• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Råå. Vad händer i naturreservatet Örby ängar?

Helene & Micke

HBK Medlem
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
4993
Medlemskap
2025
Sv: Råå. Vad händer i naturreservatet Örby ängar?

Hej.
Ja, det har hänt en hel del. Vi var där för några veckor sedan. Inte lika trevligt längre.
Planerna är att det ska bli båtuppställningsplats på parkeringen. Sådan plats som för närvarande finns på andra sidan villan. På denna asfalterade plats där båtarna står idag kommer enligt planen en båthall byggas. Har stått om det i Helsingborgs dagblad.

Mvh Helene och Micke

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2026

Så ni menar att man godkänt en båtuppatällningsplats med båtar och båtvaggor som kan ha gamla giftfärger i ett naturreservat där man på informationstavlan skriver om det unika djurlivet med bland annat salamandrar.
Vad förvånad jag blir!
När man ser oss med husbilar som en miljörisk bara vi visar oss.
Och vad jag kan utläsa av tavlan ligger parkeringen innanför reservatsgränsen.
Och vattnet i nedankanten har förbindelse med övriga våtmarker i reservatet.

DSC_1289.JPG

Hälsn. Krister.

Senast ändrad:

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2026

Det är kanske långsökt men vad är skillnaden eller likheten mellan det som sker på Öland och det som sker på Råå.
Som jag har förstått det får man inte upplåta parkering av husbilar i vissa hamnar på Öland då det inkräktar på strandskyddet.
På Råå planerar man att bygga en stor hall för förvaring på en befintlig asfalterad båtuppställningsplats och sedan förlägga en ny båtuppställningsplats på en pb-parkering i ett reservat och båda anläggningarna i närhet av stranden.
Och detta utan att inkräkta på strandskyddet.?
Gäller inte samma strandskydd här?
Eller det är jag som tänker fel?
Och kanske någon som i så fall kan förklara skillnaderna.

Hälsn. Krister

UffeO

HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5239
Medlemskap
2025

Som vanligt, pengar styr

Toppen