• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rädda sulfaterat batteri

Börje A

HBK Medlem
Inlägg
113
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
25532
Medlemskap
2024
Hej!

Snubblade på den här apparaten när jag satt och slösurfade, "Dometic Battery Refresch". Nu undrar jag, har någon provat eller vet något om den. Det låter ju väldigt bra att för 895:- kunna mångdubbla livslängden på ett batteri som kostar många tusen.


Börje A.
 

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
385
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Jag har provat en liknande som var amerikansk.
Testade på vanligt kapslat batteri 80 Ah och på Biltema 70Ah AGM. Upplevde ingen förbättring alls.
Däremot tyckte jag att den drog en del ström. Inte så mycket men om bilen stod några dagar så hade spänningen sjunkit mer än när den inte var inkopplad.

Däremot vet jag just inget om den du länkade till. Kanske den fungerar bättre än min.
 

Per o Anne

HBK Medlem
Inlägg
385
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
21284
Medlemskap
2024
Hej!

Snubblade på den här apparaten när jag satt och slösurfade, "Dometic Battery Refresch". Nu undrar jag, har någon provat eller vet något om den. Det låter ju väldigt bra att för 895:- kunna mångdubbla livslängden på ett batteri som kostar många tusen.


Börje A.
Hittade den här 512:-
Amazon.se : DOMETIC PerfectBattery BR 12 Battery Refresher, 12 V
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har provat en liknande som var amerikansk.
Testade på vanligt kapslat batteri 80 Ah och på Biltema 70Ah AGM. Upplevde ingen förbättring alls.
Däremot tyckte jag att den drog en del ström. Inte så mycket men om bilen stod några dagar så hade spänningen sjunkit mer än när den inte var inkopplad.

Däremot vet jag just inget om den du länkade till. Kanske den fungerar bättre än min.

Att köra rekonditioneringsläge med laddare på AGM och GEL skadar eller i värsta fall förstör dessa batterityper!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det finnes mange slike, det de gjør er å produsere en spenningspuls tilbake til batteriet - på samme måte som recond på enkelte ladere. Fungerer brukbart på åpne bly-syre, veldig tvilsomt på AGM og direkte skadelig på GEL. Det som skjer er at sulfatet sprenges av pulsene og synker til bunns i syren, men i GEL kan den ikke synke og det samme gjelder enkelte AGM. En kan på åpne måle syrevekten og se at den ikke kommer opp til normalt nivå selv om batteriet blir fulladet, noe av svovelet i syren er bundet i sulfatet som ligger på bunnen av karet.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
har man ett mycket dåligt batteri (vanligt öppet) så kan man ladda ur det helt och sedan köra ström baklänges med en 12v trafo eller omodern laddare. sedan laddar man ur och laddar på vanligt vis. efter 2-3 upprepningar funkar batteriet ett tag till.
 
F

F.d. 22252

Guest
Enda sättet med öppet blysyrabatteri är ju att hälla i ny syra sen man sköljt rent, tror de flesta hellre öppnar plånboken och köper nytt alla som stått med urladdat batteri i svårt läge gör nog så av erfarenhet.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Från Dometic's reklam " Du monterar den enkelt till batteriets minus- och pluspol och sedan mångfaldigar den batteriets livslängd genom att reducera sulfateringen som är det som skadar batterier"

Ifall det vore så här enkelt att "mångfaldiga batteriers livslängd" så skulle de kunna sluta tillverka batterier nu, jag menar att reklamen är en ren bluff.
Ladda helst aldrig ur mer än 50% av angiven effekt från ett vanligt vått blybatteri, samt håll det fulladdat så ofta det går, så kan man få ut angivna cykler ur det.
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Hej!

Snubblade på den här apparaten när jag satt och slösurfade, "Dometic Battery Refresch". Nu undrar jag, har någon provat eller vet något om den. Det låter ju väldigt bra att för 895:- kunna mångdubbla livslängden på ett batteri som kostar många tusen.


Börje A.
Intressant tanke men faktum är väl att till exempel CTEK laddare skött detta också sedan decennier tillbaka, förutom att just ladda batterierna.
Den enklaste laddaren CTEK MXS 5.0 har automatiskt program för avsulfatering så frågan är varför man skulle ha en specifik enhet för just det...
 

casa diva

HBK Medlem
Inlägg
105
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
5165
Medlemskap
2024
Har haft Dometics battery refresher i många år i min segelbåt med stora öppna bly-syra batterier (3x200Ah). Har själv sett hur vita sulfatiseringsbeläggningar försvinner från cellerna på något dygn. Men som Knut säger ovan fungerar det bara på just öppna batterier. Bör nog inte heller vara inkopplade permanent. Pulserna kan störa annan elektronik i systemet och kanske åstadkomma felkoder. Har indikation på att detta har inträffat i min husbil med öppet startbatteri. Har även provat någon amerikansk variant som drog mer ström men som inte verkade gör jobbet snabbare eller bättre. Men som sagt i båten fungerade det bra och batterierna fanns kvar i drift efter 10 år utan märkbar kapacitetsförändring.
Claes
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Ett enkelt svar är väl att det finns andra laddarfabrikat än CTEK (även om man ibland tror att så inte är fallet, när man läser "lovsångerna" på detta forum), som inte har denna funktion inbyggd.

Pålle
Fast CTEK D250S Dual är bra för den sköter också laddningen från solpanelerna om man har sådana
 
F

F.d. 22252

Guest
Ja det finns många sätt att fixa och dona och i en del fall kan man skjuta upp nyköpet ett tag, men man kommer inte känna sig säker på att man kommer iväg efter en köldknäpp, så är man inte extrem fattig så är det bättre med ett nyköp och helst då ett bra fabrikat som tål den svenska vintern.
Kommer ihåg en knapp på bildrörstestaren där man kunde regenerera bildröret genom att skicka in högspänning ofta gick det att få liv i tv men ingen visste hur länge och inte alla varför. Kommer ihåg att jag åkte på jobb hos en kund och sa direkt att bildröret är slut det vara bara det att en annan på verkstaden hade fixat med bildröret och sen hade man sålt den beg. vilket jag inte visste men tyckte inte jag gjort något fel bara mitt jobb och att ljuga å andras vägnar har aldrig ingått i mitt jobb.
Man får nog ofta räkna med att köpa nytt batteri om man byter bil, om det var nybytt när man bytte in bilen kan det mycket väl bli skiftat till något annat innan det lämnar firman. Egentligen skulle man nog propsa på en batteritest när man köper begagnat, finns ju bra instrument som det mekonomen hjälpte mej med just nu är bilen på verkstad för generatorbyte. Det var inte batteriet som jag trodde ett tag. Passar på att få lamporna bytta inför vintern de sitter så illa till. Inför den svenska vintern gäller det att vara beredd på allt. Nya däck nytt batteri nya tändstift nya lampor bra generator torkare kylareglykol och vinterspolarvätska. Det är ju i början på vintern som det brukar vara som värst. alla fel dyker upp.
 
Toppen