• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rövargäng från Danmark!!!

Country

HBK Medlem
Kommun
Avesta
HBK-Nr
286
Medlemskap
2025

Vi/ och zodiak stannade för natten på rastplatsen Sävar ovanför Umeå
pluss att det stod flera husbilsfolk och husvagnar där.

Vi hade ställt oss på dom långa markeringarna,bredvid varandra för dom andra parkerings rutorna var för små.

vi gick nu och la oss klockan 23:00 ca var trötta efter en lång dags resa

Sen helt plötsligt tutade det hela tiden och flera dunkningar på husbilarna o rop utanför att vi skulle flytta på oss..

Vi blev jätte förskräckta....vad är det..

utanför var det 3 st danska långtradare..som härjade..

zodiak flyttade på sin husbil..trodde att det var så att dom stod ivägen..men så var det inte..
Och en husvagn och husbil och en bil med släp blev tvingade att flytta sig..

Jag/country/Wanja..gick ut och hörde mig för..och talade om för Danska tradarna att vi har lika rätt att stå där..och att jag/vi flyttar oss inte.

Men det var bara så att dom skulle ha platserna..dom brukade stå där..gapade och skrek..vidare o tutade..

Jag ringde nu polisen och talade om hur dom Danska tradarna höll på..
och polisen sa också att vi har rätt att stå på dom platserna..

precis som jag sa åt det danska Rövarpacket

som kör åt Leif Möller för det namnet stod på tradarna:mad:

Otrevligt var det!!

Country

F

F.d. 15719

Guest
Sv: Rövargäng från Danmark!!!

Respekt till dig Marianne

som tänker konstruktivt och inte bara beklagar dig över det inträffade!

Lycka till i kampen mot de ouppfostrade gänget som säkert är riktiga fegisar när de är ensamma!!

/elisabeth

F

F.d. 24284

Guest

Här kan du se om du känner igen nån av bilarna!
Sen kan du ju kolla regnr.

Dan-trucks

F

F.d. 3581

Guest

Det är rent för jävligt....
Ibland känns det som att dessa monsters förare tror att de äger vägarna och rastplatserna.
Speciellt de danska som ofta kör i olaglig hastighet och inte flyttar sig för att underlätta omkörningar.

Nej, fram för järnvägstransporter och avveckla dessa vägarnas dödsfällor...

DS

Y

Yjons

Guest

I Spanien träffade jag för några år sedan en Norrman som berättade att han på väg ner parkerat för natten i anslutning till lastbilsparkeringen vid ett motell. "Klockan halvfem på morgonen bröt helvetet lös". En chaufför som lämnat platsen hade slängt en massa bröd på husbilstaket och traktens måsar höll kalas. Vad lär vi oss av detta? Fåtalet ohyfsade lastilschaufförer kan vi inte göra något åt. Bättre är kanske att försöka undvika att konfronteras och försöka välja plats så långt bort från lastbilsparkeringarna som möjligt.

F

F.d. 2702

Guest

Varför då?

Varför är alla så konflikt rädda... klart en del tarförsig när man vet att svenskar ändå flyttar sig... Välja andra platser.. Aldrig i livet.. Jag skulle köra en pepparsprej i ansiktet på den person som försökte något sådant med mig. Även om de kör lastbil så har de ingen förtur om jag står där först. Sluta mesa runt o följ det lysande exempel som Country visat.. vi flytt int..!

Hur skulle världen se ut om man bara ger upp hela tiden o anpassar sig efter den som hörs o syns mest..?

Stå på er o njut av livet..

MvH

Fredrik

(som har en grinig dag o vägrar anpassa sig :)

Y

Yjons

Guest

Som 60-plussare kanske man börjar lära sig att det inte alltid är nödvändigt att hävda sin rätt. Om man nu slipper väckas klockan 04 av tokdjävlar och riskera hjärtinfarkt kanske det trots allt inte är helt fel att välja en plats där man undviker detta även om man har all rätt i Världen. Huvudsaken är trots allt att man känner till alternativen och vet att alla lastbilschaufförer inte är vägens riddare.

F

F.d. 3581

Guest

Fredrik, instämmer till fullo.....

Det måste bli ett stopp på detta vansinne....
Vi vill väl inte ha det som i Tyskland - långtradare igenkorkar rastplatserna och sk-ter fullständigt i att det finns platser reserverade för personbilar, etc.

DS

F

F.d. 3077

Guest

Under min tid som åkare o chaufför så hände det ju att rastplatserna var upptagna av campare som man retade sej på,särskilt när dessa ställde upp sig oproffsigt på en parkering utan något som helst omdöme.Långtradare är ju långa o ibland breda och har därför mycket begränsade manövermöjligheter så det kan ni ju tänka på.Så som danskarna betedde sej gör man ju INTE,särskilt när man är utlänning. När vi körde utrikes så uppträdde vi så korrekt som möjligt, speciellt viktigt då firmanamnet fanns på ekipaget

Utländska lastbilschaufförer har för mycket spelrum här, dom vet ju att det är riskfritt,VAR ÄR TRAFIKPOLISERNA????????
Ett tips när Leif Möller ligger efter dej i en uppförbacke med ingen omkörningsmöjlighet kan man lätt MISSA ett par växlar,
Gunnel o Bernt.

