• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Rökfri kolgrill

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Någon som testat de kompakta kolgrillarna?
Finns i flera varianter av Lotusgrillen men till en bråkdel av priset.

[YOUTUBE]gC28gCaB8bA[/YOUTUBE]

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Sv: Rökfri kolgrill

Har träffat en Skotte som hade en sådan förra sommaren i Norge. Jag fick en makrill på närmare 5-7 hekto som han skulle grilla, men det var problem med plats på grillen. Man kan reglera syretillförseln med en liten batteridriven fläkt så idén var inte helt fel.

Fördel: ekonomisk (väldigt lite kol) och som sagt knappt någon rök
Nackdel: liten och ganska tung. Allt som droppar ner/fett samlas i botten och måste rengöras noga.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

En variant på Cobb, som jag kört med i 3år nu.
Jag är riktigt nöjd med Cobb, förutom rengöringsmomentet :(

[YOUTUBE]5dVmdAjUxQc[/YOUTUBE]

Tommy-59

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2025

Någon som testat de kompakta kolgrillarna?
Finns i flera varianter av Lotusgrillen men till en bråkdel av priset.

[YOUTUBE]gC28gCaB8bA[/YOUTUBE]

Lidl brukar sälja en kopia av Lotusgrillen på försommaren, så jag köpte en, men den står hemma i garaget numera, kan inte säga att jag blev nöjd. Den har för kort grilltid, och likaså är det svårt att få riktigt bra värme till tex entrecote.
Är säkert bra till några korvar, men inte mycket mer.

//Tommy

janne A

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
4160
Medlemskap
2025

Har en Cobb sen flera år....samma koncept. Funkar bra men tar ett tag att lära sig. Nackdelen är liten grillyta...

//Janne

Tommy-59

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2025

Jag har en känsla av att det är bättre än att fettet droppar ned i kolet?
Jag såg också att den är klar för grillning på några få minuter.

Jo, den här grillen är klar på några få minuter, men att helgrilla en fläskfilé, en rejäl entrecote eller ens några skapliga fläskkotletter är inte att tänka på, jag uppskattar grilltiden till ca 30 minuter med bra grillkol, men grillytan är alldeles för liten, så tyvärr är 4-6 tjocka grillkorvar vad som kan grillas och de blir inte jämt grillade heller, skulle nog rekommendera kobbgillen istället.

Rengöringen av Lidl grillen är inga problem, en bra fettlösanden spray och lite papper räcker när man är på rull, och in i diskmaskinen när man kommer hem.

//Tommy

ZZigge

HBK Medlem
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
20106
Medlemskap
2025

Vi köpte en Kingstone på Bauhaus som jag tycker funkar bra. Men vi har bara varit 2 personer som ska grilla. 4-5 personer blir nog lite svårare om man inte bara grillar korv.
Har även märkt att om man ser till att ta dom mindre bitarna kol och fyller behållaren med så räcker glöden längre.

Hokie

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8500
Medlemskap
2025

Köpte också en Kingstone på Bauhaus. Helnöjd för två personer. Använder briketter. Med kol blir grilltiden i kortaste laget. Fördel med bra väska och tar liten plats.

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Alla kolgrillar är väl rökfria, ända till dess att man tänt dem? :D
...för då droppar fettet ner i glöden och ryker som bara den ; ) Ingen rök utan eld sägs det, eller hur var det med det?

Skämt åsido, inget fel på lotusgrillen om man vill slippa rök (fettet rinner ner i skålen som ska diskas) där råvaran kan ändå fånga lite rökdoft. Allt handlar egentligen om input och output, dvs. vill man värma en köttbit/grönsak på en rök & doftfri elgrill som alternativ, eller på en krånglig gasolgrill, som i sin tur kanske är sämre alternativ än t.ex. "rökfri" lotusgrill med lite rökkänsla, som i sin tur ALDRIG kan jämföras med en riktig kolgrill.

Själv föredrar jag klassisk kolgrill med briketter som tillför råvaran (grönsak/fisk/fågel/fyrbent) både värme och en doft som Homo-sapiens måste ha utvecklats med! Snacka om DNA-programmering!

Tillbaka till framtiden: från el - gasol - "rökfritt" - till DNA-inpräglat
grillutveckling.jpg
Källa: bearbetat från Internet

Toppen