• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Råd inför ev husbilsköp

F

F.d. 19442

Guest
Mitt första inlägg på detta forum:) Min fru och jag är helt noviser på detta om husbilar. Nu har vi varit och tittat på en plåtis i Vimmerby, en Fiat Hymer -93 som gått ca 14800 mil. Den verkar så vitt vi kan se vara i bra skick för sin ålder och hade blanka papper från besiktning. Ingen AC eller servostyrning men kamremsbytt, regelbundet servad, ny stereo och tv mm. Bilen ligger ute på Blocket (sök Fiat, husbil, småland. Annonsen lades ut igår). Vi får den för 110000 vid snabb affär.
Det vi undrar är om detta kan vara en lämplig "första bil" och om priset verkat rimligt.
Är som sagt helt nybörjare vad gäller husbilar så alla råd och svar tas tacksamt emot.
Med vänlig hälsning,
Erik

F

F.d. 55818

Guest
Sv: Råd inför ev husbilsköp

Hej, jag kan ingenting om plåtisar och är själv hyfsat ny med husbil. Har precis bytt från vår första beg till vår andra begagnade. Lite tips kan jag kanske komma med utifrån vårat första köp, där vi inte alls visste vad vi skulle fråga efter eller kolla :) så jag skriver det lilla vi funderat på och hoppas på att några av de mer erfarna kommer med lite tips till er.
Är den fukttestad? Låter lite jobbigt att den är utan AC. Be säljaren gå igenom alla funktioner i den så att de verkligen fungerar. När vi köpte vår så fungerade tex inte varmvattnet. Hur är det med förvaringsmöjligheterna? Man vill trots allt gärna ta med två extrastolar och ett litet bord, extrakläder m.m. Det kan vara värt att lägga till lite mer pengar och köpa en som inte gått lika mycket. Men vi tänkte precis som er, vi ville inte lägga så mycket pengar på något som vi inte visste om vi skulle gilla men vi önskade kanske i efterhand att vi skulle ha lyssnat mer på tipsen och betalat lite mer. Hur som haver och vad ni än väljer så är det en rolig och härlig "hobby/livsstil" att bege sig ut med sin egna lilla lägenhet med sig :)
Ps: det här med "vid snabb affär" får alltid mina varningsklockor att ringa lite...

Senast redigerad av en moderator:

Maja

HBK Medlem
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2025

Hej Eriosk. Håller med föregående inlägg. En del kallar plåtisar för instegsbilar pga lite mindre skala på allt i en sådan bil. Vi tycker egentligen tvärtom. Vi startade med "normalbred" husbil och bytte sedan till plåtis - vilken vi i år bytt till en ny plåtis, en Knaus Boxstar.
När jag ser på bilderna ser jag att kylskåpet sitter väldigt lågt. Det blir ofta lite jobbigt med lågt kylskåp i en plåtis eftersom bredden är begränsad så blir det ibland trångt för rumpan när smörasken skall fram ;-) Givetvis förutsätter jag att ni kollat ev rost - speciellt om den körts året runt. Men om allt fungerar får ni ju en smart "pröva-på-bil" till ett, i mina öron, rimligt pris.
Vi svarar gärna på direkta frågor om plåtisar - på forumet eller genom pm. Lycka till och välkommen i husbilsgänget!

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025

Helt övertygad om att det finns STOR prutmån. Det är mitt i säsongen och dom flesta har nog redan köpt. Kolla på blocket och sök på ett maxpris på 100000kr så finns det en hel del.
Lycka till

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025

Dpf888är en motorcykel. Be säljaren om registreringsnumret så att man kan kolla antalet ägare, ungefärlig lastvikt, om det är en importbil mm.
Ha det

Toppen