Sv: Rättighet häva köp av privatperson vid fukt?
Vilken trist situation.
Jag har lite svårt att tro på storyn att det finns gamla sjuka tanter som säljer husbilar liggandes i sjukbädden. Här är moment 1 att kolla vem och hur länge har säljaren ägt bilen. Hoppar man över denna undersökningsplikt så blir det nog svårt att övertyga rätten att man har fullföljt sina skyldigheter. Det enda du kan klara dig med är om det står i kontraktet att bilen är i gott skick, eller att hon på ett annat bevisat sätt har försäkrat dig om att det finns ingen fukt i bilen. ( jag hoppas att det inte finns någon så korkad försäljare)
I äldre bilar, i detta fall 26 år gammal, finns alltid fukt, eller kommer att finnas efter första regnvädret. Finns ingen så gammal konstruktion där originaltätningen håller efter så långtid. Du har inte berättat om det finns skador orsakade av fukten. Eller är problemet bara fukten, vilket gör dig rädd för mögel.
Jag skulle också vilja varna dig för processglada experter. De är många. De skriver lättvindligt ut intyg och agerar expertvittne i rätten, men allt sker på förlorarens bekostnad. Dessa experter är ofta 100% säkra att du har rätt och vinner processen, liksom advokaten du anlitar. Det hela börjar oskyldigt och rättskyddet i din försäkring gäller, men om du vinner i TR, så har ofta förloraren ingen annan val än att överglaga till HR, och det är först där den rättsliga resan tar slut. Någon av er sitter med en slutnota på 500.000kr som skall betalas, annars ryker huset. Vad experterna än säger, så finns det inga garantier hur TR tolkar saken. Vad gäller HR så brukar de fastställa TR domen i de allra flesta fall. Så tänk efter före, är det bättre att satsa pengarna på bilen, eller på experter?