• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Råd önskas vid plåtisbyte

Conny o Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
14215
Medlemskap
2024
Det har tyvärr blivit dags att byta ut vår SMC-plåtis.
Vi har börjat med den beroendeframkallande aktiviteten golf på gamla dar, och packutrymmet för skrymmande golfutrustning är mycket begränsat i vår 540:s SMC.
Vi letar en nyare plåtis, max 6, på grund av parkeringsmöjligheter på vår uppfart.
När jag har sökt på ersättare, finner jag att vissa saker som vi lärt oss uppskatta på vår bil, saknas på eventuell ersättare.
Som högt placerat kylskåp, vattenburen golvvärme, ramfönster, gedigna snickerier mm.
Men som flera av er tidigare påpekat. I en mindre bil måste man kompromissa.

Nu till mina frågor:
1. I Westfalia 540 samt 600E är kylskåpet placerat i änden av köket, mot skjutdörren. Hur upplevs det av er som provat?
2. Den enda plåtis jag hittat som har vattenburen golvvärme är Wetfalia Columbus. Finns det fler?
3. Ramfönster finns i vissa bilar, men husvagnsfönster är vanligt förekommande. Kanske ingen "big deal"? Eller vad säger ni som haft båda varianterna?
4. I en del äldre husbilar var byggkvalitén invändigt ibland "sådär". Upplever kanske när jag gått i bilhallar nu och tittat på nyare bilar, att det verkar bättre. Men frågan är hur det låter efter ett antal mil? Jag avskyr när det börjar gnissla och gnälla. Vad är er erfarenhet av etablerade märken som Knaus, Adria, Pössl med flera?
Att La Strada och Westalia funkar, tror jag mig veta.

Tacksam för input
Conny
 
Senast ändrad:

plastpelle

HBK Medlem
Inlägg
3.677
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
948
Medlemskap
2024
Har Pössl är nöjd mycket bra utrymme under sängar men ingen vatten buren värme tror det är svårt kolla pukavik som har många bär generalagent för Pössl
 

Conny o Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
14215
Medlemskap
2024
Tack för synpunkterna så långt!
Vi är nog ganska inkörda på en plåtis. Som äventyrsbil är den perfekt på skogsvägarna i Hälsingland
Vantourer har vi sneglat på. Den kan man ju få med dieselvärme. Jag måste kolla byggkvaliteten på den.
 

Glädjen

HBK Medlem
Inlägg
273
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
397
Medlemskap
2025
Vi bytte till en plåtis i våras en byrstner 640 och åkt 550 mil hittils och är mycket nöjda med den hade Kabe 750 innan men den var stor när vi åker på mindre vägar och frikampar i skogen
Det har tyvärr blivit dags att byta ut vår SMC-plåtis.
Vi har börjat med den beroendeframkallande aktiviteten golf på gamla dar, och packutrymmet för skrymmande golfutrustning är mycket begränsat i vår 540:s SMC.
Vi letar en nyare plåtis, max 6, på grund av parkeringsmöjligheter på vår uppfart.
När jag har sökt på ersättare, finner jag att vissa saker som vi lärt oss uppskatta på vår bil, saknas på eventuell ersättare.
Som högt placerat kylskåp, vattenburen golvvärme, ramfönster, gedigna snickerier mm.
Men som flera av er tidigare påpekat. I en mindre bil måste man kompromissa.

Nu till mina frågor:
1. I Westfalia 540 samt 600E är kylskåpet placerat i änden av köket, mot skjutdörren. Hur upplevs det av er som provat?
2. Den enda plåtis jag hittat som har vattenburen golvvärme är Wetfalia Columbus. Finns det fler?
3. Ramfönster finns i vissa bilar, men husvagnsfönster är vanligt förekommande. Kanske ingen "big deal"? Eller vad säger ni som haft båda varianterna?
4. I en del äldre husbilar var byggkvalitén invändigt ibland "sådär". Upplever kanske när jag gått i bilhallar nu och tittat på nyare bilar, att det verkar bättre. Men frågan är hur det låter efter ett antal mil? Jag avskyr när det börjar gnissla och gnälla. Vad är er erfarenhet av etablerade märken som Knaus, Adria, Pössl med flera?
Att La Strada och Westalia funkar, tror jag mig veta.

Tacksam för input
Conny
Vi gick från att åka 9 m husbil och letade länge efter en plåtis som skulle passa. Vi föll för den nya Rapido V62 som har en lösning som en större bil med vinkelkök stort kylskåp 135 l. Många som tittar in säger wow, hur har de lyckats med detta. Vi har inte saknat vår Niesmann ett dugg. Kolla gärna, lycka till.
 