F

F.d. 24284

Guest

Dessa var helt säkert inte representativa för alla tradershaffiser. Det finns tyvärr ett antal just danska lastbilsförare som utmärker sig. För några år sen var det en svensk tradare som nästan trängdes av vägen av ett par danska tradare på E6:an. De åkte till all lycka fast så småningom.
Nu skall man ju inte heller glömma att tradarna har rasttider som de måste uppfylla och har kanske räknat ut var de kan stanna och stå för att uppfylla kravet för körtid och vila och när de då kommer fram så upptäcker de att platsen är full av husbilar och husvagnssläp. Då kanske man kan förstå att de blir på dåligt humör men det ursäkter ju inte ett dåligt uppförande. Jag tror att vi husbilsåkare också får vara beredda att försöka samtala och visa hänsyn och förståelse med våra medtrafikanter traderna så vi istället försöker hjälpa varrandra på vägarna.
Svend Ö

F

F.d. 3581

Guest

Svend, du har rätt i din filosofiska uppfattning.
Jag önskar den kunde omvandlas till verklighet, men ute på vägarna råder snarare en djungelns lag, tyvärr.

Och, det värsta av allt, det blir bara värre o värre.

Man får väl ändå hoppas, som ett litet halmstrå, i mörkret att långtradarlobbyn, med Volvo i spetsen inte lyckas med sitt "miljöförslag" att tillåta en ökning på 8 meter, till 32 meter av dessa rullande dödsfällor.

Har vi inte kvar en järnväg längre i gamla Svedala, kan man undra.....
DS

Country

HBK Medlem
Kommun
Avesta
HBK-Nr
286
Medlemskap
2025

Tackar för hjälpen som ni alla ger oss från HBK!!!:yes:

Datumet var den 20/7-08 Sävar rastplats kl 23:00 ca.

Det vore bra att få kunna kontakta ägarn Leif Moller

och tala om vilket rövargäng som framför hans bilar!

Har nu tittat på korten på danska tradare och kände igen dom gröna tradarna.

Glömmer dom inte...

Den tradare som jagade bort min dotter o måg

Hade ID 37849 på sidan av dörren.

Country/Wanja & Kalle

Senast ändrad:
F

F.d. 6238

Guest

OJ OJ va tråkigt det blev. Jag som hade en sådan Positiv bild av Danska Långtradare.
Hu a mej. Nej , mina vänner detta var inte roligt men stå på Er. Vi HBK are måste hålla ihop.
Hoppas verkligen att detta var en "engångsföreteelse" men är det verklighet så tycker jag att det är för JÄ-----.

Vid min tid på Stena så hade vi ett mycket fint samarbete med Danska Tradare men som sagt det är nu "längesedan" jag jobbade.

Hoppas att Vi kan stå ut med varandra, /Kurt

Anita / Soren

HBK Medlem
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1018
Medlemskap
2025

Har under mina 25 år som chaufför kört långtradare i många länder (34) och följdaktligen samsats med många semesterfirare och deras olika fordon. Har aldrig upplevt något större problem med detta, men själva har vi under våra resor ett fåtal gånger blivit påhoppade för att vi "tagit" långtradarnas plats, då är det bara att hävda sin rätt och stå kvar. Jag jobbar fortfarande med kontinenttrafik men bakom skrivbordet och har därför en viss förståelse för långtradarnas behov av parkering i exakt rätt tid då arbetstidreglerna numera tillämpas väldigt strikt, 3 min körn över tiden kan ge dryga böter. Att bära sig åt som danskarna gjort är oförlåtligt och späder på dom känslor många har för lastbilar och deras förare.

Zodiac

HBK Medlem
Kommun
Avesta
HBK-Nr
373
Medlemskap
2025

Under alla år fr -91 till 2006 har vi haft husvagn, sedan husbil och har aldrig råkat ut för något dyligt tidigare förrän nu detta som hände. har stått på rastplatser utefter motorvägar mm.
Det tycks precis som att det blivit mycket värre det senaste året.:confused:

Vill tacka alla för all hjälp vi fått här och mina föräldrar går vidare med det till Leif Möller

Camilla & Seth HBK373

F

F.d. 11293

Guest

Id i all ära, kolla bara så att det är samma chauför, så att det inte är hygglige Preben som leverar tuborg till Jockmock
:)

F

F.d. 3581

Guest

Men, int dricks det väl Tuborg i Jokkmokk - där är det välan skogsstjärnan som är måltidsdryck ??

ds

Senast redigerad av en moderator:
Toppen