• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Råd vid försäljning av husbil

Bysmeden

HBK Medlem
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2025
Hej
Behöver lite råd på vägen vid försäljning av husbil. Det har varit sådana som vill skicka en check på för stort belopp. De har jag sållat bort men hur tolkar man detta?
Man blir som lite fundersam. Ingen har varit på plats . Endast bilder.

Thanks for your reply,i will be making payment through online bank transfer because i have internet online banking.send me your bank account details at list below:

Account Holder:
Account Number:
Bank Name:
Iban:
Bic:
Country:

After the payment i will check online for shipping company that will pick it up at your door-step and they will handle everything for me including papers and insurance.

F

F.d. 50036

Guest
Sv: Råd vid försäljning av husbil

Strunta i alla udda köpare/skojare. En seriös kund vill självklart komma och titta.

Lämna inte ifrån dig nycklar papper mm förän pengarna är i handen eller på ditt konto. När jag sålde min förra bil förde köparen över pengarna via nätet medans vi tog en fika hos mig. När pengarna satt på mitt konto skrev jag kvitto och gjorde klart, detta fungerar ju bäst när köpare/säljare har samma bank.

Varnar dig bestämt för alla udda svar och varianter med checkar, bara foto, pengar via check och någon annan som hämtar bilen osv, osv. Min bank förklarade att vissa checkar är så konstruerade att pengar kan tas tillbaka av köparen så unvik speciellt detta om köparen är från annan land.

Så här i vintertider gör ju det väldigt mycket om husbilen är uppvärmd när köparen kommer och tittar. Ta med en termos kaffe och bjud på, så att han verkligen får känna på hur mysig bilen är.

Lycka till Torbjörn

Bysmeden

HBK Medlem
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2025

Jag misstänker lite att de kan vara skojare men hur löser dom de i så fall om pengarna e på mitt konto. Kan dom få tillbaka dem och hur löser dom de rent praktiskt?
Skriver dom till sin bank och säger att de betalats in på fel konto och på så vis får pengarna tillbaka eller e de möjligt med vissa internetbanker att betala fast det inte finns pengar på kontot. Tänkte själv flytta pengarna på stört mellan mina konton detta ska väl göra de svårare eller går det lika bra ändå?
/Anders

Bysmeden

HBK Medlem
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2025

Tänkte använda ett nästan tomt konto så går di alla fall inte att plocka ut pengar. Vet inte hur det e med andra banker men Ålandsbanken jag har ringde upp mig och frågade om det var okej då Tovek auktioner kollade i samband med kreditansökan.

F

F.d. 2577

Guest

Om du inte arbetar inom polisväsendet ska du nog inte leka med dessa "gossar". De kan alla knep och vet hur det skall skötas. Troligen snärjer de in dig så sätt att ditt "val" passar dem.
Var försiktig!
Leffe

Sander

HBK Medlem
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2025

Använd ett konto där det inte finns några tillgångar. Om någon vill sätta in pengar på det för att få köpa din husbil så ok, men lämna inte ut bilen förrän pengarna är överförda till annat konto. men troligen är det mesta lureri, vänta tills någon Andersson eller Johansson är ntresserad.En utländsk intressent borde kanske först se på beg bilar i Tyskland

Senast ändrad:

Majzzan

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025

Stor varning!
Ofta är det så att det inte är täckning för de utländska checkarna, men pengarna sätts in på ditt konto av den Svenska banken ändå eftersom kontrollen tar en tid. Den som sen skickat tillbaka "överskottet" sitter med skägget i brevlådan eftersom Svenska banken kräver tillbaka pengarna, då det naturligtvis visade sig att checken saknade täckning.

Välkänt lurendrejeritrick! Samma förfarande med checkarna i både stora som små affärer. Se länkarna!

Utländska bedragare lurar svenska bilsäljare | Inrikes | SvD

Aftonbladet: Ewa, 49, blev bedragen på Blocket

lars o margareta

HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024

Sålde 2st nya (vinst) cyklar via blocket, fick nästan samma svar som du fått, men när jag svarade att kontant bet, gäller så var det inte intressant längre.så en STOR varning utfärdas,!!!!

Bysmeden

HBK Medlem
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2025

Jag har svarat att jag föredrar kontant betalning på plats och att man går gemensamt till banken med pengarna.
Tack för Erat stöd.
Anders

F

F.d. 1649

Guest

Hej.
Du skall nog i första hand försöka sälja bilen på Åland.Du vet väl att om en person från Sverige köper din bil så måste han betala 25% moms på köpe summan.För att slippa det kan Du registrera bilen i Finland,då kostar det ingenting att ta den till Sverige,men vi har också skattegräns till Finland så det kostar också litet beroende på bilens ålder.Prata med tullen på Åland förrän Du gör något.
Lycka till med försäljningen.Jan-E.

Bysmeden

HBK Medlem
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2025

Ja för att sälja den till Finland e de momsutjämning på 1%. Då jag tog den från Tyskland så blev det momsutjämning från 14% till 22%.

Toppen