändare med starkare signal än den som spelas upp just nu. den använder rds identifiering för att avgöra om det är samma program på den nya frekvensen och väljer då över till den nya automatiskt.
Detta lät som en bra funktion när jag köpte bilen men med facit i hand kan jag säga att jag gärna varit utan.

Min radio hoppar fram och åter mellan olika sändare som inte alltid (aldrig på reklamkanaler) ligger i fas med varandra och då uppfattas det som hack i ljudet. ömsom hoppar ljudet frammåt och ömsom bakåt tror jag.
Det kanske även spelar in med dsp ljudmodulen i radion men på t.ex p3 och så så finns inte denna effekt de på SR verkar ha bättre koll på sina grejer. En annan effekt är att man t.ex mellan vagnhärad och nyköping samt södertälje stockholm får reklamen att hacka fram och åter på vissa platser (varje sändare sänder skräpreklam för just sina närinvånare) då blir det riktigt snurrigt. Jag trodde länge att det va fel på en låt på radion men kom senare på att varje morgon spelade samma kanal samma låt samma tid å då va jag alltid på samma plats.
Tyvärr har min radio ingen funktion för att stänga av denna funktion som jag hittat. Jag kan stänga av inbrytning av trafiknyheterna men det påverkar inte detta.
Så jag tror du kan ha samma funktion som spökar, jag hoppas bara du har mer tur med att ha en radio som kan slå av denna feature.

schmid

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024

Hej!

Låter som samma fenomen som jag har.

Har också en Passat -04 med int. Radio :music-icon:

F

F.d. 18017

Guest

På passaten har jag inte löst felet men hittat en kortsiktig lösning å det är att vrida på högra ratten för manuell frekvensändring då frångår radion rds valet en stund. men sen så blir den hjälpsam igen efter ca 5 minuter så vill man lyssna på nyheterna eller så så kan det hjälpa en kort stund. skulle du få rätsida på detta så berätta gärna vart du klickade för den AF inställningen som nämndes ovan finns inte i min manual vad jag hittat på de ynka 6 år jag haft bilen.

F

F.d. 3297

Guest

Schmidt,
det finns bland radioamatörer ett gammalt ordspråk som nog duger även för dig:

< När inget annat hjälper, läs manualen! > :rolleyes:

F

F.d. 53078

Guest

Läs i manualen och se hur du tar bort AF alternativ frequens det är denna funktion som byter station när den andra blir starkare med samma PID program Identification Device. Ex P3 har samma PID på alla sändarna och bilradion skall följa sändarma och ändra frekvensen automatiskt mellan samma sändare. Tar du bort AF så byter inte radion automatiskt.

Toppen