F
F.d. 55552
Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,8JTD 127hk
Årsmodell Chassie: 2002
Husbilsfabrikat: McLouis
Husbilsmodell: 560
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 2002
Ämnesområde: Motor
Hej på er!
Jag har vågat mig på att köpa/importera en McLouis -02 med en Fiat 2,8JTD-motor i. Den funkar så långt OK, förutom en del smågrejer i bodelen jag har fått fixa till och en grej med motorn som jag inte vet om det betyder nått egentligen. Det är nämligen så att den liksom "går hårt"/knackar i vissa situationer. Lite svårt att förklara hur det låter, men det är liksom ett knack/tick-ljud som främst märks på andra växlar än 5:an och mest med varm motor. T.ex om jag måste ned i 50-70 knyck och då måste ned på 4:an så hörs det tydligt så länge gasen är i läget där man varken ökar eller minskar hastigheten. Om jag gasar på det minsta så tystnar det tills farten åter är jämn. Motorbromsar jag tystnar det också. Det hörs även stillastående, iaf om man öppnar dörren och lyssnar på utsidan. Det är dock inte alltid det hörs, fast tycker det har blivit oftare nu med några 100 mil körda. Och på 5:an så hörs det knappt alls. Har testat en del spridarrengöring, men ingen direkt effekt så långt. Motorn känns annars vad jag kan förstå "normal", dvs den ökar på uppåt 110 knyck rätt bra och går att plåga upp i 120(är en bil med stor alkov). Den tar c:a 1,2L/mil med 100 knyck på mätaren, vilket väl också är rätt normalt?
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,8JTD 127hk
Årsmodell Chassie: 2002
Husbilsfabrikat: McLouis
Husbilsmodell: 560
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 2002
Ämnesområde: Motor
Hej på er!
Jag har vågat mig på att köpa/importera en McLouis -02 med en Fiat 2,8JTD-motor i. Den funkar så långt OK, förutom en del smågrejer i bodelen jag har fått fixa till och en grej med motorn som jag inte vet om det betyder nått egentligen. Det är nämligen så att den liksom "går hårt"/knackar i vissa situationer. Lite svårt att förklara hur det låter, men det är liksom ett knack/tick-ljud som främst märks på andra växlar än 5:an och mest med varm motor. T.ex om jag måste ned i 50-70 knyck och då måste ned på 4:an så hörs det tydligt så länge gasen är i läget där man varken ökar eller minskar hastigheten. Om jag gasar på det minsta så tystnar det tills farten åter är jämn. Motorbromsar jag tystnar det också. Det hörs även stillastående, iaf om man öppnar dörren och lyssnar på utsidan. Det är dock inte alltid det hörs, fast tycker det har blivit oftare nu med några 100 mil körda. Och på 5:an så hörs det knappt alls. Har testat en del spridarrengöring, men ingen direkt effekt så långt. Motorn känns annars vad jag kan förstå "normal", dvs den ökar på uppåt 110 knyck rätt bra och går att plåga upp i 120(är en bil med stor alkov). Den tar c:a 1,2L/mil med 100 knyck på mätaren, vilket väl också är rätt normalt?