• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Råd vore uppskattat!

G

gäst 66502

Guest
Mitt första inlägg och jag är ny så är det fel forumtråd så sorry!Har precis fått hem vår första husbil och tagit klivet in i husbilsvärlden och är mycket nyfiken på hur detta kommer att vara!
Amatörer som vi alla är i början så är tips välkomna,
Det vi köpte var en LMC Breezer Automat 2013 årsmodell.
Ok nu så är det en del saker som man vill ha på den för att Fricamping blir det nog en del ,men har absolut ingen hum om solceller eller vad som behövs och är rimligt! lutar mot något kit med allt inklusive montering! Det som jag är nyfiken på ligger på 5 tusen med allt förutom batterierna och monteringen! Sen så kommer man till den svåra biten , Ac eller inte? Vad tycker ni? Det är ju en del tusenlappar som åker så då får man kanske prova utan det första året och känna av bara!
Extraljus åker på samt någon form av stödbenslösning så gungandet på natten minskas!
sen en ordentlig uppgradering av backkamera och sen får man ta det som det kommer! Skall bli intressant att köra och besöka lite olika Ställplatser till sommaren som det skrivits om och kanske träffa på lite roligt folk och höra deras historier på vägarna.
jaja ha det fint så möts vi kanske därute!
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Hej och välkommen!

En rejäl backlampa brukar vara guld värd!
Du kan installera 1000W solceller men bara ha nytta av en del av det om du inte har batterier som klarar av att ta hand om din producerade el.
Om du har problem med lastvikten så kan du slänga in en packe litiumbatterier istället för bly. Ca 1/3 av vikten för motsvarande blybatteri och ännu större skillnad om du räknar med betydligt större nyttjandegrad.
Om du använder bilen dagligen och har ett litiumbatteri behöver du troligen inte ha någon solpanel.


Kör ett tag utan ac och se hur det går.
Med tanke på att du vill köra mycket fricamping så måste det till ett elverk för att dra nytta av ac:n.
Har haft tre husbilar, alla med ac men har nog bara använt dem vid 5-6 tillfällen.

Tycker du ska vänta till du använt bilen en säsong och se hur ditt behov är.
Det är väldigt lätt att köpa utrustning för 100 000:- som man tycker sig behöva men troligen klarar sig utan....

Men extraljus är en säkerhetsfråga och det bör man nog ha.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Välkommen och botanisera bland "Husbilsplatser", där finns mycket att besöka.

AC = Air Condition går ju bara på 230V så den har du bara nytta av om du står vid en elstolpe. Nyttan vid fricamping är noll med andra ord. Tänker du dig att åka söder över till Medelhavet eller så så kan jag nog tänka mig att den skulle vara bra att ha.

MVH
Hans
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Välkommen och botanisera bland "Husbilsplatser", där finns mycket att besöka.

AC = Air Condition går ju bara på 230V så den har du bara nytta av om du står vid en elstolpe. Nyttan vid fricamping är noll med andra ord. Tänker du dig att åka söder över till Medelhavet eller så så kan jag nog tänka mig att den skulle vara bra att ha.

MVH
Hans
AC går att köra på 12V med inverter men det slukar Ampere. :)
 
G

gäst 66502

Guest
Hej och välkommen!

En rejäl backlampa brukar vara guld värd!
Du kan installera 1000W solceller men bara ha nytta av en del av det om du inte har batterier som klarar av att ta hand om din producerade el.
Om du har problem med lastvikten så kan du slänga in en packe litiumbatterier istället för bly. Ca 1/3 av vikten för motsvarande blybatteri och ännu större skillnad om du räknar med betydligt större nyttjandegrad.
Om du använder bilen dagligen och har ett litiumbatteri behöver du troligen inte ha någon solpanel.


Kör ett tag utan ac och se hur det går.
Med tanke på att du vill köra mycket fricamping så måste det till ett elverk för att dra nytta av ac:n.
Har haft tre husbilar, alla med ac men har nog bara använt dem vid 5-6 tillfällen.

Tycker du ska vänta till du använt bilen en säsong och se hur ditt behov är.
Det är väldigt lätt att köpa utrustning för 100 000:- som man tycker sig behöva men troligen klarar sig utan....

Men extraljus är en säkerhetsfråga och det bör man nog ha.
Tackar för svaren, skall absolut kolla närmare på litium batterierna för visst jagar man kilo! Ja att vänta ett år och köra in sig låter som en vettig början, men ljusen åker iallafall på samt frontbåge!
Tackar så mycket för ett svar
 
G

gäst 66502

Guest
Välkommen och botanisera bland "Husbilsplatser", där finns mycket att besöka.

