• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Radio

F

F.d. 55285

Guest
Radion i min bil är en connect Nav+ Som är radio,cd nav tele, men
problemet är att den stänger av efter 20 min efter det man startat
den, när man står med av slagen tändning har kollat med fiat verkstad
men dom har inget svar även en radiohandlare kunnde inte svara
hoppas att någon inom klubben har svar. Vill att kunna andvända
den som radio .

F

F.d. 25038

Guest
Sv: Radio

Hej har du kollat så den inte drivs på sammma sätt som vissa blaupunkt via en typ av kondensator som laddas när tändningen är på och går en viss tid för att sen stängas av när man bryter tändning eller radioläge för att spara ström.min radio är sådan att den går i ungefär 20 min när man sätter på den utan nyckeln i tändningslåset.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det finnes sikkert en ledning inn på radioen som gir 12V fra tenningslåsen, finn denne og koble den til et permanent 12V punkt. Alle bilradio har en slik for å hindre at startbatteriet blir tamt ved et uhell

Når en først er i gang med ledningsbunten bak på radioen så kan en koble radioen over på bobatteriet - uten dette så kan det bli problemer etter noen dager.

Belar

FD HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023

Man kan göra både och..
I min bil går radion normalt på tändningen, men jag har en strömbrytare på manöverpanelen som ger spänning till radion från bodelsbatteriet när man står stilla. Då kan man ju sedan också stänga av den utan att gå fram till hytten...

Bör väl kopplas över en diod för att inte länka ihop batterierna.

F

F.d. 55285

Guest

Det är så min radio fungerar frågade en radiorepratör han trodde att
den var som en dator så den måste programeras om den. Men är det en spole
så kan man väl koppla bort den, för jag tänker koppla den på bodelsbatteriet
men måste vara säker på vad jag gör, det finns inget kopplingsshema i
handboken.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Problemet er orginalradio fra bilprodusenten, mange av disse har betjeningen via bilens can-bus og kan ikke kobles over på bobatteriet uten en masse ombygging som koster mye mer enn en ekstra radio i bodelen. Denne radioløsningen satte en effektiv stopper for bilinnbrudd for å stjele radioen.

Er det en slik radio så velg en ekstra radio som du får montert ved sengen og koblet til høgtalare rundt i bodelen.

Toppen