• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

"Hård gång" Fiat 2.8JTD

F

F.d. 55552

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,8JTD 127hk
Årsmodell Chassie: 2002
Husbilsfabrikat: McLouis
Husbilsmodell: 560
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 2002
Ämnesområde: Motor
Hej på er!

Jag har vågat mig på att köpa/importera en McLouis -02 med en Fiat 2,8JTD-motor i. Den funkar så långt OK, förutom en del smågrejer i bodelen jag har fått fixa till och en grej med motorn som jag inte vet om det betyder nått egentligen. Det är nämligen så att den liksom "går hårt"/knackar i vissa situationer. Lite svårt att förklara hur det låter, men det är liksom ett knack/tick-ljud som främst märks på andra växlar än 5:an och mest med varm motor. T.ex om jag måste ned i 50-70 knyck och då måste ned på 4:an så hörs det tydligt så länge gasen är i läget där man varken ökar eller minskar hastigheten. Om jag gasar på det minsta så tystnar det tills farten åter är jämn. Motorbromsar jag tystnar det också. Det hörs även stillastående, iaf om man öppnar dörren och lyssnar på utsidan. Det är dock inte alltid det hörs, fast tycker det har blivit oftare nu med några 100 mil körda. Och på 5:an så hörs det knappt alls. Har testat en del spridarrengöring, men ingen direkt effekt så långt. Motorn känns annars vad jag kan förstå "normal", dvs den ökar på uppåt 110 knyck rätt bra och går att plåga upp i 120(är en bil med stor alkov). Den tar c:a 1,2L/mil med 100 knyck på mätaren, vilket väl också är rätt normalt?

F

F.d. 29954

Guest
För mig låter det som om insprutningstidpunkten är en aning för tidigt. Detta tillsammans med det svenska miljödiesel kan ha sådana biefekter som du beskriver.
Men är observant ifall ljudet ändrar karaktär! Om du skall till tyskland kan du ju observera ifall deras diesel påverkar på ljudet...

F

F.d. 55552

Guest
Afghan skrev:
För mig låter det som om insprutningstidpunkten är en aning för tidigt. Detta tillsammans med det svenska miljödiesel kan ha sådana biefekter som du beskriver.
Men är observant ifall ljudet ändrar karaktär! Om du skall till tyskland kan du ju observera ifall deras diesel påverkar på ljudet...
Hmm.. När du nu säger det så visst skulle det kunna vara för tidigt insprut. Faktum är att när jag letar i minnenas dolda skrymslen så kommer jag ihåg att en Merca 190D som jag hade lät på liknande sätt. Den gick också bra, men lät illa. Jag vill minnas att om jag varvade upp den och släppte gasen så försvann ljudet en kort stund. Den kom från Tyskland och lät inte så från början, så kanske den svenska dieseln som den gick på här hade den effekten?

Menar du att det är "ofarligt" som det låter nu(antaget att det är för tidigt insprut), men att om det börjar låta på annat sätt så kan det vara nått elände på gång?

2,8JTD är väl en elektroniskt styrd common-rail:are vad jag har förstått? Vad på en sådan motor kan få den att ha för tidigt insprut?

Jag bor i Kalix i Norrbotten så Tyskland kommer jag nog inte att besöka. Däremot åker jag över till Finland ganska ofta, vet dock inte om deras diesel är av samma sort som tyskarnas?

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
Hur mycket har bilen gått??
Det kan vara glapp i en kolvbult, det brukar bara höras på flytgas.
Men svårt att säga utan att höra ljudet.
Hörs ljudet en gång per motorvarv eller vartannat motorvarv om du försöker uppskatta det?
//W

F

F.d. 29954

Guest
Om det är för tidig insprutning, vilket ingalunda är säkert, så är det en kanska harmlös och billig fel. Åtgärdas vid nästa service. Men man kan aldrig vara säker, därför rekommenderar jag uppmärksamhet ifall den ändrar karaktär, ljudet alltså...
Finland har, såvitt jag vet, samma soppa som i Tyskland, du kan också pröva med något fetare bränsle som många bönder använder..
PS. den röda dieseln som det finns gott om där uppe, är helt OK bränsle...