Conny o Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
14215
Medlemskap
2024
Tack för tipset om Rapido V62. Ser väldigt luftigt och trevligt ut på bilderna. 640 cm är för långt på vår asfalterade yta, men kanske om jag armerar en del av gräsmattan. Vi har väl lite fastnat för dieselvärme, men är inte helt fastlåsta.
Ingen som har kylskåp på änden av köket som Westfalia?
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Precis backa in så är det ingen skillnad?
Dessutom alltid redo för avfärd!
Eftersom ni pratade om golf på ”gamla dar”...
Vår plåtis 636 lång (Adria) har ett skåp under och kylen ovanför detta dvs rymlig kyl i rätt höjd och givetvis långbäddar. Nu finns det några 600 med långbäddar, men dom jag har sett har då ett kylskåp på golvet eftersom sängen går över kylen pga den begränsade längden. Vad jag försöker säga är att lång plåtis dvs 640, så går det att få långbäddar och en kyl där man slipper krypa på golvet! På köpet får ni bra lastutrymme.
 

Conny o Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
14215
Medlemskap
2024
Tack för värdefull input!
Ja, 6 metersbil och långbäddar innebär nackdelar som lågt placerat kylskåp och trång sittgrupp.
Kan nog tänka oss tvärbädd. Är relativt viga trots mogen ålder. Tackar yogan för det.
Kollar nu på tvärbädd med hög kvalité
Asfaltsytan som är parkering slutar mot en garagevägg, så det hjälper inte att hjulbasen är identisk för 640 bilar.
Kan dock ta en annan del av tomten i anspråk. Antingen ta bort gräsmatta och anlägga plattor/grus eller armerat gräs. Då kan det bli en 640 med långbäddar
Får suga på den karamellen i vinter.
Vi ska nu börja med att sälja äventyrsbilen från SMC. Borde finnas någon därute som är intresserad av ett sådant kvalitétsbygge, även om den är några år.
Försöker nu värdera om prisskillnaden på ca 100-150k mellan så kallade premiummärken som La Strada, Malibu, och Westfalia gentemot storsäljare som Pössl, Adria, Globecar, Knaus Box Star mfl. Detta finns det förstås inget svar på. Utan det det är upp till var och en att värdera.
En detalj som vi prioriterar är kvalitén på bäddarna.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Tack för värdefull input!
Ja, 6 metersbil och långbäddar innebär nackdelar som lågt placerat kylskåp och trång sittgrupp.
Kan nog tänka oss tvärbädd. Är relativt viga trots mogen ålder. Tackar yogan för det.
Kollar nu på tvärbädd med hög kvalité
Asfaltsytan som är parkering slutar mot en garagevägg, så det hjälper inte att hjulbasen är identisk för 640 bilar.
Kan dock ta en annan del av tomten i anspråk. Antingen ta bort gräsmatta och anlägga plattor/grus eller armerat gräs. Då kan det bli en 640 med långbäddar
Får suga på den karamellen i vinter.
Vi ska nu börja med att sälja äventyrsbilen från SMC. Borde finnas någon därute som är intresserad av ett sådant kvalitétsbygge, även om den är några år.
Försöker nu värdera om prisskillnaden på ca 100-150k mellan så kallade premiummärken som La Strada, Malibu, och Westfalia gentemot storsäljare som Pössl, Adria, Globecar, Knaus Box Star mfl. Detta finns det förstås inget svar på. Utan det det är upp till var och en att värdera.
En detalj som vi prioriterar är kvalitén på bäddarna.

är inne på vår 3 Adria alla har haft resor madrass väldigt sköna.
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Allt är ju en kompromiss och beroende på vad ni prioriterar.

Vi ville ha en plåtis max 6 meter. Smidig att parkera.
Ljust trä inuti. Känns större än en mörk.
Högt placerad kyl (ingen lågt placerad minibar).
Garderob för kläder mm.
Tvärbädd ok, bara mysigt :)
Överskåp runt om där bak (vissa har inga överskåp över bakdörrarna)

Det blev till slut en Burstner City Car 600.

Vi kompletterade med solceller 150W, extra bodelsbatteri 95Ah, cykelställ, markis, backkamera, larm, Truma Duo Crash sensor och gasolfilter, underredsbehandling och dubbade vinterdäck.
Vi kör året runt. Och vi har satt in fläkt 12V i takluckan bak över sängen. Kanon! Vi fricampar mycket, bl.a. i p-rutor på helgbesök i nya städer eller i naturen vid en sjö.
Har kört 3400 mil med den sedan 2018.
 
Toppen