• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 Råd inför framtida byte från AGM batteri där Solceller laddar via Victron SmartSolar MPPT direkt, ej över EBL.

Peter.Aldor

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
41323
Medlemskap
2024
Hej hopp på Er alla.

Ny medlem och sedan 1,5mån tillbaka 1a ggn ägare till en husbil.

Har en Bürstner Ixeo IT 728 G från 2017 med ett Varta Professional Dual Purpose AGM 95Ah.

Bad firma att installera solceller då vi vill fricampa mer än stå på ställplats med el så de monterade en NDS 165W BlackSolar panel med en Victron SmartSolar MPPT 75/15 (som kopplades direkt mot Bodelsbatteri inte genom EBL). Efteråt har jag även kompletterat med SmartShunt, Battery Sense och Battery Protect då jag är osäker på hur vårt beteende/användande drar ur batteriet.

Kommer även att byta bilens Navigator och koppla den mot bodelsbatteriet med on/off/on switch så att man slipper köra den på startbatteriet med nyckel i tändningslåset, ska även komplettera med 5G/Wifi router både för bättre täckning vid distansarbete men även för streaming av kanaler till tv och på sikt en 12V/230V inverter för enklare behov (inte tänkt att driva hårtork eller mikro)

Bilen är en Euro6'a men vad jag har förstått är den i gränslandet för eventuellt Smart Generator, ska testa det närmare vid nästa tillfälle man är ute och kör, men det lilla vi har varit ute och de korta resor vi gjort så har jag inte märkt av att Kylskåp skulle ladda ur batterierna.

Så vad är best practice att tänka på när man ska byta från AGM till LiFePO4 batteri beroende på om det är Smart Generator eller Inte?

Nu har jag en EBL 99 i min bil och kanske är sannolikheten att jag har en Smart Generator ganska låg.

Men klarar EBL 99 av att underhålla ett LiFePO4 batteri när man slår om till GEL på switchen för batterityp?

Om det skulle visa sig att där sitter en Smart Generator, vad är då bästa anslutning av en DC/DC laddare ska man ta ut anslutning till den via Block 7 (punkt 8 i bifogad skiss) och sedan ansluta utgående direkt till polerna på bodelsbatteriet?

Ska man då även styra start av DC/DC laddaren med input från startnyckel och att man vrider om tändningslåset?

Behöver också kolla vad där sitter för typ av Startbatteri så att man har samma typ även där, kan väl nästan anta att även det är av AGM typ just nu.

Och till sist, hur påverkas jag med nuvarande EBL 99'a om jag står på ställplats 230V el? har något varit ute för att man helt behövt koppla bort laddningen till bodelsbatteri via EBL pga felaktiga värden för de olika ladd stegen?

Och hur isf har det gått med underållsladdning av startbatteriet över 230V?

Många frågor för en undrande man...

Tackar på förhand för att ni försöker fylla på mitt kunskaps gap.

Mvh
Peter
 

Bilagor

  • EBL 99 - 1.jpg
    EBL 99 - 1.jpg
    171,3 KB · Visningar: 29
  • EBL 99 - 2.jpg
    EBL 99 - 2.jpg
    75,6 KB · Visningar: 29
  • EBL 99 - 3.jpg
    EBL 99 - 3.jpg
    258,1 KB · Visningar: 29

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.998
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Du kommer säkert att få en massa kloka svar på dina frågor. Under tiden de droppar in kan du ju ögna igenom den beskrivning jag gjorde när jag installerade lithiumbatterier Installation av lithiumbatteri.

Ett par synpunkter som direkt svar på dina funderingar.
Om du ansluter en dc/dc-laddare så skall du styra den genom en signal från D+.
Du behöver inte byta startbatteri till lithium. Det är faktiskt få lithiumbatterier som klarar av att också vara startbatteri.
Det brukar inte vara några problem att stå ansluten till 230V.
Jag har alltid min husbil ansluten till 230V när den inte används. Laddar vid behov både bodels- och startbatteri.
Om du har en smart generator så rekommenderar jag att du ansluter en dc/dc-laddare.
Jag fick rådet att använda bly/syra-läget på EBL för mina lithiumbatterier.

Nu har du något att starta med.

Kjell
 

Peter.Aldor

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
41323
Medlemskap
2024
Du kommer säkert att få en massa kloka svar på dina frågor. Under tiden de droppar in kan du ju ögna igenom den beskrivning jag gjorde när jag installerade lithiumbatterier Installation av lithiumbatteri.

