• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Rökskadadbil

R

Ruth o Bosse 1

Guest
Änteligen börjar det hända något med vår bil.
Ekman på burstner ringde oss för han skulle till svedala för de hade 10 årsjubileum. Vi kom överens om att vi ville ha en helintegrerad bil då hade han en visio som vi kunde titta på, men jag var så där förtjust får vi ingen annan får vi väl ta den.
Priset var 864,820 Ekman pratade med försäkringsbolaget och fick pruta ner den med 50,000, men ville ha från oss 75,000 då blir ju bilen dyrare än han sade till oss så slutsumman skulle bli 889,820. Detta kallar jag för ocker, jag tror han ville ha igen det han gav till försäkringsbolaget, kommer alldrig att köpa mer en bil från östgöta camping. Nu kommer detta att ordna sig så vi får en ny bil. Hälsningar från en som är besviken.

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025
Sv: Rökskadadbil

Östgöta camping - vilken "fin reklam" de får i Sveriges största husbilsforum. Det är en tråkig läsning om hur medlemmar och andra blir behandlade av husbilshandlare och div.
försäkringsbolag. Lyft fram de goda exemplen och ställ de andra i skamvrån!

F

F.d. 7747

Guest

:wideeyed:Priset var 864,820 Ekman pratade med försäkringsbolaget och fick pruta ner den med 50,000, men ville ha från oss 75,000 då blir ju bilen dyrare än han sade till oss så slutsumman skulle bli 889,820. Detta kallar jag för ocker, jag tror han ville ha igen det han gav till försäkringsbolaget, kommer alldrig att köpa mer en bil från östgöta camping. Nu kommer detta att ordna sig så vi får en ny bil. Hälsningar från en som är besviken.
Ursäkta mig men jag blir bara så nyfiken , vem är Ekman var det han som ägde bilen och hade satt priset på den samma eller var det ett försäkringsbolag som ägde bilen du skriver om , varför fick han pruta 50tkr hos försäkringsbolaget om han redan ägde bilen ?
Du skriver att ni kommer att få en ny bil och att allt kommer att ordna sig , men att ni ändå är besvikna .
Har Ekman löst in er gamla bil eller ?
Kan du förklara lite närmare för en som inte har den blekaste aning om någonting men som gärna vill veta vad som hänt : :confused:

R

Ruth o Bosse 1

Guest

Ekam är han som äger östgöta camping i mantorp och svedala. Det är vi som äger bilen men Ekman ville sälja en bil till oss via försäkringsbolaget, så det var han på försäkringsbolaget som prutade ner den, då menade Torgny Ekman att vi skulle betala 75,000 till honom. hoppas det klarnar bättre nu skrev nog lite dumt.

F

F.d. 53061

Guest

Ekam är han som äger östgöta camping i mantorp och svedala. Det är vi som äger bilen men Ekman ville sälja en bil till oss via försäkringsbolaget, så det var han på försäkringsbolaget som prutade ner den, då menade Torgny Ekman att vi skulle betala 75,000 till honom. hoppas det klarnar bättre nu skrev nog lite dumt.

Måste ni köpa bil genom honom kan ni inte köpa av nån annan handlare via försäkrinsbolaget
markko.

Tommy-59

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2025

Tycker att det låter som en konstig typ av skadereglering, och ett oseriöst agerande av Östgöta Camping.

Normalt ska väl försäkringsbolaget värdera objektet som de löser in på grund av skada, och därefter ge er bud som kan vara/oftast är förhandlingsbart, därefter tittar ni på de objekt som ni vill ha och prutar så det ryker.

När ni är överens med säljaren om priset, meddelar ni försäkringsbolaget, som sedan löser in er bil och betalar säljaren, och den eventuella mellanskillnaden betalar ni till säljaren.

Men som sagt när man inte har alla korten på bordet är det inte lätt att veta.

//Tommy

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Om man gör upp med försäkringsbolaget om bilens värde, och sedan vill ha en annan bil med högre värde måste man ju betala mellanskillnaden? Är det så enkelt, eller har jag missförstått alltihop? :confused:

Senast ändrad:

Tommy-59

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2025

Om man gör upp med försäkringsbolaget om bilens värde, och sedan vill ha en annan bil med högre värde måste man ju betala mellanskillnaden? Är det så enkelt, eller har jag missförstått alltihop? :confused:

Det stämmer bra det, så gör man normalt, och oftast får man lägga till en del själv, i alla fall om man väljer en något nyare bil, kanske med mer utrustning också o.s.v.

//Tommy

lejoh

FD HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022

Vid försäkringsärenden av ej reparerbara bilar är väl det normala att ägaren och försäkringsbolaget kommer fram till vad bilen var värd,
sedan betalar försäkringsbolaget den summan minus självrisken till ägaren.
Sen köper ägaren själv ny, var och vilken avgör han själv.
Däremot kan väl lånade pengar med bilen som säkerhet göra att det inte funkar så enkelt.
/Leif

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Jag tycker fortfarande att trådstartarens uppgifter är ganska oklara? Eller är det någon som har förstått bättre?

lillian och reidar

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024

Här är utan tvekan en hund begraven.
Varför är ni knutna till den säljaren?
Ni har rätt att med peningar på fickan välja vem ni vill göra affär med och hitta den bil ni önskar er.
en sak är säker jag hade stängt dörren till den firman.
Bilar är ingen bristvara.
Skulle vara bra som ett varnande exempel veta vad försäkrings bolaget heter.
2179 :music-icon:

Toppen