• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Rätt däcktryck?

F

F.d. 58704

Guest
Vi är nya ägare till en Burstner Nexxo T728 2010 och har kommit i bryderi över vilket däcktryck som är det rätta.
På vår bil sitter däck av fabrikat: Continental VancoCamper 215/70 R15 CP.
På dörrstolpen sitter en dekal där det står att det ska vara 5,0 bars fram och 5,5 bars bak. I Burstnerhandboken står det : Alle typen 215/70 R15 C 4,1 fram och 4,5 bak. Där står det även Alle typen mit Bereifung "michelin Camping" 5,0 fram och 5,5 bak. Vi är tacksamma om någon kan ge oss ett svar på vad som ska gälla för oss.

Hälsningar Lasse och Anne

F

F.d. 55464

Guest
Sv: Rätt däcktryck?

Väldigt intressant fråga !
Vi har samma bryderier.
Vi kör på ca 10% lägre tryck än det rekommenderade.
Det blir litet väl stötigt annars.
:)

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 50195

Guest

Vi är nya ägare till en Burstner Nexxo T728 2010 och har kommit i bryderi över vilket däcktryck som är det rätta.
På vår bil sitter däck av fabrikat: Continental VancoCamper 215/70 R15 CP.
På dörrstolpen sitter en dekal där det står att det ska vara 5,0 bars fram och 5,5 bars bak. I Burstnerhandboken står det : Alle typen 215/70 R15 C 4,1 fram och 4,5 bak. Där står det även Alle typen mit Bereifung "michelin Camping" 5,0 fram och 5,5 bak. Vi är tacksamma om någon kan ge oss ett svar på vad som ska gälla för oss.

Hälsningar Lasse och Anne

Om jag inte har helt fel så ska "C" däck ha det lägre trycket i ert fall 4,1 o 4,5 bar
men med "CP" däck som klarar högre tryck 5 resp 5,5.

mvh Jerry

F

F.d. 55451

Guest

Om jag inte har helt fel så ska "C" däck ha det lägre trycket i ert fall 4,1 o 4,5 bar

mvh Jerry

Det er rigtigt at Michelin camping dæk anvender et højt tryk omtrent 64 psi ( har ingen tabell i nærheten )
Michelin camping har en speciel karkasse for husbiler som altid kører med høj vægt og lille variation i vægten.
Hvis karkassen er for "slasket" kan dække ødelægges - eksplodre eller blive løse på felgen.
Dækkene er mindre i diameter og kan spedometeret ikke justeres skal man tillægge spedometeret omtrent 8% for den rette hastighed.
Nogle nyere Ford Transit kan justeres ved gearkassen for denne differens.
- lige hvad jeg kan huske i en håndevending.

F

F.d. 10602

Guest

Min Dethleffs Esprit RT skall ha 5/ 5,5 enligt samtaL TILL mICHELLIN sVERIGE

hÄLSN lg

F

F.d. 55451

Guest

Bar >< PSI converter
PSI TO BAR CONVERTER

Jeg har før hen brugt dek med låg tryck - omtrent 50 psi med almindelige varevogns dekk, som husbilen vaf leveret med - men det fungerer inte bra.
Derfor som beskreven ovenfor.

Tor H

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025

mvh Jerry
Dette er et helt korrekt svar. Maks lufttrykk i C dekkene er 70psi og campindekkene 80psi. Det er også kun ved maks dekktrykk dekket tåler maks belasningen det er laget for. Reduseres dekktrykket redusereres også lasteevnen på dekket, derfor kan vel ikke produsenten skrive noe annet?

Forøvrig har jeg selv aldri kjørt med maks trykk i dekkene fordi bilen blir stivere, rister og er mer ukomfortabel og kjøre. Så jeg reduserer trykket slik at bilen blir bedre og kjøre uten at dekkslitasjen blir unormal. Vi kjører jo alle med forskjellige biler og forskjellig last så hva som er "riktig" for meg trenger jo ikke være riktig for andre.

Kjører man med maks dekktrykk kan en også få unormal dekkslitasje , så det er like viktig og følge med på dekslitasjen da også og evt . redusere trykket litt.

F

F.d. 29925

Guest

För egen del har jag gått ner till 4Kg i framdäcken och på körningen märs ingenting, men framkomligheten på mjukare underlag och vått gräs har förbättrets betydligt. Vad det gäller slitaget så har jag inga indikationer ännu efter c:a 150 mil.

Toppen