• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Råd vore uppskattat!

G

gäst 66502

Guest
Mitt första inlägg och jag är ny så är det fel forumtråd så sorry!Har precis fått hem vår första husbil och tagit klivet in i husbilsvärlden och är mycket nyfiken på hur detta kommer att vara!
Amatörer som vi alla är i början så är tips välkomna,
Det vi köpte var en LMC Breezer Automat 2013 årsmodell.
Ok nu så är det en del saker som man vill ha på den för att Fricamping blir det nog en del ,men har absolut ingen hum om solceller eller vad som behövs och är rimligt! lutar mot något kit med allt inklusive montering! Det som jag är nyfiken på ligger på 5 tusen med allt förutom batterierna och monteringen! Sen så kommer man till den svåra biten , Ac eller inte? Vad tycker ni? Det är ju en del tusenlappar som åker så då får man kanske prova utan det första året och känna av bara!
Extraljus åker på samt någon form av stödbenslösning så gungandet på natten minskas!
sen en ordentlig uppgradering av backkamera och sen får man ta det som det kommer! Skall bli intressant att köra och besöka lite olika Ställplatser till sommaren som det skrivits om och kanske träffa på lite roligt folk och höra deras historier på vägarna.
jaja ha det fint så möts vi kanske därute!
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
En vanlig husbil kan inte köra AC på 12V om du inte har en ENORMT stor batteribank.
Det går att köra kortare tider, men ska du ha ordentlig kyla krävs långa drifttider.
När det gäller extraljus så beror det på när du tänker använda bilen,kör du året runt behövs det, annars inte.
Det var det jag sa som svar på "Att det inte går eller bara går på 230V".
Den går dock mycket bra att använda medans vi kör. :)
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Den typ av Litiumbatteri LiFePO4 som används i husbilar är den säkraste typen, dom exempel om explosionsartade bränder som förekommer rör inte dessa batterier.
Det gäller att skilja på olika typer av batteri, och inte skrämma någon från att installera LiFePO4.
Är det inte Litium i dom då?
Min poäng var inte risken att något händer utan konsekvensen om det händer.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det er kombinasjonen oksider og kull som er det farlige i de fleste LIIon batterier, denne kombinasjonen mangler i LiFePO4 også kallt LFP. PO4 bindingen er mye sterkere enn LiO og CoO bindingene. Feilbehandig som sprenger normale LIIon gir knapt noen reaksjon på LFP - ved kraftig overladning kan en få en reaksjon - men lenge før denne ville et bly syre batteri gått i luften. Har sett en LFP celle bli ladet med nesten dobbel spenning av maks lovlig - det luktet ikke godt :D et blybatteri ville ved den behandligen utviklet massevis med knallgass og gjerne eksplodert. Batteriet i en mobiltelefon tåler veldig lite og kan ta fyr eller eksplodere. Ingen har ennå klart å få til en eksplosjon i et LFP batteri og det mangler ikke på forsøk.
 
Toppen