• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rättighet häva köp av privatperson vid fukt?

Nike

FD HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
20601
Medlemskap
2022
Hur fungerar det när man köpt av en privatperson?
Har man fortfarande några rättigheter vad gäller att häva köp då det visar sig att säljaren inte varit ärlig angående husbilens skick?
Tack för svar

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Rättighet häva köp av privatperson vid fukt?

Det är nog en bevisfråga som kan vara svår. Ska i så fall stå i köpeavtalet att du har möjlighet att häva vid ev fukt.

Även köparen har ett visst ansvar att kontrollera varan före köp. Har du konstaterat vilken omfattning fukten är?

F

F.d. 30629

Guest

Är ganska säker på att jag läst nånstans att om säljaren medvetet dolt fel så kan man få det hävt men bevisbördan ligger på dig.

Men i det stora hela då har du undersökningsplikt och det är väldigt svårt att få ett köp hävt.

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

I praktiken blir det nog ändå så att du kommer att få bita ihop och ta smällen. Förutsatt förstås att säljaren inte är helt ovillig att köpa tillbaka bilen eller betala tillbaka en del av köpesumman.

Om hon vägrar och du verkligen har någon form av riktiga bevis på att säljaren inte har varit ärlig så blir det ändå en civilrättslig process som du själv måste dra igång. Vinner du den skall du sen även själv kräva tillbaka pengarna du betalat för bilen och förlorar du så får du även stå för advokatkostnaderna.
Skall det vara värt att gå hela den vägen skall det nog vara till att det finns en tydlig klausul liknande det Ralph skrev.

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Vad jag gissar var det en Pilot från 1989. Om det inte är någon firma som sålt är det nog svårt att få rätt.

Ju äldre ett köp är, ju mer måste man inse att allt inte är i nyskick. Hoppas du fick ett bra pris och att fuktskadorna inte är så omfattande.

Nike

FD HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
20601
Medlemskap
2022

Tack för era svar!
Återstår att se hur omfattande fuktskadorna är, håller tummarna!

stavgård

HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
14919
Medlemskap
2026

Lycka till det är inte kul

F

F.d. 29954

Guest

Vilken trist situation.

Jag har lite svårt att tro på storyn att det finns gamla sjuka tanter som säljer husbilar liggandes i sjukbädden. Här är moment 1 att kolla vem och hur länge har säljaren ägt bilen. Hoppar man över denna undersökningsplikt så blir det nog svårt att övertyga rätten att man har fullföljt sina skyldigheter. Det enda du kan klara dig med är om det står i kontraktet att bilen är i gott skick, eller att hon på ett annat bevisat sätt har försäkrat dig om att det finns ingen fukt i bilen. ( jag hoppas att det inte finns någon så korkad försäljare)

I äldre bilar, i detta fall 26 år gammal, finns alltid fukt, eller kommer att finnas efter första regnvädret. Finns ingen så gammal konstruktion där originaltätningen håller efter så långtid. Du har inte berättat om det finns skador orsakade av fukten. Eller är problemet bara fukten, vilket gör dig rädd för mögel.

Jag skulle också vilja varna dig för processglada experter. De är många. De skriver lättvindligt ut intyg och agerar expertvittne i rätten, men allt sker på förlorarens bekostnad. Dessa experter är ofta 100% säkra att du har rätt och vinner processen, liksom advokaten du anlitar. Det hela börjar oskyldigt och rättskyddet i din försäkring gäller, men om du vinner i TR, så har ofta förloraren ingen annan val än att överglaga till HR, och det är först där den rättsliga resan tar slut. Någon av er sitter med en slutnota på 500.000kr som skall betalas, annars ryker huset. Vad experterna än säger, så finns det inga garantier hur TR tolkar saken. Vad gäller HR så brukar de fastställa TR domen i de allra flesta fall. Så tänk efter före, är det bättre att satsa pengarna på bilen, eller på experter?

Toppen