• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Quenbädd? vilken storlek i olika bilar?

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Vi tittar på begagnad husbil år 09-13 och har svårt att få fram måtten på dubbelsängen baktill, integrerad eller halvintegrerad.
Har fått Dethleffs Magic-seriens mått med bredd 150 x 195 cm.
Önskar så bred säng som möjligt och undrar om något annat fabrikat har en bredare säng?
Vem har bästa sängen?

Mvh Göran
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Quenbädd? vilken storlek i olika bilar?

Det verkar vara en svår fråga eftersom den har varit inne över 1 timme utan svar, ovanligt.

Jag kan nämna ett fabrikat, Concorde har 160 cm bredd på sina queenbäddar.
Om Concorde har den bästa sängen är jag tveksam till, vi hade bry innan vi
( hustrun ) blev nöjd.
Efter många om och men och byte så blev det till sist en Tempursäng med Hästen bäddmadrass som dög.
 
Senast ändrad:

quist

FD HBK Medlem
Inlägg
42
Kommun
Avesta
HBK-Nr
6924
Medlemskap
2022
Sv: Quenbädd? vilken storlek i olika bilar?

Morelo har också 160 cm qb
Mvh
Ingemar
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Sv: Quenbädd? vilken storlek i olika bilar?

Det låter som lite "för" dyra bilar.
Men jag ska kolla hur dom ser ut.
Maxpris 700 000:-
 

agnkar

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
UpplandsVäsby
HBK-Nr
15461
Medlemskap
2024
Sv: Quenbädd? vilken storlek i olika bilar?

Vi har en Adria sport 690SC 2013 som har en quenbädd 160, där original madrassen var lite för hård så vi införskaffade en bäddmadrass från IKEA och nu sover vi gott. /Agne
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.612
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Quenbädd? vilken storlek i olika bilar?

Huvudända?
Förlåt.

Mycket bra inlägg om att kunna passera. Vi kollar oxå efter en bil men krav nummer ett är Queensbed. På utställningen under årsmötet såg vi flera bilar med QB. Vanligt var att huvudändan på sängen var uppvikt mot väggen. Det gav ett tjusigt intryck samt en mycket bred passage att passera på båda sidor sängen.

Tyvärr så sover vi inte i den ställningen utan med nedfälld säng. Därför testade jag att fälla ner... På en av bilarna så återstod inte många centimeter mellan toaväggen och sängen. Både frugan och jag är så välbyggda att man kommer inte fram. Visst, man kan sätta ner fötterna men att passera sängen går inte. Då är det ju ingen QB, trots måtten, hälsar Björn o Lena
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Sv: Quenbädd? vilken storlek i olika bilar?

Bra reflektion!
Det framgår inte av bilder och planskisser hur trångt det blir, hade ingen tanke på det tills vi fick se en Dethleffs Magic med 190x150 säng, man kom knappast förbi och svårt att vända sig bredvid sängen!
Det borde alltså vara mer plats om sängen är smalare!
Är 140 cm för smal?

Då blir följdfrågan: vilken har störst utrymme i fotänden och bredvid sängen utan att göra alltför stort avkall på sovkomforten?
 

Thomas o Karin

HBK Medlem
Inlägg
778
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
6008
Medlemskap
2024
Sv: Quenbädd? vilken storlek i olika bilar?

Vi har en 140cm dogbed, i den får det plats 2 mellanschnauzrar och två fullvuxna personer
5_sovrum.jpg


/Thomas
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Quenbädd? vilken storlek i olika bilar?

En möjlighet är att leta efter en bil med bädden förskjuten lite åt ena sidan eller rentav på tvärs med plats att gå vid fotändan. Finns i lite olika märken.
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: Quenbädd? vilken storlek i olika bilar?

Vi upplevde den trånga passagen i tid innan vi skrev kontraktet på ny bil, så vi bytte märke till en hb med plats att gå runt sänghörnet när sängen är i sovläge. Det var platsen vid fotändan mot toalättväggen som blir trång. Kan inte förstå hur man kan konstruera så tokigt? Bredden på sängarna är 75+75 cm i queensbedlösningen på de flesta och det räcker tillräckligt.
Bengt
 

Stellanova

FD HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
11488
Medlemskap
2023
Sv: Quenbädd? vilken storlek i olika bilar?

Hej!
Vi har samma Hbsom ni och sover inte så gott, såg att ni köpt en ikea bäddmadrass, vilken sort och hur gjorde ni med de runda hörnen i fotändan?
 

Thomas o Karin

HBK Medlem
Inlägg
778
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
6008
Medlemskap
2024
Sv: Quenbädd? vilken storlek i olika bilar?

Kanske du dum fråga, men vems bil menar du? Vi gjorde så att vi kapade en 160cm ikeamadrass och rundade hörnen efter sängen, sedan sydde hustrun ihop hela fodralet till madrassen igen

/Thomas
 

Stellanova

FD HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
11488
Medlemskap
2023
Sv: Quenbädd? vilken storlek i olika bilar?

Thomas o Karin!
Tanken var att svara agnkar men min okunnighet i data gjorde att det kom alla på tråden till kännedom. Tack för tipset, nu får det bli ett besök på ikea och införskaffa en bäddmadrass, såg att dom inte hade några med 70 bredd så,det får bli en på 1,40, undrar vilken typ man skall välja? Får så förbaskat ont i ryggen av den vi har nu och snart bär det av till Kroatien och då vill jag ligga gött
 

Thomas o Karin

HBK Medlem
Inlägg
778
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
6008
Medlemskap
2024
Sv: Quenbädd? vilken storlek i olika bilar?

Ok inge fara bara vi reder ut det hela, 1,40 kan vara svår att få tag i i Sverige om man inte skall ha den tillskuren, i Danmark finnsdet måttet för vi har köpt våra "drapå lakan" där inne

/Thomas
 

Per och Agnetha

FD HBK Medlem
Inlägg
212
Kommun
Håbo
HBK-Nr
9517
Medlemskap
2023
Sv: Quenbädd? vilken storlek i olika bilar?

Vi köpte bäddmadrass på Jysk för flera år sen som var 140cm bred. Hade den först i husvagnen därefter i Qbed i husbilen som är en Eriba Hymer. Per o Agnetha
 

agnkar

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
UpplandsVäsby
HBK-Nr
15461
Medlemskap
2024
Sv: Quenbädd? vilken storlek i olika bilar?

Stellanova
Ikea madrassen heter Tafjord (formar sig efter kroppen) bredd 160. Vi rundade bara av hörnen i fotändan.
/Agn
 
F

F.d. 25981

Guest
Sv: Quenbädd? vilken storlek i olika bilar?

Vi köpte en fusk tempur madrass på Jysk för att få en bekväm säng:spinny:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Quenbädd? vilken storlek i olika bilar?

En løsning som kan vurderes er Froli bettsystem - de har flere forskjellige modeller med ulik byggehøyde. Standard i N+B Flair sammen med en kaldskum madrass. Har tidligere benyttet Froli under forskjellige andre madrasser - selv en 15 cm resårmadrass ble bedre med dette underlaget.
 
Toppen