• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Råd om inköp av Husbil

Torbjörnh

HBK Medlem
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
14637
Medlemskap
2025
Hej Jag ska köpa mig en husbil vad Rekomenderar ni för någon för året runt bruk ska man satsa på vattenburet gasol eller luftvärmepump och vilken storlek behövs för max 4 personer har endast b körkort tagit det 2001 vad Rekomenderar ni bensin eller diesel är ny inom det här har hittat en undrar vad ni tror lite förjöjd fuktighet i dusch utrymmet är sånt något som man ska undvika eller tror ni att det går att leva med vill helst slippa renovera husbilen som jag hittade på blocket tacksam för råd Dethleffs A640 -93
Årsmodell: 1993
Mätarställning: 19563 mil
Färg: Beige
Typ: Husbil-alkov
Info: Diesel, 5st bäddplatser, Kyl + frysfack. Gasolspis, Varmvatten, Cd-stereo, Cykelställ för 3st cyklar, Stege, Takrail, Dragkrok 1500kg släpvagnsvikt, Markis, Stödben, TV-antenn, Värme-luftburen, Brandsläckare, Längd:6.90m Totalvikt: 3100kg Tjänstevikt: 2920kg, Lastvikt: 180kg, DENNA BIL SÄLJES SOM RENOVERINGSOBJEKT= INGEN GARANTI

Senast ändrad:

Lena & Björn

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Råd om inköp av Husbil

Välkommen! Kul med din fråga, du kommer att få en massa förslag. Kanske är det som att sticka huvudet i ett getingbo...

Alla blir frälsta på sitt eget val. Men det betyder ju bara att vi har så många olika behov, användningssätt, prioriteringar och plånböcker.

Vi sålde vår gamla husbil år 2006 till förmån för båtlivet. Sedan blev det Kabe husvagn till förra året då vi köpte en 3 säsongs bil. Principny och jättefin. Men det blev fel. Tre säsonger är för oss höst, vinter o vår. Vi är vana vinteråkare men förblindades ändå av komforten i vår nya bil. Vi fryser...

Skall du använda bilen i kraftiga minusgrader så är vår erfarenhet: Alde vattenburen värme, vattenburen golvvärme, minst en kraftig vintergardin i fordonsdel, isolerad gråvattentank, extra bodelsbatteri, yttertäcke, dieselbil med dieselvärmare o värmeväxlare o lite annat.

Vi byter snarast till en Kabe eller Nordic, men vi vill ha en Queensbed... Hälsar Björn o Lena

Senast ändrad:
F

F.d. 55397

Guest

hej o Välkommen!

Du lär få många råd om bästa bil :) Men tänk efter vad som är viktigt för Ert bruk

Smidig i trafiken?
Sovutrymmen?
Är det fullvuxna kompisar allihopa, nån mindre / några som kan ligga "mysigare"...
Färdigbäddat eller OK att bädda om en dinette eller fälla ner sängar?
"vardagsrum"
Köksdelen, ytor, kyl/frys/spis
WC/dusch
Förvaring

Bältade platser för 4 eller ibland + nån?

De Nordiska har ofta bra isolering i golv mm, men även många europeiska (kanske inte alla äldre/billigare mod, då får du kolla extra)

Värme agg finns i de flesta, men blir ju dyrt om det skall gå på max

Diesel är de allra flesta bilarna som det byggts på

Åk till nån större handlare o vandra runt, finns hur många varianter som helst, nån passar Er bäst! Finns många synpunkter på perfekta bilen om ni söker här.

Torbjörnh

HBK Medlem
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
14637
Medlemskap
2025

Ja jag behöver i första hand en husbil för vår sommar Höst Äger även en gammal husvagn med bra värme med aldepanna där jag kan krypa in på den kalla årstiden men planerna är att bo i sverige på sommaren på vintern så tar jag bilen ner till varmare Länder ja dusch är viktig det är fullvuxna personer

Senast ändrad:

Lena & Björn

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024

Då klarar du dig utmärkt med en 3 säsongsbil och det finns en massa roliga att välja på. Separat duschkabin betyder mycket för oss annars blir det lätt vått överallt.

Som någon skrev, utgå från er själva, det finns jättefina hallar att vandra runt i, med både nytt o begagnat. Hittar du någon specifik modell som du undrar över så finns det en enorm kunskap på detta forum, hälsar Björn.

L

linde

Guest

180 kg last, du får nog åka själv är jag rädd. bara vattnet i vattentanken väger det.

Torbjörnh

HBK Medlem
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
14637
Medlemskap
2025

Elnagh Marlin från 2001.
Diesel
Fiat 1.9 TD 90 hk
Tjänstevikt 2630 kg
Totalvikt 3400 kg
Lastvikt 770 kg
Cykelställ
Ny Markis
Stege
Takrails
Truma Ultraheat med elpatron
TV-antenn
Toa bak med separat dusch
6 bältade platser
5 bädds
80 liters dieseltank
Nyservad
Nybytt kamrem och vattenpump. är det någon som känner till något om denna bil är det en bra eller dåligt köp

F

F.d. 29841

Guest

Hej
Har du inte snö där upp ? Ska du inte använda HB;n på vintern eller ska den bara stå dä
å var igen snöad.
Har du sett någon lastbil som är framhjulsdriven.
/Vidhem
Tja Honda 59 det var ett tag seda vi hördes av, kom hem från Mora idag varit där i 12 dagar å åkt skidor.

Toppen