AC = Air Condition går ju bara på 230V så den har du bara nytta av om du står vid en elstolpe. Nyttan vid fricamping är noll med andra ord. Tänker du dig att åka söder över till Medelhavet eller så så kan jag nog tänka mig att den skulle vara bra att ha.

MVH
Hans
Tackar för det, ja det får nog bli ett test-år utan ac nu i början.
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Ett i mitt tycke problem med dom nya LED-ramper/ljus är den stora kontrasten mellan kritvitt starkt helljus när jag växlar till halvljus ögat hinner inte riktigt med , hade det monterat på ett jobbfordon men kopplade bort det pga osäkerhetskänsla ännu värre var det att använda i snöfall. Så jag hade lagt dom pengarna på en bra solcellsanläggning istället nu när du tänkt dej mycket fricamping. Mvh Bengt.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
AC går att köra på 12V med inverter men det slukar Ampere. :)
En vanlig husbil kan inte köra AC på 12V om du inte har en ENORMT stor batteribank.
Det går att köra kortare tider, men ska du ha ordentlig kyla krävs långa drifttider.
När det gäller extraljus så beror det på när du tänker använda bilen,kör du året runt behövs det, annars inte.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Att tänka på?
Det finns gott om Litium fans i dessa tider. Risken må va liten för intern kortslutning i dessa, men förloppet om det skulle hända är explosionsartat och dom går inte att släcka. Själv skulle jag aldrig klara av att sova i en bil med dessa, just för att jag vet hur dramatiskt dom beter sig om det som enligt många är osannolika skulle hända.
Men såklart är den riskbedömningen upp till var och en att göra.
Vad gäller energibehov vid fricamping så är detta beroende av två saker. 1) hur många nätter kommer ni att stå på samma plats utan att köra vidare? 2) vad har ni behov av att driva med 12V?
Själva har vi varit ute två gånger i höst och inte haft tillgång till 230V unders dessa tillfällen. I båda fallen 5 dagar med 4 övernattningar och inga problem med 12V. Har då 2x95Ah vanliga batterier och inga solceller. Kompressorkyl i min bil som går på 12V, men i övrigt är det bara fläkten i värmesystemet och tfn/padda. Dvs ingen vanlig TV, hårfläktar, kaffekokare med inverterar och annat bröte. Dock flyttade vi oss varje dag till nya platser även om körsträckan var måttlig.
Så gör en ordentlig analys av vad ni har för behov i ert 12V system, det är er användning av bilen som avgör vad ni behöver!
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Att tänka på?
Det finns gott om Litium fans i dessa tider. Risken må va liten för intern kortslutning i dessa, men förloppet om det skulle hända är explosionsartat och dom går inte att släcka. Själv skulle jag aldrig klara av att sova i en bil med dessa, just för att jag vet hur dramatiskt dom beter sig om det som enligt många är osannolika skulle hända.
Men såklart är den riskbedömningen upp till var och en att göra.
Vad gäller energibehov vid fricamping så är detta beroende av två saker. 1) hur många nätter kommer ni att stå på samma plats utan att köra vidare? 2) vad har ni behov av att driva med 12V?
Själva har vi varit ute två gånger i höst och inte haft tillgång till 230V unders dessa tillfällen. I båda fallen 5 dagar med 4 övernattningar och inga problem med 12V. Har då 2x95Ah vanliga batterier och inga solceller. Kompressorkyl i min bil som går på 12V, men i övrigt är det bara fläkten i värmesystemet och tfn/padda. Dvs ingen vanlig TV, hårfläktar, kaffekokare med inverterar och annat bröte. Dock flyttade vi oss varje dag till nya platser även om körsträckan var måttlig.
Så gör en ordentlig analys av vad ni har för behov i ert 12V system, det är er användning av bilen som avgör vad ni behöver!
Den typ av Litiumbatteri LiFePO4 som används i husbilar är den säkraste typen, dom exempel om explosionsartade bränder som förekommer rör inte dessa batterier.
Det gäller att skilja på olika typer av batteri, och inte skrämma någon från att installera LiFePO4.
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Kör ett år och se vad du har för behov. Allt du plockar på väger. Det gäller också det man lastar in i bilen, det blir lätt en massa "bra att ha grejor". Mycket av det jag trodde var nödvändigt står nu i förrådet.
Så sant, ta det lugnt med allt och se tiden an, man måste inte ha precis allt på en gång.
 
Toppen