Man behöver vara plusmedlem för att kunna läsa artikeln
”Den nya fordonskatten slår inte bara mot nya personbilar.
Köpare av den mest populära husbilen Fiat Adria får till exempel räkna med en saftig skattenota på 23 658 kronor under tre år.
Nu hävdar branschen att skattehöjningen riskerar bli ett fiskalt jättefiasko om kunderna istället väljer att köpa en nästan ny husbil utomlands istället.
– Då blir det Ebberöds bank för staten, säger Lars Erik Paulsson på Husvagnsbranschens riksförbund.
Scenariot bygger på att försäljningen av nya husbilar till stor del ersätts av privatimport från exempelvis Tyskland.
– Säg att hälften av försäljningen av nya husbilar, 6 400 bilar 2017, ersätts av privatimport. Hittar du en ett år gammal bil i Tyskland och importerar den själv drabbas du ju inte den av den höga skatten.
Tänkt att styra mot miljövänligare alternativ
– Räknat på ett genomsnittspris för en husbil på 750 000 kronor förlorar staten då momsintäkter på en halv miljard kronor. Ställ det mot de 25 miljoner kronor som den förhöjda skatten inbringar, säger Lars Erik Paulsson.
Att den nya skatten är tänkt att styra över mot mer miljövänliga fordon, köper Lars Erik Paulsson inte heller.
– De importerade bilarna har kanske inte lika bra avgasrening som 2018 års modeller, inte heller lika hög trafiksäkerhet.
Den nya fordonskatten träder i kraft 1 juli i år. Befintliga bilar påverkas inte utan enbart 2018 års modeller som ställs på efter den 1 juli 2018.
För vanliga personbilar bygger skattens storlek på ett bonus malus system baserat på bilarnas utsläpp av koldioxid. Det innebär att bilar som släpper CO2 över en viss gräns får en högre skatt medan bilar med lägre utsläpp får oförändrad eller lägre skatt och när det gäller renodlade elbilar rent av subventioneras.
För husbilar, ambulanser och begravningsbilar finns inga krav på att deklarera koldioxidutsläpp. Istället finns en formel med ett beräknat CO2-utsläpp efter skälig grund.
Parametrarna som styr är motorns effekt, fordonets totalvikt och motorns effekt i kilowatt. Tyngre fordon beskattas som 3 500 kilo även om de väger mer.
Strafftillägg för fyrhjulsdrift
Sen tillkommer strafftillägg om bilen är fyrhjulsdriven och/eller om bilen har en konventionell automatlåda (robotlåda räknas som manuell låda).
Aftonbladet kan redovisa vad den nya skatten landar på för tio representativa husbilsmodeller. Urvalet har styrts av att modellerna fortfarande säljs som 2018 års modell och att det finns fullständiga och korrekta uppgifter i bilregistret.
I praktiken blir husbilarnas fordonskatt som framgår av vår tabell kraftigt förhöjd. För våra exempel handlar det om 7 680 – 8 637 kronor om året på. Under tre år får köparna av en ny husbil en fördyring på
23 040 – 25 911 kronor.
Efter tre år sjunker skatten tillbaka till den normala nivån.
Mer jobb för transportstyrelsen
Som synes hamnar den nya skatten i praktiken på några få totalsummor. Anledningen är att 85 procent av alla nya husbilar som säljs är byggda på Fiat Ducato Multijet – med motorer på 130 hk (96 kW), 150 hk (110 kW) eller 180 hk (130kW).
– Med tanke på att en ny husbil kostar från 750 000 kronor till långt över en miljon är det väl ingen chockhöjning. Det är hur regeringen tänkt och effekterna av höjningen vi ifrågasätter, säger Lars Erik Paulsson som även varnar för ett ändrat beteende hos dem som ändå väljer att köpa en ny husbil i Sverige.
– Fler kommer att ställa av sin husbil när man inte använder den. Det minskar ju de där intjänade 25 miljonerna. Men det blir väldigt mycket mer arbete för transportstyrelsen och försäkringsbolagen med detta av- och påställande.
När det gäller koldioxidutsläppen pågår ett skifte av mätmetoder, från dagens körcykel, NEDC, till den betydligt mer realistiska WLTP.
Ny körcykel påverkar
Det är oklart hur den kommer att slå mot personbilar klass 2 och husbilar. Skulle husbilar som idag inte delvis ”komma undan” utan inkluderas i det systemet skulle den årliga husbilsskatten landa på runt 20 000 kronor och uppåt.
I ett PM från regeringen om den nya fordonsskatten finns det också en brasklapp med anledning av den nya körcykel som väntas få fullt genomslag 2020. Man skriver:
”Den 1 januari 2020 sker en övergång till WLTP. Då finns möjlighet att justera nivåerna så att minst samma miljöstyrning upprätthålls.”
På Finansdepartementet tror man inte att den förhöjda husbilsskatten kommer att få så stora effekter.
– Man måste ställa inköpsvärdet för en ny husbil mot den förhöjda skatten. Den kanske ligger på en procent av försäljningsvärdet. Så bedömningen är att höjningen inte kommer att få några stora konsekvenser, säger Leif Jakobsson, statssekreterare hos finansminister Magdalena Andersson, till Aftonbladet.
Han betonar att det råder en del missförstånd om vad som gäller privatimporterade husbilar.
– Efter 1 juli kommer även importerade bilar att omfattas av den nya skatten. Har en husbil varit ett år i Tyskland får man betala för det andra och tredje året i Sverige.
Om många, som husbilsbranschen varnar för, importerar en äldre bil som registrerats före 1 juli?
– Då kvittar det om du köpt den i Sverige eller Tyskland.
Men utbudet är så mycket större i Tyskland och om den svenska marknaden för nya husbilar skulle falla efter 1 juli – kommer det inte att påverka statens momsintäkter?
– Det står tydligt i propositionen att allt ska följas upp, mest beroende på den nya körcykel som träder i kraft 2020. Men analysarbetet kommer att sättas igång med detsamma. Den här diskussionen har ju även funnits runt lätta lastbilar.
Leif Jakobsson tror att utvecklingen kommer att gå snabbt mot modernare och snålare husbilar.
– Ofta har det suttit en generation äldre motorer i den typen av fordon. Redan nu tycker man sig se än snabb utveckling mot drivlinor med betydligt lägre utsläppsvärden för de mindre husbilarna och transportbilarna.
Så du tror inte att detta kommer att leda till fler äldre och smutsigare husbilar på våra vägar och att ägarna oftare ställer av sina fordon.
– Köper man en mer en tre år gammal husbil kommer ju utsläppen att öka. Men jag tror att husbilsägarna är ganska medvetna om att utsläppen måste ner. När det gäller en ökad avställning har vi bedömt att det inte kommer att betyda så mycket. Det här är ingen omställning riktad mot just husbilarna, men vi har haft med dem i beräkningarna från dag ett.”
........undrar om jag nu gjort något kriminellt som hjälpt mina klubbkompisar läsa något som bara var tänkt för oss priviligierade Plusmedlemmar? S
TommyD