• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Räcker den här motorn för Norgeresa?

F

F.d. 55818

Guest
Är dålig på det här med motorstyrka och hästkrafter:oops: Vad säger egentligen den här texten? Räcker den till för tex branta backar i Norge? Stora motorn 2.5 DCI 120 commonrail turbodiesel. När jag kollar bilregistret står det Motoreffekt 115 HK, Motoreffekt KW 84 Kw. Är det för lite månntro?

Vi har inte något behov av att köra järnet vad gäller hastighet men vill som sagt gärna ta oss smärtfritt uppför backar :twitcy:

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Räcker den här motorn för Norgeresa?

Den motorn räcker mer än väl. De branta backar man råkar på är i allmänhet serpentinvägar & där är det låga växlar som gäller. Jag har inte fler "hästar" än dej & har varit flera gånger uppe i Jotunheimen utan problem. Om du tar vägen Lom - Böverdal - över fjället -Sogndal så upplever man årets alla årstider på några timmar. Det är bara att åka & njuta av detta fantastiska natursceneri.

Bennie

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Viktigare nerför än uppför! Lågväxel och låg fart nerför för att spara bromsarna!

Upp kommer man alltid. Ner kommer man alltid också men slutar bromsarna att fungera på grund av överhettning, då går det för fort!

Korta små bromsningar då och då nerför!

Jappe

PS. När vi körde turistbuss i Alperna förr i världen så hade vi luftbromsar, oljebromsar, magnetbromsar och fanochhansmosterbromsar m.m. och ändå kunde det bli lite ansträngt nerför ibland. Jag har mycket stor respekt för branta nerförsbackar. Man får inte låta sig luras av alla pigga personbilar som far som furier nerför backarna. Det är något helt annat!

Senast ändrad:
F

F.d. 32985

Guest

Grundregel vid körning i nedförbackar, använd aldrig högre växel ner än vad du hade gjort om du kört uppåt.

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025

Den motorn räcker mer än väl. De branta backar man råkar på är i allmänhet serpentinvägar & där är det låga växlar som gäller. Jag har inte fler "hästar" än dej & har varit flera gånger uppe i Jotunheimen utan problem. Om du tar vägen Lom - Böverdal - över fjället -Sogndal så upplever man årets alla årstider på några timmar. Det är bara att åka & njuta av detta fantastiska natursceneri.

Bennie

Sogndalsvägen idag http://www.skjolden.com/sommarski/webcam/bilde1s.jpg

F

F.d. 50069

Guest

Vi har åkt de där sträckorna med 75hk bensinare så inga problem:)
Se bara till att bromsvätskan är fräsch.....inget roligt om pedalen går i botten!
För det blir bra varmt nere vid Bromsarna och det är där vattnet ställer sig och kokar om bromsoljan är ofräsch:oops:

Toppen