Ett par synpunkter som direkt svar på dina funderingar.
Om du ansluter en dc/dc-laddare så skall du styra den genom en signal från D+.
Du behöver inte byta startbatteri till lithium. Det är faktiskt få lithiumbatterier som klarar av att också vara startbatteri.
Det brukar inte vara några problem att stå ansluten till 230V.
Jag har alltid min husbil ansluten till 230V när den inte används. Laddar vid behov både bodels- och startbatteri.
Om du har en smart generator så rekommenderar jag att du ansluter en dc/dc-laddare.
Jag fick rådet att använda bly/syra-läget på EBL för mina lithiumbatterier.

Nu har du något att starta med.

Kjell
Tack Kjell
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.881
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Kanske inte så lämpligt att använda en tidningstitel (Råd och Rön) som rubrik på en tråd.

Någon kan kanske uppfatta det som att det är organisationen Sveriges Konsumenter som yttrat sig.

Pålle

Tillägg 1/10: Ser att någon delat min uppfattning och ändrat rubriken från "Råd och Rön" till enbart "Råd". Tack för det!
Pålle
 
Senast ändrad:

Peter.Aldor

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
41323
Medlemskap
2024
Kanske inte så lämpligt att använda en tidningstitel (Råd och Rön) som rubrik på en tråd.

Någon kan kanske uppfatta det som att det är organisationen Sveriges Konsumenter som yttrat sig.

Pålle

Tillägg 1/10: Ser att någon delat min uppfattning och ändrat rubriken.
Pålle
Fortfarande råd jag är ute efter med det finns minst lika mycket rön, experiment och gissningar där ute.

Du är varmt välkommen att svara på mina frågor istället.

Puss & Kram
 

Peter.Aldor

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
41323
Medlemskap
2024
Du kommer säkert att få en massa kloka svar på dina frågor. Under tiden de droppar in kan du ju ögna igenom den beskrivning jag gjorde när jag installerade lithiumbatterier Installation av lithiumbatteri.

Ett par synpunkter som direkt svar på dina funderingar.
Om du ansluter en dc/dc-laddare så skall du styra den genom en signal från D+.
Du behöver inte byta startbatteri till lithium. Det är faktiskt få lithiumbatterier som klarar av att också vara startbatteri.
Det brukar inte vara några problem att stå ansluten till 230V.
Jag har alltid min husbil ansluten till 230V när den inte används. Laddar vid behov både bodels- och startbatteri.
Om du har en smart generator så rekommenderar jag att du ansluter en dc/dc-laddare.
Jag fick rådet att använda bly/syra-läget på EBL för mina lithiumbatterier.

Nu har du något att starta med.

Kjell
Vart nattlektyr att gå igenom din långa tråd :)

Mycket matnyttigt att ta del av och förstår att man inte alla gånger vill använda sig av EBL utgången för extern laddare och där genom ansluta sig mot en DCDC laddare bl.a beroende på att internt blir det en svag länk pga minskad kvadrat om än kort väg.

En annan funderig som väcks i mig delvis kring att EBL står kvar på AGM samtidigt som i mitt fall skulle både DCDC och MPPT ställas till LifePO4, tar inte bodelsbatterierna onödig skada pga det högre volttalet i de olika laddstegen från EBL?

Fricampar man så är det ju inga konstighet då MPPT står för det dagliga jobbet, på rull så är det ju en kombination av DCDC ansluten mellan Startbatteri och EBL tillsammans med MPPT och med Bluetooth mellan Victron enheter så pratar de ändå ihop sig en del för att ge rätt laddning till bodelsbatterierna.

Hur blir det över 230V då EBL går ut med AGM inställningar som du blivit rekommenderad? det är ju nästan så att man skulle vilja ta bort inbyggda EBL laddaren och att DCDC laddaren används både när man är på rull eller står på stolpe med 230V. Eller hur ska man tänka där?

Och om man tar bort inbyggda EBL laddaren, då tappar man väl även laddningen av startbatteriet när man står på 230V? då är det ytterligare en sak att ta hänsyn till.

Mvh,
Peter
 

Bilagor

  • EBL 99 - 4.jpg
    EBL 99 - 4.jpg
    252,7 KB · Visningar: 12

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.998
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
I ditt första inlägg skrev du att du har EBL 99 och visar bilder på denna men nu visar du en bild på EBL 119. Den senare har nog lite för hög spänning, 14,7V, i AGM-läget för att passa de flesta lithiumbatterier. Mitt råd är att när du valt batteri får du ta ställning till/fråga leverantören vilket läge du skall välja.

