• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Röda knappen

F

F.d. 3644

Guest
Hej
Nu har jag kommit igång, och "bodde" vid dellens strand i förrgår. Lyckades pricka in när isen gick, och sjön befolkades av allehanda fågel. Storlommens speciella ljud rullade över en spegelblank sjö.
MEN, jag har problem med röda knappen, Den åker ner, utan minusgrader. Till slut band jag helt enkelt fast den.
Nån som har en teori?
Hälsar en hälsing:confused::)

Per & Carina

HBP Admin
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2025
Sv: Röda knappen

Antar att det är den som tömmer varmvattenberedaren när det är kallare än ca +4 grader. Stänger man av strömmen i HB så ska den öppna och släppa ut vattnet. Kan det vara glappt så den blir strömlös ibland? Hoppas det ordnar sig!

F

F.d. 3644

Guest

Aha, Händer det om det blir strömlöst. För jag fick faktiskt slut på batteriströmmen i bodelen. Och om jag slår av strömmen hemma, när jag inte ska använda bilen på några dar, kan det också hända.
Tack för kunskapen. Jag lär mer och mer.
Kul nytt intresse.

F

F.d. 52943

Guest

Om bodelsbatterierna blir så urladdade att bodelen blir strömlös, så mår nog inte de batterierna så bra.
Om bodelen blev strömlös för att du stängde av huvudströmbytaren så kan du bortse från ovanstående. Annars finns det många trådar här om batterier och laddning.

arnew

HBK Medlem
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025

Jag tillverkade en liten plastbit som håller knappen på plats, knappen hade en liten fals som passade för ett litet "lås".

Håkand

HBK Medlem
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2025

Jag skulle aldrig våga sätta termosäkringen ur funktion. Om man råkar glömma "spärren" och den verkligen behövs blir det dyrt. Är det inte bättre att fixa orsaken till varför den löser ut?

F

F.d. 3644

Guest

Det troliga var att batterierna blev överansträngda. Jag satte igång både varmvatten och värme samtidigt, när solen gick ner. Och sen börja problemen.
Det finns 2 batterier, som laddar via en solpanel på taket. Och vad jag anar så blev belastningen för stor. Förmodar jag ska kolla kvalitten på batterierna. Ska vara 100, om det är amper eller vad det är. skolan fortsätter. tack för respons.
Hälsingen

Toppen