• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Råd & Erfarenheter

F

F.d. 17667

Guest
Hej,
Ni erfarna husbilsägare; om ni valde ut fem erfarenheter/råd från ert husbilsåkande,
vilka skulle dessa bli och som ni skulle vilja delge oss nya husbilsägare? Råden/erfarenheterna kan röra vad som helst som tex, husbilen, materiel, hjälpmedel, kommunikation, dator/tv, vackra ställplatser, scenic routes, ”att tänka på” etc.

Råd/erfarenheter som vi skulle ha nytta av vid vår första husbilstur såväl i Sverige, men kanske främst i Europa. Jag är i övrigt en van resenär i Europa och övriga världen, men aldrig med husbil.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Råd & Erfarenheter

Efter vår första Europaresa insåg jag att karta och Bordatlaskatalogen inte räcker till när man efter en lång dagsresa skall leta rätt på övernattningsplats.

Numera använder jag iPhone/iPad med navigering och ställplatssökning.
Mina favoritappar är iGO och Mobil Life Plus.

F

F.d. 17667

Guest

Hej, Jag googlade lite på din Mobil Life Plus och den såg ju mycket användbar ut. Jag har Ventura 7000 pro i min navigator med Bordatlas inprogrammerad med alla dess ställplatser. Vet du något om Mobil Life Plus vs Bordatlas i Venturan?

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2025

Provåk och provbo husbilen innan första riktiga resan - minst 2 gånger.
Testa alla el-funktioner som radio, tv, ev dator/padda - räcker bodelsbatteriet?
Testa olika delar som att frikampa och stå på el.
Testa att fylla och tömma alla tankar.
Kontrollera att service å underhåll är gjort på bildel och bodel tex kontroll gas mm.
Prata med andra husbilsägare å gärna de som har liknande husbil som ni har och åk runt på husbilsfirmor och fråga å fråga å fråga.
Gå med i HBK och läs på i minst några månader - gärna innan köp av HB men också senare - och även delge andra era erfarenheter.
Finns otroligt mycket mer - kommer säkert från andra. :)
Lycka till med husbilslivet - för det är underbart! :yes:

F

F.d. 52943

Guest

Framhjulsdrivna husbilar är dåliga på att ta sig fram på halt underlag. Blött gräs är halt!
Tänk också på att husbilen är tung - gräsytor där man kan köra personbil bär inte alltid 3,5 ton husbil efter ett rejält regn (egen erfarenhet från 1:a resan med vår husbil):oops:

Om ni ska fricampa eller stå på ställplatser utan ström så är en rejäl solpanel och bodelsbatterier med stor kapacitet guld värda.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Kör kortare sträckor i början och känn efter vad som behövs och fattas. Kolla fler trådar här, det finns stor erfarenhet.
Jappe har rätt, vanliga kartor är det bästa hjäpmedlet, sen kan gps vara ett bra komplement.

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Försök göra er oberoende av 230V.

Solpanel är bra och sen finns det omvandlare till den mesta utrustningen:

12V -> 19V (ex. dator)

12V -> 12V (ex. router)

12V -> 5V (ex. platta)

WillyPe

FD HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023

Köp några olika storlekar på kopplingen till vattenslangen (sk Gardenakopplingar), kanske även dubbletter, eftersom det är lätt att glömma kvar någon koppling när man har tankat vatten.

Jag har lagt in alla Bauhaus i GPS:en. De finns på internet. Där kan man hyra (mieten heter det på tyska) och byta deras röda 11-kilos propanflaskor.

För övrigt ska man alltid vara beredd på överraskningar och äventyrligheter när man är ute och åker, så man inte blir ledsen i onödan när det inträffar något negativt.

telijej

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
85
Medlemskap
2025

Hej!
Jag håller med Patrik.- dessutom- När det gäller körningen se upp med fria höjden(alkov?) samt överhänget bak. och läs alla manualer.
Jan-Evert

lars o margareta

HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024

Hej !! man får nog börja med att Övningsköra ,om man inte är van med stora bilar tidigare,backa o trixa på en stor plan använd gärna koner, sen ut i trafiken finns det massor att tänka på , min första överraskning "och ändå fd husvagnsåkare" var vindfånget höll på o blåsa av när jag kom ur skogen o vinden fick tag , och sen kom en tradare o blåste om ja trodde jag skulle fara in i den ,, men, det är av misstag och oerfarenhet man lär sig,,ta det kallt bara ,,,,och som sagts tidigare Läs på våra forum ,där finns erfarenhet i massor om allting,,bara att fråga på, Hälsningar Lasse

F

F.d. 17667

Guest

Köp några olika storlekar på kopplingen till vattenslangen (sk Gardenakopplingar), kanske även dubbletter, eftersom det är lätt att glömma kvar någon koppling när man har tankat vatten.

Jag har lagt in alla Bauhaus i GPS:en. De finns på internet. Där kan man hyra (mieten heter det på tyska) och byta deras röda 11-kilos propanflaskor.

För övrigt ska man alltid vara beredd på överraskningar och äventyrligheter när man är ute och åker, så man inte blir ledsen i onödan när det inträffar något negativt.

Hej,
Ursäkta min okunnighet.
Vattenslangen du skriver om. Man ska alltså ha med sig en slang som man kopplar in på en tappkran som då kan se olika ut? (därav ditt råd om olika storlekar på kopplingen)?
Hur lång slang är brukligt

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Köp en sats med adaptrar till olika länders gasolkopplingar så kan man hyra/köpa en tub i landet man kommer till.
Det är inte roligt när gasolen tar slut och man inte kan fylla de svenska flaskorna.
//W

Lasse N

FD HBK Medlem
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022

Jag har ca 8m vattenslang, olika gardenakopplingar samt en vattenkanna.
Med detta klarar jag mig bra. Om slangen inte räcker så får man ta till vattenkannan. Anledningen att jag har just 8m vattenslang är att det går åt när jag fyller hemma. Oftast så klarar man sig med kortare.
Lasse

F

F.d. 17667

Guest

Jag läser tacksamt alla era erfarenher. Fortsätt gärna

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Bra råd ovan , mitt bästa spara på strömmen genom att genast byta till ledlampor.

husbilar

FD HBK Medlem
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
5348
Medlemskap
2021

Vikten (lastvikten) är mycket viktig. Väg den bil som du är intresserad av, lita inte på registreringsbevis eller liknande.

WillyPe

FD HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023

Min vattenslang är 5-6 meter, det brukar räcka. Gardenakopplingen, som sitter på slangens ena ände, används för att koppla in sig på vattenuttagen som finns på ställplatserna.

Toppen