Det går ju naturligtvis att ersätta laddaren för 230V i EBL med en ny laddare om man vill. Jag bedömde inte det som nödvändigt. Men det är många som byter till en ny.

Det finns laddare för 230V som även kan ladda startbatteriet. Om du håller dig till utrustning från Victron så har de sådana laddare.

Jag har uppfattat att du har valt utrustning från Victron. Jag tycker att det är ett klokt val att välja även övriga komponenter från samma märke då det underlättar kommunikationen och övervakning mellan/av enheterna.

En fråga som jag tycker att du skall fundera på är om du skall ha lithiumbatterier med eller utan inbyggd värme. Dels kan det påverka vilka olika inställningar du skall göra dels har det stor påverkan på hur du skall hantera batterierna under den kalla årstiden. Min uppfattning är att det blir enklare att välja batteri med inbyggd värme. Nackdelen är att det begränsar urvalet av batterier och att de är dyrare.
 

Peter.Aldor

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
41323
Medlemskap
2024
I ditt första inlägg skrev du att du har EBL 99 och visar bilder på denna men nu visar du en bild på EBL 119. Den senare har nog lite för hög spänning, 14,7V, i AGM-läget för att passa de flesta lithiumbatterier. Mitt råd är att när du valt batteri får du ta ställning till/fråga leverantören vilket läge du skall välja.

Det går ju naturligtvis att ersätta laddaren för 230V i EBL med en ny laddare om man vill. Jag bedömde inte det som nödvändigt. Men det är många som byter till en ny.

Det finns laddare för 230V som även kan ladda startbatteriet. Om du håller dig till utrustning från Victron så har de sådana laddare.

Jag har uppfattat att du har valt utrustning från Victron. Jag tycker att det är ett klokt val att välja även övriga komponenter från samma märke då det underlättar kommunikationen och övervakning mellan/av enheterna.

En fråga som jag tycker att du skall fundera på är om du skall ha lithiumbatterier med eller utan inbyggd värme. Dels kan det påverka vilka olika inställningar du skall göra dels har det stor påverkan på hur du skall hantera batterierna under den kalla årstiden. Min uppfattning är att det blir enklare att välja batteri med inbyggd värme. Nackdelen är att det begränsar urvalet av batterier och att de är dyrare.
Jag hittade manualen för EBL 119 som var en uppdatering av EBL 99 på Camping4us, det verkar ju finnas så många olika versioner av just 99an och jag har inte kollat under förarstolen exakt vilken det är jag har.

Uppdatering: Nu har jag varit grävt under förarstolen det är en EBL 99 K med Adapter AD 01 som sitter där, hittade dessutom en ganska så tunn tysk manual. Ska jaga reda på en engelsk istället och se vad den säger om de olika laddkurvorna för det saknades graf eller tabell i den jag hittade.
 

Bilagor

  • EBL 99 - 7.jpg
    EBL 99 - 7.jpg
    25,9 KB · Visningar: 3
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.378
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag använder inte laddaren i mitt ebl119, jag kör med en kombinerad dc-dc/mppt Renogy DCC50S, den laddar även startbatteriet från solpanelerna, den har inte inbyggd blåtand utan ett externt tillbehör finns med blåtand.
Laddaren i ebl119 har för hög spänning i underhållsladdning, så när Litiumbatteriet är fulladdat bör man stoppa den laddningen, för att skona bms'et.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
768
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Ifall du inte ska köra någon Inverter från förbrukningsbatteriet så torde en 100Ah LiFePo räcka och ge dig 2x energiinnehåll jmfrt. med det 95Ah blybatteri du har idag. Det är en fördel med allt från VE då du har allt samlat i VE-appen och ser laddning och förbrukning. Viktigt dock att inte ha en övertro på solcellernas förmåga att ge en massa ström. Ur min 160W panel har jag aldrig fått ut mer än 7.5A och max 55Ah under en klar dag.
Jag har inte batteriet uppvärmt kontinuerligt. Dock har jag en 230V värmematta under batteriet på vintern som jag kör igång ett dygn före avfärd. Kompletterat med en liten värmefläkt när det är riktigt kallt. I övrigt så är väl allt sagt i de tidigare trådarna.
1727765588478.png
 

Peter.Aldor

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
41323
Medlemskap
2024
Jag använder inte laddaren i mitt ebl119, jag kör med en kombinerad dc-dc/mppt Renogy DCC50S, den laddar även startbatteriet från solpanelerna, den har inte inbyggd blåtand utan ett externt tillbehör finns med blåtand.
Laddaren i ebl119 har för hög spänning i underhållsladdning, så när Litiumbatteriet är fulladdat bör man stoppa den laddningen, för att skona bms'et.
Jag var lite snabb på sökning och hittade att EBL 119 var en uppdatering av EBL 99 K som jag har.
Tur att det är bra att gräva och fråga runt innan man gör något mer.*
Då bilfirma satte in en Victron MPPT för solpanelen så blir det att jobba vidare utifrån de förutsättningarna när jag nu ska titta på ett batteribyte framöver.

