• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Räcker mina 250Ah kopplingsplintar?

Jari.T

HBK Medlem
Inlägg
125
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2024
Ska byta ut mina blysyrabatterier till 2 st 160Ah LiFePO4 och funderar på om jag även måste byta ut kopplingsplintarna som idag är på 250Ah.
Kablarna mellan batterierna och plintarna är 35 mm² och ca 50cm långa.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Ska byta ut mina blysyrabatterier till 2 st 160Ah LiFePO4 och funderar på om jag även måste byta ut kopplingsplintarna som idag är på 250Ah.
Kablarna mellan batterierna och plintarna är 35 mm² och ca 50cm långa.
Kopplingsplint som klara 250A räcker, om du inte tänker koppla en väldigt stor inverter på dom.
 

HVAC

HBK Intresserad
Inlägg
168
Kommun
Båstad
Kablar på 35 kvadratmillimeter med 230 A låter som att man får anta rätt mycket om förläggningen som är åt det positiva hållet, typ helt fritt och fläktpåblåst. Förlagt i isolerad vägg behövs väl upp mot 140 kvadratmillimeter. Och bara för att kanske slippa den diskussionen igen, spänningen i nätet, 400 V eller 12 V, har ingen betydelse för hur varm en kabel blir om den genomflyts av en viss ström. Elbasens tabells bästa förläggning, två ledare ihop fritt i luft, skulle ge en area på 70 kvadratmillimeter. För 150 A funkar 35 kvadratmillimeter i den förläggningen. Men då får det inte hamna kläder eller liknande runt kablarna. Sedan bör man räkna på spänningsfallet men jag gissar att det klarar sig bra med så korta kablar. Kortslutningsström är säkert inget problem heller.
 

Jari.T

HBK Medlem
Inlägg
125
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2024
Kablar på 35 kvadratmillimeter med 230 A låter som att man får anta rätt mycket om förläggningen som är åt det positiva hållet, typ helt fritt och fläktpåblåst. Förlagt i isolerad vägg behövs väl upp mot 140 kvadratmillimeter. Och bara för att kanske slippa den diskussionen igen, spänningen i nätet, 400 V eller 12 V, har ingen betydelse för hur varm en kabel blir om den genomflyts av en viss ström. Elbasens tabells bästa förläggning, två ledare ihop fritt i luft, skulle ge en area på 70 kvadratmillimeter. För 150 A funkar 35 kvadratmillimeter i den förläggningen. Men då får det inte hamna kläder eller liknande runt kablarna. Sedan bör man räkna på spänningsfallet men jag gissar att det klarar sig bra med så korta kablar. Kortslutningsström är säkert inget problem heller.
Finns inget runt kablarna eller plintarna dom är monterade bakom förarstolen. Smartshunt , DC-DC laddaren och MPPT är också monterade där så allt är väl ventilerat och med korta kablar.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
676
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Jag rekommenderar Victron Multiplus 2kVa inverter. Kompakt enhet med bra laddningskapacitet. Batterikapacitet har du ju så det räcker t.o.m. för en 3kVa inverter. Varför 2x 160Ah när det torde vara mer praktiskt med ett 300Ah batteri?
 

Jari.T

HBK Medlem
Inlägg
125
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2024
Jag rekommenderar Victron Multiplus 2kVa inverter. Kompakt enhet med bra laddningskapacitet. Batterikapacitet har du ju så det räcker t.o.m. för en 3kVa inverter. Varför 2x 160Ah när det torde vara mer praktiskt med ett 300Ah batteri?
Tack för tips om inverter ska kolla in den. Att det blev 2st istället för en är av den enkla anledningen att där jag köper finns inga större.
 
Toppen