F

F.d. 55552

Guest
Wizard skrev:
Hur mycket har bilen gått??
Det kan vara glapp i en kolvbult, det brukar bara höras på flytgas.
Men svårt att säga utan att höra ljudet.
Hörs ljudet en gång per motorvarv eller vartannat motorvarv om du försöker uppskatta det?
//W
Har inte fått mail om att fler inlägg hade kommit, därav sen respons.

Den har gått 8500 mil och har servicehistorik med skötta oljebyten. Förståeligt att det är svårt att avgöra vad det är utan att själv höra det. Körde c:a 50 mil i helgen och kunde konstatera att ljudet numera hörs oftare och tycker jag även högre. Nu hörs det även på 5:an ibland. Fortfarande så är det dock samma att med "flytgas" så hörs det, men med det minsta gaspådrag eller gassläpp så tystnar det. Liksom även då det går lite tyngre pga uppförsbacke, eller lätt pga nedförsbacke.

Låter oroväckande om det är t.ex kolvbultsglapp...!

Kan tyvärr inte avgöra om det är en gång per motorvarv eller vartannat. Det låter rätt snabbt dock tycker jag.

F

F.d. 55552

Guest
Afghan skrev:
Om det är för tidig insprutning, vilket ingalunda är säkert, så är det en kanska harmlös och billig fel. Åtgärdas vid nästa service. Men man kan aldrig vara säker, därför rekommenderar jag uppmärksamhet ifall den ändrar karaktär, ljudet alltså...
Finland har, såvitt jag vet, samma soppa som i Tyskland, du kan också pröva med något fetare bränsle som många bönder använder..
PS. den röda dieseln som det finns gott om där uppe, är helt OK bränsle...
Man kan då iofs fråga sig hur sådant kan uppstå i en common-rail som styrs elektroniskt? Och dessutom hur det kommer långsamt och verkar öka efterhand.

F

F.d. 29954

Guest
Baggiz skrev:
Man kan då iofs fråga sig hur sådant kan uppstå i en common-rail som styrs elektroniskt? Och dessutom hur det kommer långsamt och verkar öka efterhand.
Commonrail gör ingen skillnad, även den har en inställning för insprutning, via en givare.
Det kan också vara en "resonans ljud", då vibrationerna brukar öka vid nolldrag.
Åk till en verkstad och låt dem kolla upp det. Det borde inte kosta mycket och då får besked samt sover bättre...

F

F.d. 55552

Guest
Jag Googlade runt lite och fann en tråd i ett annat forum som exakt beskriver fenomenet jag upplever:
http://www.fiatforum.com/ducato/272488-ducato-2-8-jtd-engine-knocking.html
För honom löste det sig tydligen genom att byta "pressure sensor" då den gamla gav för högt tryck i "fuel rail":en. Har köpt husbilen av ett företag som gav 3 månaders garanti och det har ännu inte gått den tiden, så ska kolla upp med dem till att börja med.

F

F.d. 29954

Guest
Baggiz skrev:
Jag Googlade runt lite och fann en tråd i ett annat forum som exakt beskriver fenomenet jag upplever:
http://www.fiatforum.com/ducato/272488-ducato-2-8-jtd-engine-knocking.html
För honom löste det sig tydligen genom att byta "pressure sensor" då den gamla gav för högt tryck i "fuel rail":en. Har köpt husbilen av ett företag som gav 3 månaders garanti och det har ännu inte gått den tiden, så ska kolla upp med dem till att börja med.

Jag tror du har löst det! Man lär så länge man lever..
Låter billigt och bra, grattis!!

F

F.d. 55552

Guest
Afghan skrev:
Jag tror du har löst det! Man lär så länge man lever..
Låter billigt och bra, grattis!!
Jovars, men har 20 mil till det företaget och de är rädda för att det är nått annat "allvarligt" som kan få motorn att paja innan jag är där :wink:

F

F.d. 55552

Guest
valter skrev:
Tips för hårt knackande motor, pröva att blanda ett par dl tvåtaktsolja i diseln och hör efter om den svarar på det.
Det där har jag också läst många bud om, hälften är helt emot, hälften helt för. Svårt att veta vad som är vettigt :wink:

Toppen