Tack iaf för input
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.998
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Innan du dyker för djupt in i det stora utbudet av lithiumbatterier tycker jag att du skall fundera på följande.

Hur kommer jag att använda bilen? Vår/sommar/höst/vinter/ställplats/campingplats/fricamping
Vilka förbrukare kommer jag att använda, hur länge/ofta? Lyse/Tv/kyl/värmare/inverter/laddning ..
Hur länge på samma plats?

Nu bör du ha fått en bra uppfattning om hur många Ah du förbrukar per dygn/totalt.

Nu gäller det att ta reda på hur du kan fylla på med nya Ah.

Hur mycket kan solcellerna ge/dag mht årstid?
Hur långt kör jag normalt/dag för att få laddning genom generator/dc/dc?
Hur ofta och hur länge står jag på stolpe med 230V?

Ovanstående ”kalkyl” visar om du får förbrukning och tillförsel att gå ihop. Du får också underlag för att dimensionera batteri och laddare.

Du kan tom komma fram till att du inte behöver investera i lithiumbatterier!

I mitt fall kom jag fram till att jag förbrukade 30Ah/dygn och att jag ville kunna fricampa 5 dygn under vår-höst. Dvs jag förbrukade som högst 150Ah, vilket batterierna skulle klara att leverera. Om jag valde en dc/dc på 30A skulle jag behöva köra bilen 1 timme för varje dag som jag stått stilla. Detta verkade rimligt i mitt fall mht vårt användande av husbilen.
 

Peter.Aldor

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
41323
Medlemskap
2024
Innan du dyker för djupt in i det stora utbudet av lithiumbatterier tycker jag att du skall fundera på följande.

Hur kommer jag att använda bilen? Vår/sommar/höst/vinter/ställplats/campingplats/fricamping
Vilka förbrukare kommer jag att använda, hur länge/ofta? Lyse/Tv/kyl/värmare/inverter/laddning ..
Hur länge på samma plats?

Nu bör du ha fått en bra uppfattning om hur många Ah du förbrukar per dygn/totalt.

Nu gäller det att ta reda på hur du kan fylla på med nya Ah.

Hur mycket kan solcellerna ge/dag mht årstid?
Hur långt kör jag normalt/dag för att få laddning genom generator/dc/dc?
Hur ofta och hur länge står jag på stolpe med 230V?

Ovanstående ”kalkyl” visar om du får förbrukning och tillförsel att gå ihop. Du får också underlag för att dimensionera batteri och laddare.

Du kan tom komma fram till att du inte behöver investera i lithiumbatterier!

I mitt fall kom jag fram till att jag förbrukade 30Ah/dygn och att jag ville kunna fricampa 5 dygn under vår-höst. Dvs jag förbrukade som högst 150Ah, vilket batterierna skulle klara att leverera. Om jag valde en dc/dc på 30A skulle jag behöva köra bilen 1 timme för varje dag som jag stått stilla. Detta verkade rimligt i mitt fall mht vårt användande av husbilen.
Absolut,

Än så länge har vi bara varit ute med bilen vid tre tillfällen:
1a helt på 230V vid en och samma plats pga att vi inte viste något om vårt behov.
2a på 230V första natten, därefter rörde vi på oss 1h och stod helt på solcell den andra natten utan att se förbrukningen.
3e på Solcell i ett dygn efter att jag kompletterat upp Victron komponenterna för att få bättre visibilitet och prognos, då gjorde vi av med 20Ah.

