• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Rätt att reklamera under 3 år

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Blev påmind av ett TV-program att reklamationsrätten omfattar hela 3 år. Det har inget med garanti att göra och det gäller även begagnade bilar.

Med bilar menar jag husbilar. Har dock för mig att de flesta begagnade bilar säljs "i befintligt skick".

Det intressanta är dock fabriksnya husbilar som, om man skall döma av alla berättelser om "barnsjukdomar", borde betyda att de flesta skall tillbringa många timmar varje år hos leverantören för reparationer.

Jag tolkar reklamationsrätten så att den gäller felaktigheter som upptäcks och som inte beror på slitage eller felaktig handhavande. Husbilen har ju både husets och bilens känsliga utrustning och jag tror att det måste höra till undantagen om en ny husbil är helt felfri under tre år. OBS felkonstruktioner etc som ingick i köpet.

Misstänker att många, liksom jag, inte har tagit till oss begreppet "reklamation" utan tänker hela tiden på "garanti" som är en av leverantören frivilligt utsatt tid.

Om en leverantör inte reparerar eller erbjuder ny vara under reklamationstiden skall man vända sig till ARN. (verkar vara en lite tandlös institution).

:cool:

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025
Sv: Rätt att reklamera under 3 år

Kruxet är nog att tillämpa det på fel i all den tekniska utrustning som kanske går sönder eller strular under dessa 3 år.
Rena konstruktions och monteringsrelaterade fel i bodelen är dock rimligen lättare att "bevisa" att det är ursprungsfel.

Saxat från konsument Europa under reklamationsrätt:
"– Under de första sex månaderna efter försäljningen är det näringsidkaren som måste bevisa att felet inte fanns redan från början (så kallad omvänd bevisbörda).
Därefter är det konsumenten som måste bevisa att felet fanns från början (så kallat ursprungsfel). "

Toppen