Kvar på - Att göra listan: (sedan bör vi ha tillräckligt med "data" att gå på för att bestämma kapacitet på nytt batteri)
  • Ska få till 5G/Wifi
  • Byta Navigator/Stereo som också ska kunna drivas från bodel med (I)on / (0)off / (II)on brytare.
  • Har en TV med motoriserad parabol som inte är testad, parabolen kommer att rivas till förmån för streaming över 5G/Wifi.
  • Till våren, en 12V/230V inverter, men just nu har vi inte dykt på något som vi saknar mer än att ev kunna ladda en Bluetooth högtalare som bara har 230V adaper, behov av en batteridriven dammsugare och kanske att grabben vill ha med en spelconsole när han har tråkigt.
Uppvärmning/Varmvatten sker helt med Gasol, fläktar/pump går så klart på bodelsbatteri vid fricamping.
Kylskåp, går primärt på Gasol vid fricamping.
(har dubbla tuber med Truma Controller för automatisk växling)

Nyttjande kommer mestadels vara Vår-Sommar-Höst:
Längre perioder och längre resor under semestertid med en blandning av både fricamping och ställplats med eller utan 230V.
Övrig tid kommer bli enstaka nätter eller hela helger på en radie av 30min till 4tim resa, väder/vind och intresse får helt enkelt styra vart vi åker.

Kanske blir det något infall av vintercamping men då är det med största sannolikhet på ställplats med 230V.
 

Inpector

HBK Intresserad
Inlägg
2
Kommun
Åtvidaberg
Hej hopp på Er alla.

Ny medlem och sedan 1,5mån tillbaka 1a ggn ägare till en husbil.

Har en Bürstner Ixeo IT 728 G från 2017 med ett Varta Professional Dual Purpose AGM 95Ah.

Bad firma att installera solceller då vi vill fricampa mer än stå på ställplats med el så de monterade en NDS 165W BlackSolar panel med en Victron SmartSolar MPPT 75/15 (som kopplades direkt mot Bodelsbatteri inte genom EBL). Efteråt har jag även kompletterat med SmartShunt, Battery Sense och Battery Protect då jag är osäker på hur vårt beteende/användande drar ur batteriet.

Kommer även att byta bilens Navigator och koppla den mot bodelsbatteriet med on/off/on switch så att man slipper köra den på startbatteriet med nyckel i tändningslåset, ska även komplettera med 5G/Wifi router både för bättre täckning vid distansarbete men även för streaming av kanaler till tv och på sikt en 12V/230V inverter för enklare behov (inte tänkt att driva hårtork eller mikro)

Bilen är en Euro6'a men vad jag har förstått är den i gränslandet för eventuellt Smart Generator, ska testa det närmare vid nästa tillfälle man är ute och kör, men det lilla vi har varit ute och de korta resor vi gjort så har jag inte märkt av att Kylskåp skulle ladda ur batterierna.

Så vad är best practice att tänka på när man ska byta från AGM till LiFePO4 batteri beroende på om det är Smart Generator eller Inte?

Nu har jag en EBL 99 i min bil och kanske är sannolikheten att jag har en Smart Generator ganska låg.

Men klarar EBL 99 av att underhålla ett LiFePO4 batteri när man slår om till GEL på switchen för batterityp?

Om det skulle visa sig att där sitter en Smart Generator, vad är då bästa anslutning av en DC/DC laddare ska man ta ut anslutning till den via Block 7 (punkt 8 i bifogad skiss) och sedan ansluta utgående direkt till polerna på bodelsbatteriet?

Ska man då även styra start av DC/DC laddaren med input från startnyckel och att man vrider om tändningslåset?

Behöver också kolla vad där sitter för typ av Startbatteri så att man har samma typ även där, kan väl nästan anta att även det är av AGM typ just nu.

Och till sist, hur påverkas jag med nuvarande EBL 99'a om jag står på ställplats 230V el? har något varit ute för att man helt behövt koppla bort laddningen till bodelsbatteri via EBL pga felaktiga värden för de olika ladd stegen?

Och hur isf har det gått med underållsladdning av startbatteriet över 230V?

Många frågor för en undrande man...

Tackar på förhand för att ni försöker fylla på mitt kunskaps gap.

Mvh
Peter
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.883
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Till våren, en 12V/230V inverter, men just nu har vi inte dykt på något som vi saknar mer än att ev kunna ladda en Bluetooth högtalare som bara har 230V adaper, behov av en batteridriven dammsugare och kanske att grabben vill ha med en spelconsole när han har tråkigt.
Det er min erfaring at langt de fleste ting i en husbil kører bedst på gas eller diesel. Stort set alle elektriske prylar i en husbil kan fås i en version så de kan gå på 12V eller lades fra 12V, for eksempel en PC med dc/dc 12V til 19V.

De eneste 2 ting der ikke virker fra 12V er hustruens hårtørrer og laderen til vore el-cykler. Så derfor har vi en inverter der kan klare det.

Vi har solceller og LiFePo4 og en dc/dc mellem startbatteri og bodelsbatyeri og vi står aldrig på landstrøm
 
Toppen